Na aankomst in Oman mag je in de rij staan voor een visum. De rij wordt snel afgewerkt en voor je het weet sta je bij de balie. Je krijgt in een mum van tijd een stempel in je paspoort en je kunt bij dezelfde persoon ook meteen even geld wisselen om je visum te betalen en om alvast wat rialen te hebben. Als je het bonnetje van het geld wisselen bewaart, kun je later op het vliegveld weer je rialen inwisselen voor euro’s of wat je maar hebben wil, zonder commissie (maar misschien tegen een hoge prijs, ik heb het niet gecheckt).
Als je bij het bagage-carroussel komt, is de kans groot dat je koffer al op de grond naast het carroussel staat.
Als je het vliegveld uitstapt staan er lange rijen taxi’s. Een taxi naar Mutrah in Muscat kost 7 of 8 riaal. Een taxi van Mutrah naar het vliegveld ook.
Op het vliegveld kun je, als je eenmaal door de security check en paspoort en visum check heen bent, heel aardig shoppen en eten. Een fastfoodketen (“AQ”) hanteert gewone prijzen voor de hamburgers, milkshakes, e.d. Een coffeeshopketen heeft ook een vestiging, is duurder dan de AQ, maar denk ik net zo duur als buiten de luchthaven.
“Amouage” (“het duurste parfum ter wereld”) heeft hier ook een winkel, en dat had ik moeten weten, want de prijzen liggen hier lager dan in de stad! Ik had 50 euro op een flesje kunnen besparen door het hier te kopen!
Er is ook een rookruimte bij de shops en gates.