Twee weken geleden kregen ik en mijn moeder de kriebels en hebben een tripje naar Barcelona geboekt. We wilden 3 dagen later al weg dus dat was even stressen. De vlucht was zo geboekt maar het appartement was even zoeken. We kwamen op de site terecht van enjoy-barcelona.com en bij deze organisatie hebben we ons appartement geboekt. Het appartement was in Barceloneta…heerlijk een paar minuten lopen van het strand. Het bedrijf Enjoy Barcelona had ons bij het inchecken een informatie map gegeven, en die hebben we lekker op een terrasje aan zee door gelezen. Hier hebben we plannen gemaakt voor ons weekend, want buiten de zee is er nog een hoop te doen!
Het is echt een geweldige stad!! Er is cultuur, strand en de stad bruist van de energie. Voor iedereen die naast strand ook iets wilt zien og goed wilt shoppen raad ik en mijn moeder jullie zeker Barcelona aan!!z
Barcelona is idd schitterend. Het is een vrij gemoedelijke stad vergelijken met Madrid, maar daarom des te interessanter. De ligging vlakbij het strand is ideaal voor een combinatiereis: strand en cultuur. Maar raffel de stad niet af om ana het strand te gaan liggen! Zo’n 2 a 3 dagen heb je wel nodig om alles goed te zien (als je tenminste niet alleen de sagrada familia en de Ramblas wilt doen, dan is 1 dag genoeg).
TIP: vanaf de Ramblas zie je links een hele bekende overdekte markt (ik ben de naam even kwijt, kan iemand me aanvullen?). Daar kan je lekkere vis, groente, fruit, kaas etc kopen. En kook je niet zelf, dan is daar rondkijken toch nog erg leuk ![]()
Dat zal de Bocqueria zijn
Idd indrukwekkende markt met veel lekkers ![]()
Aangezien iedereen wel graag eens een hapje lust is het misschien geen slecht idee om eens smaken en adresjes te vergelijken.
Alvast een paar van mijn aanraders:
**
Voor een snelle hap:**
** Rodilla Sanchez, c/ Rambla de Cataluña, 57**
Wat: dit is een sandwichbar dat wil zeggen, het ligt er vol boterhammen met een redelijk overweldigende keus aan toppings. En totaal niet prijzig.
Voor een aziatische hap:
**Da Yin He
Fontanella 15, 08010 Barcelona
**Wat: Aziatisch-japans restaurant in naam(ook al heb ik niet direct iets japans geproefd moet ik zeggen)
Bij het kuieren op de ramblas wordt je een flyer uitgedeeld met de ligging van dit restaurant. Het ligt bij de Cortes Ingles zelf, dus als je fontanella zelf niet vindt, gewoon cortes ingles plza catalunya en gewoon rond lopen, je zal het wel vinden ![]()
De mini-review die ik nu schrijf is wel iets lovender dan deze die ik op google gevonden heb, maar dat kan zijn omdat we misschien op een heel geod moment in het restaurant waren toegekomen. De chinese shaolin wudang groep was er net om te eten dus was alles pico bello in orde.(Voor chinese normen)De minder lovende review: http://www.enjoyfoodtravel.com/2007/07/da-yin-he-terrible-choice-as-we-passed.html
Da Yin He is een all you can eat buffet restaurant met keuze uit 40 verschillende buffets. Voor een aziatisch-japans restaurant zat er veel chinees en wat westers eten bij, maar zeker geen japans(of’t zou moeten zijn dat het stukje vis dat ik at tempura was)
Buffet staat helemaal achterin de zaal, het kopt dat de zaal slecht ingericht is, maar beneden is er nog een en daar is die naar de normen van de meeste chinese restaurants wel mooier gedecoreerd.
Onze dochter van 5 was mee, en zij is nogal moeilijk over’t algemeen, maar door die buffetvorm heeft ze er tenminste van durven eten, wat een goed punt is.
Het eten was lekker, en goed gebakken bij ons, dat van die borden klopt wel, maar ze kregen massa’s volk binnen constant en de borden verdwenen altijd rap in de keuken dus ik kon het niet echt storend noemen.
Het enige wat jammer was is dat de dessertjes, de postres, gewoon ijsjes uit potje waren zoals je ze in de supermarkt kan halen, maar behalve dat , zeker geen klachten en goed buikje rond gegeten.
***Voor een tapas hap:
Txaparacha
***Een Baskisch vis en tapasrestaurant ik denk in Sants gelegen weet de exacte ligging ervan niet meer, maar zeker een aanrader. De lekkerste tapas die ik al ooit gegeten heb, veel keus in vis, en boven de bar hangt het vol met gedroogde serranohammen die ik met veel plezier naar huis had willen meenemen.
Zo, nu jullie beurt!
Ja idd! die is het
Heel leuk idd!
Barcelona heeft enkele fascinerende markten die een bezoekje waard zijn. La Boqueria op de Rambla is een van de grootste voedselmarkten. Het lieflijke Plaça del Pi naast de Rambla heeft op donderdag een antiekmarkt en op de eerste vrijdag en zaterdag van de maand een honingmarkt, terwijl op het naburige Plaça Sant josep elk weekeinde een kunstmarkt wordt gehouden. Munten en postzegels worden elke zondag op de Plaça Reial verhandeld, en op de Rambla kunt u vogels, bloemen en dieren kopen. Er is een betere kunstnijverheidsmarkt in gracia op de eerste zondag van demaand.
Boqueria: De buik van Barcelona of Mercat Sant Josep
Een hoog ijzeren hek aan de Rambla markeert de ingang van La Boqueria, de bekendste en grootste markt van Barcelona. Deze spelonkachtige hal werd gebouwd tussen 1840 en 1870 en is vanaf de vroege ochtend een bijenkorf van activiteit van concurrerende verkopers. Prachtig gekleurde bergen groente en fruit, tafels overladen met scherpe kazen en lange snoeren dikke worsten en de uitgestalde vers gevangen vis maken de markt tot een geweldige plek om rond te snuffelen. Open van maandag-zaterdag, 08.00- 19.00
En natuurlijk veeeel toeristische trekpleisters in Barcelona zoals:
La Sagrada Familia, met de Tramvia blau naar de Tibidabo heuvel en kerk met uitzicht op …, het voetbalstadion Camp Nou, La Rambla met het monument a colom, de overdekte markt Sant josep ‘De Boqueria’, Placa Real en Placa de Catalunya, Placa de Espanya, de Fontein Font Magica (die niet werkte), Palau Nacional, het olympische park, de Montjuic, de Barrio Gothic (Gotische wijk),Arc del Triomf, de verschillende beroemde huizen van Gaudi waaronder Casa Batlo en La Pedrera, El poble Espanol (park met bouwstijlen uit Spanje), Placa Catalunya, Catedral de Santa Eulalia (La Seu), Palau Reial, Museu D’historia de la ciutat, Carrer Montcada, De Rommelmarkt, Parc Guell,Port Vell (de haven), de opera Liceu, Barcelonete (bij het strand), en natuurlijk de …Tapasbarsssss… .
Wij verbleven in www.BcnHostalCentral.com kort bij Placa de Catalunya.
Om eerlijk te zijn, veel van de sagrada familia zie je niet, 't is momenteel een ontgoocheling om het te bezoeken, gezien de 4 kranen en omheiningen die er rond staan.
Aan de andere kant, bezoek hem nu , want met de politiek ontwikkelingen in barcelona met de aanleg van de tgv door’t stad zelf zou het best kunnen dat er plots geen sagrada familia meer is dat het erger dan de scheve kant van de toren van Pisa wordt.
Pas op als je het wil bezoeken voor de zomer, 't is van 10-18u open, in zomer tot 20u!
Ik denk dat je bedoelt, NIET te vergelijken met Madrid…??..
Ben ik het mee eens. Ik ben nu 1x geweest in Barcelona en hoewel ik geen fan ben van grote steden straalde deze stad een bepaald relaxheid uit.
Ik heb een tour bus genomen om meer te kunnen zien van de stad. Deze stopt op verschillende toeristische stops. Ik dacht alleen dat het de bedoeling was om alles uit te zitten, maar het is meer een echte bus waar je uit kan stappen bij de meest leuke spots, zoals natuurlijk La Sagrada Familia en het strand. Ik heb in ieder geval genoten. Ik ga graag nog eens terug.
Ik ken de markt maar weet ook even de naam niet.
Haha, typfoutje. “In tegenstelling tot” had er moeten staan ![]()
Goed gezien ![]()
La Boqueria heet de markt geloof ik…
Hallo iedereen!
Mijn vriendin en ik willen na ons eindexamen gaan werken voor een paar maanden in Barcelona. We zijn opzoek naar een goed hotel of restaurant waar we kunnen solliciteren.
Kan iemand ons misschien verder helpen?!
Zijn er ook Nederlandse hotels/restaurants in Barcelona zodat we niet perse heel goed spaans hoeven te spreken?
Ik weet niet waar ik moet beginnen, ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!
Bijvoorbaat dank,
Janine
Hoi Janine, beetje laat misschien maar er zit een nederlandse bar in Barcelona die Amsterdam heet. Daar werkt Nederlands personeel. Maar het is toch meestal wel vereist om Spaans te kunnen. Waarom ga je niet een maandje taalcursus doen in Barcelona? Is ook leuk!
leuke aanraden is de stad per bus te doen. Je ziet veel meer en je komt met de lokale bevolking in aanraking. Koop een ov kaart niet via de vvv,maar via de ov. en je kunt overal reizen binnen barcelona. Ik vind de mensen daar keurig. als iemand zit en hij moet de volgende halte uitstappen dan staat diegene op. zodat hij alvast plaats maakt voor een ander. Iedereen is erg beleeft tegen elkaar. Ook goed dat er veel wegen eenrichtings verkeer is.
Segrada vond ik wel leuk,maar is erg druk Ga zo vroeg mogelijk als je kunt. Zowel aan de voorkant als de achterkant kun je wachten voor de lift. Wel moet je terug lopen via de trap. Kun je wel leuke foto’s nemen. Oja aan de achterkant is een museum helemaal onderaan. Erg leuk en vertel de geschiedinis over Gaudi. Park Guell vond ik een gekkehuis.
Als je wilt weten of je een goed hotel heb kijk dan eerste even op zoovernl Daar kun je alle recentie’s lezen. ook leuke tips staan over Barcelona. en ook op Barcelona - citytrip en reisinfo - Take-A-Trip Hier kun je gratis een boekje downloaden of uitprinten. Als je het bestandje download dan kun je die op je mobieltje/mp3 speler plaatsen want het is een mp3 bestand. Koptelefoon op. Erg leuk om in het vliegtuig te luisteren
Ik heb zelf onlangs een half jaar in Barcelona gewoond (ivm stage in een hotel). Ik was er al eens eerder geweest en wist toen al meteen dat ik DAAR mijn stage wilde doen. Sinds mijn stage ben ik echt mijn hart verloren daar. Het is echt mijn nieuwe thuishaven geworden. Zo mooi en gemoedelijk… Ook de inwoners heb ik als heel sociaal en open ervaren. Ben na mijn stage al meerdere malen teruggeweest, en ga over 3 weken weer ![]()
Kan uren vertellen over deze bijzondere stad, maar een aantal van mijn favoriete spots / attracties zijn:
-
La Fianna, een bar in in el Born. Doet beetje aan als een soort grot van binnen, met verhogingen met lounge banken. Super relaxte sfeer, aardig personeel en goede cocktails! Andere aanrader is Princesa 23. Zowel de bar in de stad, als het strand tentje. Voor de mensen die toch ook wel iets Hollands willen op vakantie, raad ik bar/restaurant Foc aan in Barceloneta. Nederlandse eigenaar, dus ook Hollandse snacks te verkrijgen. Hippe bar met een leuk terras! Wat meer “underground” is het kleine barretje el Mariachi, van de bekende Manu Chao. Bar waar vele muzikanten komen om hun talent te laten horen en te jammen. Erg gezellig!
-
Parc de la Ciutadella. Een vaak vergeten park heb ik het idee, maar echt heel fijne plek om een middagje te zonnen, picknicken of voor de fun eens roeien in een bootje op de vijver!

-
Met de funicular naar Montjuïc voor een mooi uitzicht over de stad.
-
Font Màgica. Erg toeristisch, maar moet je gewoon gezien hebben… heel mooi!
-
Check de straatmuzikanten van de band “Barrio Candela”. Super goede en relaxte muziek. Zijn vaak te zien rondom Plaça Catalunya of Moll de la Barceloneta.
-
Mocht je wat langer verblijven of een dag de tijd hebben, moet je absoluut naar het gebergte Montserrat gaan en/of het badplaatsje Sitges. Beide net even buiten te stad en te bereiken per trein.
Etc. etc. etc. ![]()
Barcelona is een fantastisch plek voor relaxing, strand, sightseeings, goed eten, historie, nightlife! Alles is hier te vinden!! Persoonlijk heb ik meer voorkeur bij Barcelona dan bij een andere badplaats such as Salou of Lloret de Mar.
Ik vind persoonlijk Four Cats erg leuk! Ze hebben goed eten en het is vrij luxe. Luxer dan de doorgaanse tentjes in Barcelona. Daarnaast zit in Carrer de Montcada ook nog tent met lekkere tapas! Ik weet even de naam niet meer, maar het zijn tapas met een japans tintje, erg apart maar zeker lekker! En Moncho’s bij de zee is ook lekker voor de mensen die van vis houden. ![]()
Groetjes!
Hallo Leonie,
Momenteel ben ik 2e jaars student Commerciele Economie aan de Hogeschool Rotterdam. Ik zou het helemaal geweldig vinden om in Barca stage te lopen, en ik las dat jij een leuke stage had. Hoe heet het bedrijf, en zou je he me kunnen aanraden? Het gaat om een stage van ca. 5 maanden.
Alvast bedankt!
Jack