Ervaringen met publieke bus van leon naar san salvador

hallo! wij zijn voornemens om een paar weken door midden amerika te reizen :wereld:. We willen starten in costa rica, en dan via nicaragua en elsalvador naar guatamala (eindigen in antigua). Nou willen we het traject tussen leon (nicaragua) en san salvador (el salvador) met publiek transport doen. Heeft iemand daar ervaring mee? lazen ergens dat dit een reis van 10 uur is, en welliswaar in een "touringcar"maar het idee dat het publiek transport is…zittenw e dan 10 uur op het dak of 10 uur opgepropt tussen de kippen? of is het meer een "tourist touringcar"waar je “gewoon” lekker je eigen stoeltje hebt. Hoop dat jullie je ervaring met ons willen delen! en …hopen natuurlijk ook op al julie andere tips van plekjes die we niet mogen missen!
grtjs pauline

Hola,

Een paar weken voor 4 landen betekent veel mooie dingen laten liggen. Daarom zou ik persoonlijk je reistijd met vervoer zo kort mogelijk houden, zodat je meer tijd over houdt om ergens te zijn. Ik zou dus gewoon met de Ticabus gaan vanuit León naar El Salvador. Dat is altijd sneller dan gewone ov-bussen. Ticabussen zijn touringcars, zijn prima om mee te reizen. Gewone ov-bussen zijn stukken minder comfortabel. Je hebt wel verschil tussen ov-bussen: kippenbussen (gele Amerikaanse schoolbussen) en express bussen (kleine personen transport busjes). Die laatste zijn ook geschikt voor het reizen van vrij lange afstanden, maar je bent dan meer reistijd kwijt, omdat deze vaker stoppen.

Mijn tip is om je goed in alle 4 de landen te verdiepen en ga dan uitzoeken wat je echt het liefste wilt zien en doen. Er is van alles mogelijk. Wil je vooral veel cultuur dan zou je bijv. 3 weken Guatemala kunnen doen dan heel snel door El Salvador, 2 weken Nicaragua, heel snel door Costa Rica (paar dagen). Wil je echt meer natuur, zou je 3 weken Costa Rica kunnen doen, 1,5 week Nicaragua en een paar dagen El Salvador en Guatemala. Wil je juist strand, surfen en duiken dan zou ik zeggen 1 week Guatemala dan naar Honduras voor de bay islands (totaal 2 wk), Nicaragua paar dagen en je laatste weken verdelen over Costa Rica. Ik weet niet precies hoeveel weken je gaat reizen, maar misschien is 1 of 2 landen schrappen een optie.

Saludos,
Sole

hola Sole, dankjewel voor je supersnelle respons. Je hebt gelijk, moet me eerst verder nog goed verdiepen in onze reisroute (al is het fijn om je ticabustip te horen,dat geeft de burger moed). costa rica hebben we vorig jaar al 3 weken bezocht dus daar gaan we in vogelvlucht doorheen (paar plekjes waar we nog niet "klaar"mee waren. verder zoeken we een mooie combi tussen natuur en cultuur(en aan je reactie te lezen zitten we dan in alle landen helemaal goed). zodra ik een duidelijker route bedacht heb kom ik graag weer op het net.
adios!