Ervaringen met busreizen in Thailand

In december/januari gaan mijn vriend en ik door Thailand (en als het zo uitkomt nog een ander land in de omgeving) reizen. Bij de voorbereiding hierop ben ik erachter gekomen dat busreizen in Laos nogal een uitdaging zijn, omdat veel busreizigers hilltribe mensen zijn die gaan overgeven in de bus.
Voor mij is dit van belang omdat ik een fobie voor overgeven heb. En ja, dat is irrationeel en ik doe erg mijn best me er niet door te laten tegenhouden, maar sommige confrontaties ga ik nog liever uit de weg.

Mijn vraag aan jullie is: wat is jullie ervaring (nouja niet in detail graag, meer of het geregeld voorkomt of dat het een zeldzaamheid is) met het voorkomen van overgevende medereizigers bij busreizen in Thailand en met welke regio je ervaring hebt? Al googlend kon ik niet heel veel vinden, alleen soms in relatie met noord-thailand…weer met betrekking tot hilltribes.
Hopelijk kunnen jullie me wat meer vertellen…en geruststellen :slight_smile:

Met andere woorden…van overgeefsel ga jij over je nek! Da’s redelijk normaal.
Veel hangt af van de rijstijl van de chauffeur en niet zozeer van de mede-passagiers. Het ergste van overgeefsel is de lucht en daar kun je je tegen weren:

Deze inhalertjes zijn te koop bij elke drogist, FamilyMart, 7/11 en papa-mama-winkel.

1 like

Dat is nogal overdreven.

Het kan een keer voorkomen dat iemand overgeeft in de bus, maar ik heb het noch in Laos noch in Thailand ooit gezien. En ik heb in beide landen heel wat afgebust.

1 like

Dank voor jullie reacties!

Joepattaya: goede tip, die ga ik zeker aanschaffen. Het zal voor mij helaas niet voldoende zijn om mijn angst onder controle te houden, maar kan wel weer een beetje helpen.

Stevenl: wat goed om te horen! Ik heb vrij veel posts (vooral in het Engels) gelezen over dat dit elke busreis in wat hobbeliger gebieden gebeurde bij meerdere mensen in de bus, dus het is erg fijn te lezen dat jij die ervaring niet hebt.

Hebben meer mensen die ervaring?

Niet veel ervaring met kotsende mensen in Thailand en in Laos. (Wel in andere landen.)

De wegen zijn soms vrij bochtig, en ik heb in Laos een enkele keer medicatie tegen wagenziekte genomen. Maar wat bij mij beter helpt is zorgen dat ik iets (lichts) in mijn maag heb, en voldoende frisse lucht.

Verder zweer ik bij tijgerbalsem. Het helpt tegen jeuk en tegen de muggen, maar ook tegen hoofdpijn en vervelende geurtjes. Een beetje tijgerbalsem onder je neus en je ruikt niks meer! Een iPod kan eventueel helpen om vervelende geluiden te maskeren.

(En geloof het of niet, het zien en horen van kotsende mensen went. Echt waar.)

Heb het in Thailand idd ook nog nooit meegemaakt! Toch heel wat uurtjes bij elkaar doorgebracht in de bus. Alleen ga nooit achter het ā€œtoiletā€ zitten in de bus want dan ga je zeker zelf over je nek van de lucht die daar uitkomt na enkele uurtjes rijden in 33 graden. Meestal is dit een soort metselkuip of iets dergelijks waar je je behoefte in kunt doen, maar dat het gaat stinken is zeker…Verder zijn de meeste bussen prima.

In Thailand heb ik het nooit meegemaakt, in Cambodja wel. In Cambodja zijn de wegen slechter tot veel slechter dan in Thailand. Tevens is in Cambodja de hygiene wat minder goed.

Als je reis zich in de normale toeristische plaatsen afspeelt , is de kans dat het je zal overkomen net zo groot als in NL.

De kans zal wellicht wat groter worden als je je begeeft naar wat lastiger bereikbare plaatsen met veel bergen: Nan, Mae Hong Son e.a.

Hans.

Bij mij ook in Cambodia, van Siem Reap naar Sihanoukville. Hele nacht rijden, arm vrouwtje zat heel de tijd over te geven achter me.

In het noorden van Thailand/Laos geen last gehad. Je kan altijd wel wisselen met iemand als er een ā€˜overgever’ dicht bij je zit. Over het algemeen heb je er vooraan in de bus minder last van dan achteraan, denk ik.

Veel plezier in elk geval!

Wij gebruiken eigenlijk altijd het openbaarvervoer en dus zeker ook de bus. We vinden dit een zeer relaxte manier van reizen en raden het dan ook zeer zeker wel aan :wink:

De keren dat ik kotsende mensen zag/had in de bus kan ik me echt niet herinneren en geloof mij ik heb er al meer als 2 busreisjes gemaakt :chin:

Ik heb al vele malen heel wat uren in de bus gezeten maar nooit iets speciaals meegemaakt, wel reed ik in de wat duurdere klassenbus, het enige waar ik me regelmatig aan stoorde was het luidruchtige gesnurk en die kwamen vooral van de farangs.

Ik bied je hierbij mijn welgemeende excuses aan kon er niets aan doen lol2 lol2
Nu geen last meer van (geopereerd) dus van mij heb je in het vervolg nooit geen last meer in de bus :chin:

Deel de mening met Frank(snurken),ook zouden ze iets moeten doen aan die toiletten in de bus veel te klein dit tenopzichte van de toilets in de trein.
Ook is het dikwijls moeilijk om je behoefte te doen,als men over een hobbelige weg rijd,men kan niet juist ā€œmikkenā€
Nu een jaar of twee geleden had mijn ex-vriendin 2 tickets voor de rit Chiangmai&Nongkhai(14uur) nu de busreis was al vermoeiend,kwam er nog bij dat er geen toilet aan boord was.
Toen we stopten in Phitsanuloke(20min)om te eten,had ik aan een kraampje een padthai gegeten,nadien kreeg ik felle buikkrampen op de bus.
Geen toilet,dus wat doe je dan,vragen aan de buschaffeur om ff langs te kant te staan.
Wat betreft overgeven op de bus,ben ik nog nooit mee geconfronteerd.

dank je een sympathiek gebaar van je :cheer:lol2