Oman: multi-cultureel land waar alles mag op het gebied van religie. Zet er een boeddhistisch centrum neer met alles erop en eraan en niemand kijkt ervan op.
Ik vond het moeilijk een plek te vinden waar je nou echt een goede Omaanse maaltijd kon krijgen, maar een octopus-kebab bij een vistentje pal naast de visafslag was niet moeilijk te vinden.
I.t.t. wat beweerd wordt is Oman niet zo duur. Openbaar vervoer en taxi’s zijn overal te vinden en goedkoop. Het eten is goedkoop. Je moet wel even zoeken, maar er zijn ook echt goede hotels voor plm. 30 euro per nacht. Als je een kennis in Oman hebt, heeft die hoogstwaarschijnlijk een 4-wheeldrive (kost 2500 euro - 2e hands uit Amerika) en benzine kost 0,25 eurocent per liter: dus dan hoef je geen jeep met chauffeur meer te huren en kun je met je kennissen lekker gaan wadi-bashen of de bergen in.
Soms schijnt een KLM-ticket naar Muscat maar 300 euro retour te kosten.
Let ook even op de turtle-reservaten aan de kust ten oosten van Muscat en bij Sur: het schijnt dat je hier het hele jaar door grote zeeschildpadden kunt zien komen en gaan.
Kleding: Oman is een multi-cultureel land en nog niet vertrut, zoals Nederland. Dit betekent dat je allerlei soorten kleding aan kunt hebben zonder dat er iemand van opkijkt. Ik droeg meestal Afrikaanse jurken/kaftans en de mannen waren dan heel beleefd en netjes. Ik heb ook een dag een Indiase/Punjabi/Pakistaanse outfit aangehad (“salwaar-kameez”) omdat dit goed bij een moslimland past en omdat er zoveel Indiers en Pakistanen in de Golf zijn die dit zelf dragen. Maar het was geen succes: de mensen raakten er wat van in de war dat zo’n blauwoog dit droeg en ik heb wat vervelende commentaren van kerels (Omani) gehad. Dit was allemaal voorbij toen ik mijn Afrikaanse soepjurkjes en Braziliaanse lange jurken droeg.
Ik vond Oman al met al een prettige ervaring. Het lijkt me wel dat er op de langere duur niet veel te beleven is, tenzij je van allerlei stoere sporten houdt.
Tip: al je favoriete Indiase producten zijn hier te krijgen bij bijv. “Lulu’s”: een grote supermarkt met meerdere vestigingen in het land. De prijzen zijn niet echt veel hoger dan in India zelf.