Enkele vragen over overwinteren in Canada

Op zoek naar allerhande informatie i.v.m. een overwintering straks in de buurt van familie in Ontario (regio Hamilton) stuitte ik op deze website. Kan iemand mij vertellen hoe lang je eigenlijk als ‘visitor’ mag blijven zónder consekwenties in Nederland? Ik bedoel: is er een maximum aantal maanden verbonden aan de verblijfsduur? Ik geniet in Nederland inmiddels van een pre-pensioenregeling (ben 63 jaar) en wil alles (woonruimte, uitkering etc.) in Nederland behouden, maar ga de winter in Canada doorbrengen in een zelfstandige woonruimte. Dus niet inwonend bij familie. Ik heb wel 100 vragen, zoals: op wat voor manier is het mogelijk om Nederlandse televisie te ontvangen daar, kan ik beter een auto huren of een 2e hands kopen tijdens mijn verblijf, etc. Hoe zit het met verzekeringen en ziektekosten…Of weet iemand een bruikbare site P.S. Mijn familie wil ongetwijfeld helpen waar mogelijk, maar zijn nog niet op de hoogte van mijn plan voor het geval er een “kink” in de kabel komt…Ik wil me dus eerst goed voorbereiden.

Dat zijn inderdaad een hoop vragen. Ik zal proberen een aantal puntsgewijs te behandelen.

Verblijf:
Met Nederlands paspoort mag je maximaal 6 maanden in Canada blijven als toerist (is eventueel tegen het einde met nogmaals 6 maanden te verlengen via de immigratiedienst) Je mag geen inkomen krijgen vanuit Canada en je kan geen gebruik maken van voorzieningen als een zorgverzekering. Als je een aanvraag doet tot Permanent Resident en je wordt geaccepteerd, gaan alle deuren voor je open: je mag alles wat een Canadese ‘Citizen’ mag, met als grootste uitzondering stemmen in de verkiezingen.

Voor je verblijf in Nederland verandert er weinig. Als je langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft, wil de gemeente dat je je uitschrijft uit de GBA, maar hier zijn ze niet zo precies mee.

Televisie:
Nieuws kun je online kijken via NOS.nl, diverse andere programma’s van de publieke zenders via uitzendinggemist.nl. :smiley:
Voor meer eisen, zou ik kijken naar opties voor satelliet-tv. Geen idee wie wat voor een pakket aanbiedt met daarin het Nederlandse zenderaanbod. De Astra-satelliet, die in Europa satelliet-tv neerstraalt, kan niet gebruikt worden in Canada (naar mijn weten), dus je kan niet je Nederlandse Canal+ decoderkaart meenemen. :wink:

Auto:
Een auto kopen is wel mogelijk. Verzekeren is wellicht duur, omdat je geen rijverleden hebt in Canada (de provinciale overheid houdt een dossier bij van iedere Canadese bestuurder, aangezien jij geen Canadees rijbewijs hebt, val je automatisch in de duurste categorie). Probeer of je een aanbevelingsbrief van je Nederlandse autoverzekeraar kan krijgen met een overzicht van jouw schades door eigen schuld.

Blader eens door alle onderwerpen, praktisch alles voor een verblijf in Canada is al eens aan bod geweest. :wink: