Vrijwilligerswerk in Roemenië - Projects Abroad

Reizen in Roemenië? Doe ook vrijwilligerswerk! De geheel vernieuwde website van Projects Abroad biedt nog meer info over het land en alle vrijwilligersprojecten: www.projects-abroad.nl. Geef bijvoorbeeld Engelse les aan kinderen, werk mee binnen de berenopvang of kies voor het archeologische project waar je zonder ervaring van harte welkom bent. Daarnaast vind je ook foto’s, video’s en ervaringsverhalen van oud-vrijwilligers en lees je meer over waarom je voor Projects Abroad kiest.

Hi, collega’s
Het is fantastisch wat jullie willen doen, maar ik ziet met een groot probleem: ik zou graag de natuur behouden zoals ze nu is (als ik niet te laat ben !).
Buiten het feit dat de mentaliteit van iedere Roemeen moet veranderd worden (hier moeten ze zelf aan werken !), jullie kunnen bijvoorbeeld: de tekens (symbolen) die de trajecten in de bergen wijzen, gewoon opnieuw schilderen, en het is een mooi uitstap ook !

Engelse lessen aan kinderen geven, vind ik minder succesvol, omdat het onderwijs in Roemenië is zoals het is en ik heb nooit gehoord een buitenlander les geven aan kinderen; je moet een Roemeense diploma hebben, de Roemeense taal perfect kunnen spreken en schrijven; nog een aspect: de Roemeense kinderen zijn niet als de Nederlandse kinderen, ze hebben een andere opvoeding gekregen, ze gedragen zich ook anders.

Ik ben 4 jaar professor geweest in Roemenië; ik gaf tallen : Engels en Frans, in het Hongaars (een taal bij, die ik moest snel kunnen, anders verstonden de kinderen me niet) omdat mijn stage liep in een school waar de voertaal Hongaars was.

Mijn eerste 10 jaar in België heb ik niets anders gedaan dan met de trucks meegaan, vol met hulpgoederen en de nodige papieren voor zorgen, soms 3-4 keer per jaar; het was hard werk, maar ja, niets is gratis. Samen met A.D.R. (Adoptie Dorpen Roemenië) hebben we toch veel projecten waar kunnen maken.

OK, als ik jullie met iets kan helpen, het is nooit een probleem; zoals jullie geraden hebben, ik ben een Roemeense vrouw, gelukkig getrouwd met een Belg.

Ik sta ter jullie beschikking.

Groetjes
Sopirla>>>

Beste Sopirla,

bedankt voor je inspirerende bericht. Wat mooi om te horen dat je met A.D.R hebt kunnen samenwerken om projecten mogelijk te maken. Het klopt inderdaad dat als vrijwilligers de lokale taal spreken, ze gemakkelijker les kunnen geven aan de scholieren. Toch merken wij dat onze vrijwilligers kunnen meehelpen om de Engelse spreekvaardigheid te verbeteren onder de scholieren. Zolang er een lokale docent aanwezig is die hun kan assisteren wanneer er in het Roemeens uitleg gegeven moet worden, gaat dat goed. Succes met je werk, als je eens voor ons aan de slag wilt gaan dan ben je van harte welkom.

Met vriendelijke groet,

Projects Abroad Nederland

Hallo
Zoals jullie zien, “wereldwijzer” is mijn dierbare project geworden.
Maar toch, als jullie denken dat ik nuttig kan zijn, ik sta ter jullie beschikking.
Veel succes met jullie werk, zware werk zou ik zeggen !
Groetjes
Sopirla>>>