Coba hebben we zo’n 8 jaar geleden voor het laatst bezocht. Het was er erg rustig, maar was destijds ook nog niet zo bekend. Wij vonden het een erg mooie site, vooral door de vele tempels en gebouwen die nog niet van het groen zijn ontdaan. Via foto’s van recentere bezoeken van bekenden weten we dat dat nog steeds zo is. Het is gewoon prachtig om tussen de bomen door naar de vele tempels te lopen, maar onderschat de afstanden niet. Ook kan het er behoorlijk warm en vochtig zijn, maar dat is het allemaal waard. Absoluut een aanrader.
waar ligt het?
Het ligt op de route van Tulum naar Valladolid. Dus vanuit Tulum zo’n 20 - 25 kilometer rijden schat ik. Ligt meen ik op de grens van Yucatan en QR.
Wij zijn oktober van dit jaar naar Coba geweest en het is nog steeds niet heel erg toeristisch. In totaal zijn we naar 3 tempel complexen geweest. Deze was erg prettig en je mocht de tempel nog beklimmen. Een hele leuke ervaring en zeker aan te raden in combinatie met bijvoorbeeld punta laguna (maya dorpje en plek om spin-aapjes te zien).
Volgende week vertrekken we naar voor het eerst naar Mexico, Riviera Maya, :teeth:. Het idee was om ook Coba te bezoeken. N.a.v. jouw en Eline’s reactie gaan we er zeker naar toe. Na de vakantie laat ik weten hoe het was. Greetz Frank.
Volgende week vertrekken we naar voor het eerst naar Mexico, Riviera Maya, :teeth:. Het idee was om ook Coba te bezoeken. N.a.v. jouw en Robert’s reactie gaan we er zeker naar toe en nemen bananen mee. Na de vakantie laat ik weten hoe het was. Greetz Frank.
Volgende week vertrekken we naar voor het eerst naar Mexico, Riviera Maya, :teeth:. Het idee was om ook Coba te bezoeken. N.a.v. jouw en Robert’s reactie gaan we er zeker naar toe en nemen bananen mee. Na de vakantie laat ik weten hoe het was. Greetz Frank.
Afgelopen week heb ik Coba bezocht en ik vind het zeker een aanrader!
De grootste piramide, de Nohoch Mul, is 42 meter hoog en het is toegestaan om deze te beklimmen. Het geeft je een mooi uitzicht vanaf de top.
Wat ik verder indrukwekkend vond was de Juego de Pelotas, direct als je de site binnenkomt! Nog mooi intact…
Als je Coba met de bus bezoekt is het aan te raden vooraf even te vragen hoe laat de bus teruggaat, dat wil nog weleens varieren!
Verder is er een groot meer waar je krokodillen kunt spotten!
een reisbuerau in cancun heeft 2x per week een Nederlandstalige excursie naar Coba, de cenote Tankach Ha (zwemmen) en het maya dorp Punta laguna met het spin-apenreservaat dit alles onder leiding van een Nederlandstalige gidse die al jarenlang in Mexico woont.
www.mayamoontours.com voor info
In Cobá staan bomen die bladeren hebben die a.h.w. op (bloemkool)oren lijken. Ze zijn donker bordeau rood. Zie foto.
Weet iemand hoe die heten?
Alvast thnx
,
Frank.
Hoi Frank,
Dit zijn geen bladeren maar peulen (zaden) van de boom. De boom heet in Maya Pi´ch en in de volksnaam in spaans is “El arbol de las orejas” de “oren boom” dus. Behoort tot de familie van de mimosa en de latijnse naam is Enterolobium cyclocarpum. De meer gangbare naam in spaans is Guanacaste. Zou niet weten of er ook een Nederlandse naam voor is aangezien hij niet in Europa voorkomt maar alleen in Latijns Amerika, hoofdzakelijk van Venezuela tot aan Mexico. Zaden worden gebruikt voor het maken van kettingen en armbanden en kunnen als veevoer worden gebruikt. Jonge zaden kunnen ook door mensen worden gegeten. Hout wordt gebruikt voor de meubel industrie en de bast in zeep en medicijnen
Ron
Super van je Ron. Thnx voor je snelle reactie. Deze gegevens kan ik nu gebruiken voor in m’n fotoboek van Mexico. Als het wat minder weer is ga ik van onze vakantie op dit Forum de reiservaringen schrijven.
Greetz,
Frank
Dit lokale reisburo in Cancun heeft trouwens nog veel meer in petto. Je kunt er direct excursies boeken, zij zetten rondreizen helemaal op maat gemaakt voor je in elkaar, met auto, bus of met prive-chauffeur, ze hebben duikprogrammas, een heel persoonlijke benadering en de manier om het echte mexico te ontdekken.
Op 29/04-09 zijn we naar Cobá geweest. Gelukkig hadden we een klein groepje en een goede excursieleidster:thumbsup:. Dus veel aandacht voor onze vragen en meer dan genoeg tijd om je foto’s te schieten. Het pad waarover je loopt op de site is ongeveer 2 km lang en neem vooral voldoende te drinken mee en iets voor op je koppie :zon02: want het kan er erg heet zijn zo’n 40 graden.
Je kunt ook een fietstaxi huren maar dat deden we op de weg terug. Het is erg interessant, je ziet er een kleine balspelarena, div. ruines van gebouwen, tempels, altaren, de kapokboom en koalabeertje en de onvermijdelijke lizards.
Maar het indrukwekkendste is uiteraard de 42 mtr hoge Nohoch Mul. Dat was zeker mijn doel want ik had vernomen dat die nog te beklimmen is. Als je er dan voor staat dan is het wel erg hoog. Maar ik had het me voorgenomen en het was m’n enige en laatste kans. Dus 180 steile treden op en je wordt beloond met een prachtig wijds uitzicht. Ook het zicht naar beneden is de moeite waard
. Je waant je on top of the world :king:.
http://www.wereldwijzer.nl/images/icons/icon4.gif
: Als je naar beneden gaat wees niet stoer maar voorzichtig. Men gaat er achterste voren, middels het touw of op de bibs trede voor trede naar beneden dus gek is het niet maar wel verstandig. Kijk waar je je voeten neerzet en NIET naar het uitzicht.
Op de terugtocht namen we een fietstaxi. Het is niet duur en ook leuk en relaxed. Tip; geef na het afrekenen aan het loket de fietser apart een fooi, want ze trappen zich een hoedje en dat valt niet mee in die hitte.
In het meer nabij Cobá kun je ook krokodillen spotten. We hebben ze gezien en het toch een andere ervaring dan in een dierentuin.
Kortom, ben je in Yucatan dan is een bezoek aan Cobá een must.
Ik heb foto’s bijgevoegd.
Greetz,
Frank
Ik ben vorig jaar november 2 weken naar Mexico geweest en natuurlijk hebben we ook een aantal tempels bezocht. Wij hebben een combinatie van Tulum-Coba in 1 dag gedaan, wat overigens prima te doen was.
Het mooie aan Coba vond ik (o.a.) dat je door de jungle loopt en eigenlijk er “zo opeens” tegen aanloopt. Wel verstandig om wat verkloeling mee naar boven te nemen, want daar ben je dan wel aan toe!
Wel een tip: wees er snel bij! Ons was vertelt dat het niet lang meer zou duren voordat de tempel gesloten zou worden voor publiek, van anderen hoorden we dat dat dit jaar al zou gebeuren (maart???) en het uitzicht boven op de tempel is toch wel errug de moeite waard ![]()
Ook voor mij is het nu 8 jaar geleden, dat ik eens bij Coba was. Was, zoals Roberts zei, nog erg groen. Wat ik van dat bezoek nooit zal vergeten was het voorval van die Mexicaanse vader, die, boven zijn zoontje op de hoge piramide staande zei, dat hij erg voorzichtig moest zijn bij het afdalen. In plaats dat die vader nou onder zijn zoontje ging lopen?!
Coba erg leuk !!
Lekker fietsen richting tempel op een mountainbike, vervolgens piramide beklimmen en daarna krokodillen spotten bij het meer. Let op je kan er zo dichtbij staan als je wilt … er staat geen hek voor.
Helaas was ik zo stom om er op een meter afstand bij te gaan staan voor de foto. Gelukkig is er niks gebeurt, maar het blijven wilde dieren! Mocht er iemand met (kleine) kinderen gaan. Hou ze aub goed in het oog !