Over een paar weken vertrek ik met mijn vriend naar Bolivia. Aangezien dat we langer dan een jaar weg gaan (en return tickets slechts een jaar geldig zijn) hebben we besloten een enkel ticket te kopen. Bolivia eist geen return ticket, maar eist dat je kan aantonen dat je genoeg financieële middelen hebt om het land uit te komen. Met een visakaart moet dit daar al kunnen. Nu horen we echter erg tegenstrijdige verhalen van mensen o.a. dat de vliegmaatschappij je al kan weigeren, omdat zij verantwoordelijk zijn als je het land niet in komt. We hebben met de vliegmaatschappij gebeld en zij geven aan advies v/d ambassade te volgen. Ook de ambassade hebben we gebeld, maar die kunnen eigenlijk niks met zekerheid zeggen. We gaan zelf zo’n 8 maanden voor een Nederlandse stichting in Bolivia werken, maar zij kunnen ons ook geen zekerheid geven. Een werkvisum zit er niet in omdat we dus voor een Nederlandse stichting in Bolivia gaan werken. We overwegen nu om ter plekke op het vliegveld (mocht die vliegmaatschappij moeilijk doen) een zo goedkoop mogelijk ticket van zuid-amerika terug naar Europa te boeken.
Hebben meer mensen problemen gehad met het binnenkomen in Bolivia met een enkel ticket? Heeft er iemand misschien nog goede tips, bv voor een goedkoop extra ticket.
Volgens mij valt dat probleem in de praktijk reuze mee. Geloof in ieder geval geen spookverhalen van mensen die weer iets van andere mensen hebben gehoord etc. Om een soortgelijk probleem te voorkomen, heb ik enkele jaren geleden een flexibel ticket geboekt; mijn terugvlucht werd al ingeboekt op een maand of 4 (zo lang als mogelijk was) na mijn heenvlucht, maar deze kon ik vervolgens na een paar maanden gratis omboeken naar de gewenste terugvluchtdatum (zeven maanden later). Zou ik daarna nog een keer hebben willen omboeken, dan zou dat iets van EUR 50 kosten. Skybreakers.nl heeft destijds goede service verleend. Succes!
Sorry, maar je zegt dat je 8 maanden voor een stichting of iets gaat werken. Hou er wel rekening mee dat je (de meeste europeanen) maar 180dagen per jaar in Bolivia mogen blijven. Daarna moet je er weer 180 dagen uit… Ik weet dat veel organisaties dit (expres) niet vermelden. Dit omdat het zo een bureaucratische nachtmerrie is om hier wat te regelen. Ook als je een visa voor 3 maanden extra wilt. Je kan beter, als je inderdaad zoiets wilt doen, een boete per dag betalen, dat is iets van… 15 a 20bolivianos per dag. En dan hoef je je niet te ergeren aan alle papier rompslomp. (of je paspoort vernieuwen als je er bent en dan liegen over de verblijfstijd)
Want ik denk dat iedereen die iets geregeld heeft of bezig is, in Bolivia, je dat echt kan afraden.
(en ja ze controleren de dagen dat je in bolivia bent, met de hand haha)
Op dit moment ben ik in Bolivia. Op het vliegveld deden ze echter al meteen moeilijk. We werden uit de rij gehaald en er werd gezegd dat reizen met een enkel ticket niet mogelijk was. We hebben nog vanalles geprobeerd (bv bankafschriften om aan te tonen dat we genoeg geld hadden etc, maar dit maakte niks uit). We moesten van de vliegmaatschappij (Continental) een terugticket kopen. Gelukkig hadden ze wel een refundable ticket ( dit koste wel 1.300 dollar, maar voor 100 dollar kunnen we het als het goed is annuleren). Continantal gaf verder aan dat we zelfs een ticket voor max 90 dagen mochten hebben, omdat je maar zo lang een visum krijgt ( het maakte ze niet uit dat je dit hierna nog een keer kan verlengen met 90 dagen). Bij de douane in Bolivia en Amerika hebben we verder aangegeven dat we voor vakantie van 90 dagen in Bolivia zijn en hiermee hebben we verder geen problemen meer gehad.
Ik ben trouwens wel 2 andere reizigers tegen gekomen. Zij zijn met air Berlin ook met een enkel ticket gevlogen en hebben daar geen problemen mee gekregen. Het is waarschijnlijk dus net wie je treft… jammer genoeg hadden wij pech.
Is een retourticket ook niet gewoon een stuk goedkoper dan een enkeltje? Je moet na negentig dagen het land uit om je visum te verlengen. Heerlijk, rondje lopen over Argentijns grondgebied en dan weer een paar uur in de rij staan om terug in Bolivia te komen De boete is idd ongeveer 14/15 boliviano´s per dag, ik was twee weken te laat dus dat werd betalen.
By the way: zeg NOOIT dat je gaat werken in Bolivia, ook niet dat je als vrijwilliger werkt. Een werkvisum is erg duur en veel rompslomp. Zeg dus altijd dat je toerist bent. Betekent dus wel dat je iedere drie maanden het land uit moet.
Ik ben in 2006 een jaar in bolivia geweest en toen kon je inderdaad nog 90dagen erin, 24uur eruit, 90dagen erin, 24uur eruit blabla tot je benen moe worden.
Echter, ik ben eind januari weer teruggekomen uit Bolivia, ook weer voor een jaar en toen waren ineens de regels veranderd, en na veel rond en navragen was het ook zo!!, dat je maar 180dagen per jaar in het land mag blijven. Dus ik heb uitgelegd hoe ik vorigjaar had opgelost, nou dat kon niet meer.
Dus heb ik een boete betaalt, toen ik het land uitging, dat was iets van 7 maanden (minder dan 50 euro!!, ze maakte ergens een fout).
Verder inderdaad, zeg nooit dat je werkt ook al is het vrijwilligerswerk, zeg gewoon dat je aaaalle prachtige dingen die het schiiiiitterende bolivia te biedne heeft wil bezoeken. En geld heb je nooit opzak (als je uit peru komt, zeg dan dat peruanen niet te vertrouwen zijn, doe hetzelfde met chili etc.), geld pin je pas als je in La Paz (of andere grote stad) bent.