Wie heeft er ervaring met de HT wandelreis in Nepal. De reis heet Langtang & Helambu. Ik zou graag daar meer over willen weten.
Ik ben een keer met HT Wandelreizen naar Nepal geweest (Upper Mustang). Prima organisatie!
Wil je mij schrijven hoe de reis vanaf dat je geboekt had ging? Hoe verliep de reis en hoe was de ontmoetingsdag met de groep. Hoe waren de afspraken binnen de groep. Hoe was de leeftijd enz.
Groetjes Roos
Dat verschilt natuurlijk wel een beetje per groep. Ik werk zelf wel eens bij een ander bureau. De ene kennismakingsdag komt de hele groep, de andere keer maar 2 of 3.
Zo te zien hebben ze rond de trekkings geen speciaal programma en kan je doen waar je zelf zin in hebt. Dat is meestal het fijnste.
In het algemeen lopen er mensen van alle leeftijden mee in zo’n reis. Van 19 tot 65 heb ik mee gehad.
Met wandeldagen maak je soms afspraken en soms niet. Sommige mensen willen per se heel hard doorlopen en weinig stoppen. Het is ook hun vakantie dus je kunt ze niet dwingen zich dan aan te passen. Uiteraard ga je gezamelijk lunchen en dan zie je mekaar weer. De Nepalezen die mee gaan zorgen er wel altijd voor dat er geen toeristen voorop lopen of achter blijven. Er gaat altijd iemand mee. Ik als reisleider loop ook meestal bij de laatsten, zeker als ze het zwaar hebben en wat morele ondersteuning nodig hebben. Als de laatsten daar gewoon lopen omdat ze lekker willen treuzelen, dan doe ik wat anders. Ik heb soms de behoefte om eens 2 uur flink door te stappen. Of ik weet dat er veel sherpa’s in de groep lopen en dan loop ik vooruit om te gaan helpen met het opzetten van de tenten, zeker als er slecht weer nadert.
Verder heb je een vrij strak ritueel: vroeg op, tas inpakken, ontbijten en wegwezen. Bij een lodgetrek, die jij gaat doen, spreek je dan 's morgens het plekje af waar er wordt geluncht.
Mooie trekking trouwens die je wilt gaan doen, ik zou hem zo nog een keer lopen!
Ik sluit me aan bij wat Erik schrijft. Ik heb trektochten in de Himalaya gedaan met een aantal reisorganisaties en in grote lijnen lijkt het erg op elkaar, zo ook bij HT Wandelreizen. Ik heb in groepen gezeten met leeftijden van 30 tot 65. Je wordt vrij gelaten binnen de groep. 's Ochtends ontbijt, 's middags lunch en avondeten is gezamelijk. Verder vul je het zelf in met je medereizigers. Uiteraard loop je dezelfde route Maar je loopt niet in een rijtje continu bij elkaar (tenzij je dit allemaal wil). Alleen lopen of met iemand anders die je goed ligt kan ook.
Afspraken zijn er dus weinig binnen een groep. Het meeste gaat vanzelf. Alleen het ritme van opstaan en eten ligt vast. Elke avond namen we even kort de volgende dag door: hoe laat opstaan, ontbijt en vertrek, hoe lang lopen, sandalen nodig voor rivieroversteek, jas mee voor hoge pas, dat soort praktische info van de gids.
De ontmoeting voor vertrek is informeel en gezellig meestal. Mijn ervaring is dat het allemaal wel gelijkgestemden zijn. Je wil allemaal graag een trektocht in Nepal doen. Verder kunnen de achtergronden en leeftijden heel verschillend zijn. Ik ben nu 39 en begon met trektochten toen ik begin 30 was, maar ik kon het ook prima vinden met mensen van 60 in de groep. Leeftijd zegt dan heel weinig. Je kunt heel goed op een lijn zitten met iemand die veel ouder of jonger is.
Tijdens de bijeenkomst wordt de reis in grote lijnen besproken. Ik kan het me eigenlijk niet meer in detail herinneren. Niet iedereen gaat daar ook naartoe. Sommige mensen vinden het te ver reizen, of komt het niet goed uit, of na meerdere tochten gedaan te hebben vinden ze die eerste ontmoeting niet nodig.
Zoals ik zei de groepsreizen met trektocht qua opzet veel op elkaar lijken, maar ik heb wel de meer kleinschalige reizen gedaan met maximaal 8 personen. Ik heb nooit een reis gedaan met 20 man of zo. Dat trekt me ook niet echt. Ik heb gehoord dat bij een andere (wat grotere) reisorganisatie (ik geloof Djoser), je min of meer geacht wordt als groep om een reisdagboek bij te houden (gezamelijk). Daar hou ik helemaal niet van, zo’n opgelegde activiteit, erg betuttelend. Als ik zoiets wil doen, bepaal ik het zelf wel. Ik vind groepsreizen prima waar je vrij gelaten wordt in wat je verder doet en geen betuttelende groepsinitiatieven.
Bedankt voor jullie reacties.
Nog een vraagje hoe ging het met de heen reis? Ik zou het liefste samen reizen naar Kathmandu. Kan dit ook via de organisatie? Hoe kom ik te weten wie er met hetzelfde vliegtuig gaat?
Hoe deden jullie het met een slaapzak huren gaat de reisleider mee?
Hoe en waar kan je geld wisselen. Ik las dat de geldautomaten het soms niet doen. Kan je in het hotel ook geld wisselen? Hoe gaat het met het betalen van de trekking regeld de reisleider dit. Wat is de taak eigenlijk van de reisleider. Ik las in de reisbeschrijving dat er een Nepalese reisleider mee gaat.
Ik hoop dat jullie hier ervaring in hebben en die aan mij willen schrijven.
Bedankt alvast
Je kunt op de ontmoetingsdag proberen af te spreken met je medereizigers om samen naar Kathmandu te reizen. Ik heb dit ook een keer gedaan toen bleek dat 2 anderen op dezelfde dag vertrokken. We hebben toen op Schiphol afgesproken. Het kan echter zijn dat mensen een paar dagen aan de georganiseerde reis plakken en dus al veel eerder vertrekken. Ik heb gemerkt dat veel mensen extra reisplannen hebben, voor of na de trektocht.
Je kunt HT Wandelreizen vantevoren ook al vragen of ze weten wanneer medereizigers naar Kathmandu reizen en met welke maatschappij en welke route.
Ik heb nooit eerder een slaapzak gehuurd. Ik neem aan dat je je gids kunt vragen om je hierbij te helpen. Meestal ontmoet je de gids al in Kathmandu. Misschien niet meteen in het begin, maar wel de dag voor vertrek naar de trektocht.
Geld wisselen kan in wisselkantoortjes in Kathmandu of in grotere hotels. Maar er zitten redelijk veel pinautomaten in Kathmandu. Ik heb altijd gewoon gepind. Hooguit 50 euro mee voor de zekerheid.
Je betaalt HT Wandelreizen voor de trekking (vooraf). De plaatselijke agent regelt verder alles. Je hoeft in Nepal niet meer te betalen voor de trekking. De Nepalese gids is er om alles voor je te regelen en hij wijst je de weg tijdens de trekking, simpel gezegd Hij regelt onder andere de dragers en overnachtingen. Bij een kampeer-trekking zijn er nog een kok, keukenhulpje, paardeman(nen). De gids regelt dat allemaal en betaalt hun.
Het is wel gebruikelijk om aan het einde van de trekking de gids en dragers een fooi te geven met de hele groep.
Wij huren de slaapzak bij het bureau dat de trekking in Nepal regelt en die zitten naast het hotel waar we slapen, geen omkijken naar. HT heeft dat vast en zeker ook prima geregeld. Ik denk dat je het zo kunt aanvragen bij ze, dat je een gehuurde slaapzak wilt. HT geeft ook de tip een lakenzak mee te nemen (of er eentje van fleece in Kathmandu te kopen). Dat zou ik zeker doen.
De Langtang trekking heeft, zie ik bij HT, alleen een Nepalese gids, dus geen Nederlandse reisleider. Wat die zoal doet heeft himalaja al keurig opgeschreven voor je.
Nuttige informatie. Dank allen!