Ervaringen met snorkelen

Voor het eerst heb ik gesnorkeld op Isla de Mujeres voor de kust van Yucatan (Mexico) in het onderwater natuurreservaat “El Garrafon”. Ook hebben wij nog op andere plekken op en rondom Isla de Mujeres gesnorkeld. Tot op de dag van vandaag vind ik dit de mooiste plek om te snorkelen. Dit kan natuurlijk zijn omdat het de eerste keer was daar, maar de visibility (zicht door helderheid) was daar wel erg groot, evenals de varieteit en hoeveelheden vis en koraal. Op Cozumel, iets ten zuiden van Isla de Mujeres, was dit al een stuk minder.
Ik vond dat snorkelen en duiken in de Rode Zee (Dahab, Sharm-el-Sheikh), Zanzibar (Mnemba), Thailand (Koh Pi Pi) en Dubai (Sjarjah) bij mijn Caribische ervaringen in het niet vielen.
Ik zou graag van iemand horen die zowel op Isla de Mujeres als op het Great Barrier Reef heeft gesnorkeld/gedoken of de Great Barrier Reef nog weer veel anders / mooier is.

Ik kan Curacao, Sipedan in Borneo en Flores in Indonesie van harte aanbevelen.

1 like

Hi Rosa,

ik heb op het GBR en bij Garrafon gesnorkeld. Het is maar wat je zoekt, want bij het GBR lijkt het er soms op alsof complete vrachtladingen met verschillende soorten koraal gestort zijn. Het is zeer overweldigend qua kleur en hoeveelheid. Garrafon vind ik persoonlijk niet zo heel bijzonder, maar er is in de loop der jaren ook veel veranderd/verdwenen.

Super plek om te snorkelen zijn de San Blas eilanden bij Panama.

1 like