Ervaring met de auto naar Kroatië?

Beste,

In de maand Juli vertrekken we met 7 vrienden richting Dubrovnik in Kroatie. We rijden deze in een trek voort door te wisselen. Volgens Mappy is het rond de 19 uren rijden met de auto. maar ik vroeg mij toch af hoeveel uren je op voorhand je beter zou vertrekken om daar op tijd te zijn qua inchecktijd. Aangezien het toch midden in de zomermaanden zijn, we vertrekken de nacht van 16 Juli vanuit Gent.

Ik weet niet of het druk zal zijn aan de peages, is er daar altijd file of valt dit goed mee? Zijn er andere obstakels die we kunnen tegenkomen?

Iemand ervaring met een soortgelijke reis richting Kroatie?

Groetjes

Met de ‘viamichelin’ kom je ook uit op 19 uur Gent - Dubrovnik, via Duitsland (Keulen, Neurenberg, Passau, Graz, Maribo, Zagreb, Split, Dubrovnik).

  • Koop van tevoren je vignet voor Oostenrijk en Slovenië, want bij de grens staat er vaak een lange rij.
  • De grensovergang Maribor - Zagreb kan druk zijn in de zomermaanden.
  • Verder is het vaak druk bij het trekken van een kaartje voor de tol autoweg net na Zagreb (kies op de terugweg om te betalen voor de creditcard route (rechtsaf) daar is het veel rustiger dan bij cash betalen).
  • De snelweg naar Dubrovnik houdt op bij de afslag Ploce. Je rijdt over een provinciale weg, maar met vakantieverkeer schiet dat niet erg op. Je bent er dan al bijna, je bent moe maar de laatste kilometers gaat het erg langzaam. De vallei Neretva is erg mooi en je kan daar langs de weg stoppen bij een van de kraampjes om wat vers fruit, honing etc te kopen.
  • Je hebt dan ook nog de grensovergang (2x) voor het kleine stukje Bosnië net boven Dubrovnik. Daar is het in de zomermaanden ook erg druk, vaak beetje afhankelijk hoe streng ze controleren. Soms vragen ze, naast je paspoort, ook voor je groene kaart en rijbewijs, zorg er dus voor dat je die ergens bij de hand hebt.
  • en dan is het via de mooie kustweg naar Dubrovnik, maar door de vele caravans etc gaat het niet snel, dus geniet van het mooie uitzicht.

Je kan via de website van de Kroatische wegenwacht ‘HAK’ een app downloaden waar je up-to-date info hebt over de wachttijden bij de grensovergangen, files op de snelwegen etc.

al met al zou je rekening kunnen houden met extra
half uur - Slovenie-Kroatie
half uur (maar kan ook veel langer zijn) tolkaartje trekken na Zagreb
grensovergang Bosnie (2x) ook nog een half uur tezamen

Dus minsten 1,5 uur extra rekenen voor dit soort dingen (naast rustpauzes, tanken etc), maar er kan natuurlijk altijd een lange file ergens onderweg zijn, dat soort dingen heb je niet in de hand. Op zondag rijden is in ieder geval beter dan vrijdag/zaterdag, dan is het echt topdrukte half juli over de hele route richting het zuiden. Zondag rijden er geen vrachtwagens in Duitsland en Oostenrijk, dus dat scheelt, de parkeerplaatsen daarentegen staan dan weer wel vol met geparkeerde vrachtwagens.

Bedankt voor je antwoord!
Nog twee vraagjes.

Vraag 1
Waar kan je een Sloveens vignet kopen? Hier in België is dit onmogelijk te kopen bij de VAB (Soort reisbureau waar ik mijn andere vignetten heb gekocht.
tolltickets . com is dit betrouwbare website om een Sloveens vignet te kopen? of iemand anders een betrouwbare website?

Vraag 2
We veronderstellen 4 tolhuizen tegen te komen (Oostenrijk, Slovenië, Zagreb en Bosnië), kunnen we daar altijd met creditcard betalen?
Zo nee, accepteren ze overal de EURO in de tolhuizen?

Bedankt!

  • de website tolltickets heb ik een paar keer gebruikt om een vignet in Hongarije te kopen en dat ging heel goed. Het is een veelgebruikte site.
  • Het vignet voor Slovenië en Oostenrijk is een sticker die je op je voorruit moet plakken, dat heb ik nooit besteld via tolltickets, maar ik neem aan dat je het thuis gestuurd krijgt. Je kan het vignet voor Slovenië al in Oostenrijk bij een van de tankstations onderweg kopen, daar is het meestal minder druk dan aan de grens.
  • Omdat het vignet op je voorruit zit, zijn er geen tolpoortjes waar je moet betalen. In Slovenië zijn de poortjes niet weggehaald, maar je kan daar langzaam doorheen rijden, ze controleren met verrekijkers en camera’s of je een vignet hebt.
  • In Kroatië moet je wel bij de tolpoortjes een kaartje/ticket uit het apparaat halen en bij het verlaten van de snel weg betalen. Rondom Zagreb is de snelweg gratis, daarom zijn de poortjes op de snelweg en is het daar altijd druk.
  • Het stukje Bosnië waar je doorheen rijdt is geen snelweg, dus ook geen tol.
  • Je kan met creditcard betalen en je kan altijd met cash betalen, ook met euro’s, het wisselgeld krijg je echter in lokale valuta terug.

Hey,

Net terug van een weekje Kroatië. VAB kondigde vorige weekend heel druk weekend aan, code rood o.a in Slovenië, vele uren file. We zijn Zaterdag avond (15/07) rond 20u vertrokken richting Zaton (Dubrovnik), we hebben deze rit in één trek uitgereden met een groep van zes personen zonder file, heel miniem aan de tolhuizen, ook aan de Karawankentunnel. Misschien alles samen 25 minutne, grootste deel aan de splitsing naar Zagreb of Reijka.
Gisteren terug vertrokken aan de terugreis rond 09u 's morgens, bij deze rit geen enkele minuut in de file gestaan.
Je moet een beetje geluk hebben.

Sloveens ticket was niet te koop hier in België, deze heb ik besteld via tolltickets, ging vrij snel en betrouwbaar.

Groetjes
Fouco