Ervaringen in Costa Rica

Zodra ik één stap op Costa Ricaanse bodem zette was ik verkocht. Ookal is de hoofdstad San José helemaal niks, het heeft toch een bepaald
sfeertje.

San José
Vanuit San José kun je makkelijk een dagje naar bijvoorbeeld Irazu Vulkaan en Cartago.

Tortuguero
Dit is een lang stuk land tussen rivier en strand. Je moet er met de boot heen en de omgeving is echt de mooiste die ik in heel Costa Rica heb gezien. Ik heb schildpadden eieren zien leggen op het strand en tijdens de vele boottochten op de rivier zie je alle dieren voorbij komen.
Je kan het beste vanuit San José een tour boeken. Dan heb je vaak een mooie lodge (bijvoorbeeld: Mawamba) met alle boottochtjes en maaltijden inclusief. Als je er op eigen gelegenheid heen gaat kom je vaak in Tortuguero Village terecht en ik vond het maar een raar en bedreigend sfeertje daar.

Puerto Viejo
Verder heb je een mooi strand tegen de Panamese grens aan de caribische kant, Puerto Viejo. Cahuita is vergelijkbaar maar is veel groter. Hier vind je de relaxte carribische sfeer. Tip: Huur een gids in bij het Manzanillo-Gandoca. Ow en ga naar Aviarios del Caribe een opvangcentrum voor luiaards in Cahuita.

Arenal vulkaan
De Arenal Vulkaan viel ons tegen, maar dat komt omdat hij geen lava spuugde toen wij er waren. informeer van te voren goed hoe groot de kansen zijn dat er lava te zien is 's nachts. wij hebben dat ook gedaan, maar bleek niet helemaal de waarheid te zijn.

Monteverde
Monteverde en Santa Elena zijn heel mooi. Santa Elena is een klein en gezellig dorpje tussen de nevelwouden. Vanaf hier kun je de beste (en het meest goedkoop) de canopy tour, hanging bridges en de tarzan swing doen. Verder is het leuk om een nachtwandeling te maken, zo zie je andere dieren dan normaal.

Krokodillen in Tarcoles
In Tarcoles hebben we een krokodillen tour gedaan via Crocodile Man Tour. Deze mensen zijn naar mijn mening heel dier onvriendelijk. Toen er een wasbeertje in de boom zat met zijn kont naar ons toe, ging de gids de boom even lekker door elkaar schudden zodat het beestje zich om draaide. daarna ging de man lekker verder met schuuden, sloeg nergens op. verder voeren ze de krokodillen, heel grapig om te zien, maar het voelde wel dubbel. Let op, dit gebeurd bij al die tours. je kan beter gewoon vanaf de brug die over de krokodillenrivier gaat kijken.

Manuel Antonio
Ga of meteen om 7 uur het park in of helemaal niet. Rond 9 uur is het file lopen op de paden en beleef je het niet zoals het om 7 uur zou kunnen.
wij zaten om 7 uur met zijn tweeen op het strand te genieten van de rust. het is het mooiste strand van CR dat ik heb gezien. Dus lekker om 7 uur gaan.

Dominical
als je het dorpje binnenkomst vraag je, je af wat je hier in godsnaam komt doen. twijfel niet en ga er lekker heen. het ligt meteen aan het strand en je kan er vaak goed surfen. het is erg laidback.

Autorijden
het kan er wel, maar let goed op. vaak heb je slingerende wegen en dan komt er aan de andere kant zo’n gigantische truck aanrijden die de hele weg in beslag neemt.
Er is maar 1 snelweg. vaak als je ergens heen rijd is er maar 1 mogelijkheid omdat er zo weinig wegen zijn. de weg is dus makkelijk te vinden.
bedenk wel dat sommige wegen niet geasfalteerd zijn en dat wij serieus 3 uur over 30 km hebben gedaan.

1 like

Bedankt voor de nuttige info!
Wij vertrekken op 9/02. Indien je nog andere nuttioge info hebt: graag! Wat bv met zuid-Nicoya? Ferry naar Puntarenas of de nieuwe brug? Andere Nationale Parken die de moeite zijn met of zonder gids? Ze allemaal doen is onmogelijk, zelfs op een maand… Hoe deed je Corcovas?
:wereld:

Het is al een tijdje geleden(2003) dat ik in Costa Rica ben geweest, maar kijk nog altijd met veel plezier op die reis terug.

Ben o.a. ook bij Manuel Antonio geweest, maar destijds was het geen filevorming op de paden. Komt misschien ook omdat we in september zijn geweest, geen idee. Park is i.d.d. mooi, maar de dieren waren naar mijn smaak iets te vrij en te gewend aan mensen.

Het land is prachtig en de vele vulkanen en natuurparken zijn zeer de moeite waard. Ga ook eten waar de lokale bevolking een hapje eet, want dan krijg je vaak een lekkere verrassing op je bord.

Ik vond La Fortuna met de Arenal zeker de moeite waard. Het tegen vinden vallen i.v.m. niet spugen van de vulkaan?! Het is natuur en dat heb je niet in de hand. Ik vond 'm zonder lavastroom ook indrukwekkend.

Costa Rica is m.i. ook voor de beginnende backpacker/toerist zeer geschikt, want er zijn hostels en guesthouses in overvloed en het openbaar vervoer is makkelijk en kun je mee in de meeste plaatsen komen.