Voor mijn vrijwilligers project heb ik op een school gewerkt. Ik had totaal geen ervaring in het onderwijs, maar dat is geen probleem. Je wordt als een stagiaire gezien. Ik werkte samen met vijf leraressen Engels en alle vijf hadden ze een ander idee over wat mijn werkzaamheden zouden moeten zijn, maar dat was juist leuk. Zo bleef het afwisselend. In het begin assisteerde ik alleen, maar na verloop van tijd gaven ze me meer verantwoordelijkheden en heb ik zelfs een paar lessen alleen gegeven. Deze lessen waren helemaal in het Engels. Ik spreek een beetje Russisch, maar voor degenen die dat niet doen hoeft dat geen probleem te zijn. Op de school waar ik werkte was het mogelijk om een groep twaalfjarigen in het Engels les te geven. Dus laat een gebrek aan kennis van de Russische (of Roemeense) taal je niet tegenhouden!
De leerlingen vonden het leuk dat ik er was en dat maakte het natuurlijk extra leuk. Scholen hier zijn heel anders dan in Nederland. Er is geen onderscheid tussen basis- en voortgezet onderwijs zoals dat in Nederland wel bestaat. Dat betekende voor mij dat ik les gaf aan leerlingen van 11 tot en met 18 jaar…
Meer lezen doe je hier: http://www.projects-abroad.nl/ervaringsverhalen/?content=lesgeven/moldova/janneke-brouwer/