Engels lesgeven

Een goedemiddag,

Recentelijk ben ik afgestudeerd en aangezien het momenteel erg lastig is om een baan hier te vinden, denk ik erover om een half jaartje Engelse les te gaan geven in China. Ik heb overigens een TEFL diploma (en spreek vloeiend Engels). Na het lesgeven wil ik gaan backpacken.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik kan misschien aan het werk in Shenzhen, tussen Guangzhou en Hong Kong. Is iemand bekend met deze regio/stad?

Nu is het ook niet het beste forum om het volgende te vragen, maar ik twijfel ook of dit wel de beste carrièrestap zou zijn. Ik ga wel vanuit China solliciteren naar werk hier, maar je creëert natuurlijk wel een gat in je CV (en lesgeven is geen relevante werkervaring wat betreft mijn afgeronde studie). Wat denken jullie hiervan?

Best Robbie,

Ik vroeg me af wat je keuze is geworden en als je gegaan bent, waar je bent gaan lesgeven?! Ik zit momenteel in dezelfde situatie en ben dus heel benieuwd naar je ervaringen. En als je dus gegaan bent, heb je tips voor me om een school te vinden, dat is namelijk lastiger dan gedacht… Bedankt!

Groet Karlien

Hoi,
Gaten in je cv is iets van de 20e eeuw. Daar piept geen enkele werkgever meer over, het kan juist een toevoeging zijn aan je persoonlijkheid, als je het goed omschrijft.
In mijn gratis lijst met reistips staat een handige link naar een website van Jeremy die veel Engelse les heeft gegeven in Azië enzo, vol tips voor leuke dingen tijdens lessen, en hoe je werk vindt.

Hoi Cecilia,

Bedankt voor de tips!

Hoi Karlien,

Uiteindelijk ben ik niet naar China gegaan maar heb ik gekozen om een master te doen in Engeland! Ik heb geloof ik nog wel enkele email-adresjes waar ik mijn CV naartoe heb gestuurd toendertijd (die ik gekregen had via een vriend van me die toen in China les gaf). Kan ze je wel geven via PM.

In ieder geval veel succes!

Ik zou trouwens gewoon eerst daarheen gaan en daar pas op zoek gaan naar werk als leraar Engels. Rondvragen bij scholen.
Zo heb ik mijn baantje als lerares Engels gevonden in Peru, een aantal jaren geleden.

Of wie weet kan joho.nl bemiddelen.

Hoi Robbie,

Bedankt voor je bericht. Een master in Engeland ook super leuk :slight_smile: Ik ontvang graag die adressen, alvast bedankt!

Karlien

Zeker een aanrader om in China les te geven. Tijdens ons backpacken in China (5 weken) zijn we een Engels stel tegen gekomen die 1 jaar les gegeven hebben. Ze hebben een supertijd gehad en na 't lesgeven gingen ze nu 6 maanden reizen. Ze hadden overigens al zoveel gereisd dat hun paspoort te weinig papier had voor hun stempels. Ze moesten daarom een 2e paspoort gaan aanvragen. Funny! Ik weet de bedragen niet meer, maar de salarissen lagen behoorlijk hoog, want Engelse leraren komen ze daar echt tekort. Bovendien hadden ze een systeem hoe langer je bleef hoe meer bonussen je kreeg bovenop je vaste salaris. Suc6 met je keuze, Karlien!

Bedankt allemaal!

Wellicht hebben jullie iets aan mijn ervaring:

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=207169&p=1162429#post1162429

Het gaat vooral om het bedrijf waar ik voor werkte. Maar ik deel ook graag tips & tricks als je daadwerkelijk aan de slag gaat als leraar in China!