Enquête: Wat zijn jouw favoriete snorkelplaatsen

Je hoeft geen volleerde duiker te zijn om te genieten van de onderwaterwereld.
Vooral exotische plekken zijn populair, maar het kan ook dichter bij huis,zoals de Blue Lagoon op Malta (zie foto hieronder)

Wat zijn jou favoriete snorkelplaatsen,zoek je het kortbij of aan de andere kant van de wereld?

Mijn enige echte snorkelervaring heb ik opgedaan in Hurghada. Ik vond het prachtig, dus ik zou graag nog naar andere plaatsen gaan. Ik houd het topic hier in de gaten voor tips. :slight_smile:

Malediven smkiek

*edit: ik lees niet goed en heb mijn favoriete duikstekken gegeven. ik laat het maar staan, misschien heeft iemand er wat aan.

Oei, moeilijke vraag… Ik kan niet kiezen…

Deze week is een artikel van me geplaatst met mijn top 5 duiken in Indonesie. Dat is een mooie samenvatting van mijn favoriete (duik)land.

Overige landen in mijn top 5:

  • Egypte. Dahab vind ik het leukste qua sfeer, en het mooiste qua duiken
  • Verenigd Koninkrijk, de wrakken bij Plymouth en Scapa Flow
  • Zuid-Afrika, zwemmen met haaien
  • Nederland, omdat het lekker dichtbij is en ook heel veel te bieden heeft (met name de Oosterschelde)

Belize!!! En dan op de duik/snorkelspot " het aquarium".

[

Frans-Polynesië was 't niet bepaald beroerd snorkelen

Kenya, vlakbij Tanzania. In de Indische oceaan bij Wasini Island. Naar de snorkelplek varen met een dow, en dan ook nog dolfijnen zien.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Snorkelen is mijn ‘grote’ hobby en ik heb al verschillende dichtbij-plekken uitgeprobeerd (Corsica, Kreta, Kroatie, Canarische eilanden). Vaak werd er dan op een forum erg enthousiast over gedaan, maar het viel mj telkens tegen. Soms zie je wel wat vis, een grote octopus of wat krabben. En het is altijd wel leuk, als je wat ziet. Maar een echt mooi snorkelgebied zonder koraal is toch moeilijk te vinden. Het dichtstbijzijnde gebied waar ik echt mooi gesnorkeld heb is inderdaad Hurghada (de enige plek waar ik in Egypte aan het strand ben geweest, ik wil nog eens naar Dahab). En verder weg natuurlijk, Azie, de Nederlandse Antillen, Mexico enz) prachtig.

Ik heb maar twee snorkel ervaringen. De eerste was jaren geleden in Cala d’or/Mallorca, hier viel eigenlijk niet veel te zien, dus geen aanrader.
Een paar jaar geleden heb ik het weer eens geprobeerd in Lovina/Indonesie en dat was al een stuk leuker, hoewel dat ook niet heel spectaculair was…

Eigenlijk is het niet zo moeilijk de mooiste snorkelplekken zijn te vinden in dezelfde top drie als die van duikplekken imo
dus Bonaire, Belize en great barrier. Eerste 2 ben ik geweest. Op bijna alle plekken op Bonaire gedoken en gesnorkeld.
Snorkelen en duiken zijn daarna nooit meer zo mooi geweest. Niet in (zuid-oost) Azie, niet in egypte etc

Met Quotas eens: Caribische ervaringen (Isla de Mujeres t/o Cancun) overtreffen alles.

Via Wereldwijzer app

Great Barrier Reef, Ningaloo Reef, beide in Australië. Dan Anegada, nabij Tortola in het Caribisch gebied, de haven van Saba en Well’s Beach op Saba. Verder diverse stranden op Sint Maarten.

Mijn mooiste ervaringen:

Great Barrier Reef op nummer één. De diversiteit van de koralen is enorm, de kwaliteit is goed en er is heel veel leven.

Koh Phi Phi Don in Thailand. Wij verbleven aan Laemthong Beach, prachtig palmstrand met mooi koraalrif ervoor. Het is ook de moeite om met een bootje naar het eilandje te gaan snorkelen.

Pulau Redang in Maleisië. Het noordelijke deel van Pasir Panjang is het mooiste strand, hagelwit zand en een kristalheldere zee. Super rif aan de noordzijde van de grote heuvel in het midden.

In april trekken we naar Jordanië en gaan dan ook naar Aqaba aan de rode zee. Iemand tips om daar te snorkelen?

  1. Malediven! Prachtige koralen, ontzettend veel verschillende vissen.
  2. Hurgahada, als ik het goed herinner heet de snorkelplaats Giftun.
  3. Palawan, omgeving El Nido. Ook heel veel mooi koraal en prachtige vissen.

Verder vond ik snorkelen bij Perhantian island in Maleisie en verschillende plaatsen in Thailand zoals Ko Tao, Ko Phi Phi en Similan eilanden wel mooi.

De Banda eilanden (Molukken)

Voor snorkelen en duiken, kun je op de Filipijnen goed terecht. Prachtige koraalriffen en grote verscheidenheid aan vissen. B.V.b. Bohol.
Voor goede voorlichting en prima begeleiding, kijk op: Ontdek Filipijnen. Geweldig goede georganiseerde prive reizen.

Ze zijn al vernoemd:

Ningaloo Reef in West Australië. Gezwommen met een mantelrog (zo vredig, geweldige ervaring!) en enkele haaien gespot. In het juiste seizoen kun je misschien wel een walvishaai tegenkomen. Het Great Barrier Reef vond ik persoonlijk wat tegenvallen, maar misschien heb ik pech gehad met de locatie, want het Great Barrier Reef is dan ook gigantisch.
Casa Cenote en de Caribische zee nabij Tulum, Mexico. Veel leven in de zee, pijlstaartroggen, verschillende krabben en vissen, grazende schildpadden : ), koraal,…

Ik ben totaal geen snorkelaar, maar nietemin kijk ik wel graag naar natuurfilms onder en boven water.

**Egypte sharm el sheikh
**The ***Cayman Islands
Belize ( SWC )
Belize Barria Reef
*****Isla Mujeres Whale Shark Tours
****Ko Phi Phi Thailand
Kealakekua Bay Hawaii

voor mij waren dit de meest spectaculaire plaatsen
soms door het koraal soms door het soort vis dat er zat
of gewoon de locatie

Ohhhh, dit is een lastige, zeker voor een fervente duikster.

Komodo’s en Raja Ampat met stip op nr. 1
Great barrier reef is overrated imho
Filippijnen, hoewel ik daar gesnorkeld heb met een walvishaai vond ik het onderwaterleven tegen vallen. Teveel dynamiet vissers :frowning:
Saba, Statia, mooi maar kunnen niet tippen aan Indonesie.
Rode zee, ben ik al te lang niet meer geweest… Maar erg veel dood koraal…

Denk dat je in een natuurreservaat in tropisch water toch vaak goed zit.

Via Wereldwijzer app