(origineel bericht op be-more.nl)
En dan ben je weer thuis
Maandag met een kleine vertraging [3 uur] om 10.30 uur aangekomen in Brussel.
Staat er een heel ontvangstcomité; m’n jongste dochter Charlotte, broer Gerard en zus Truus met een spandoek. Ze waren al om 5 uur op weg gegaan.
Wij moesten door de mist eerst uitwijken naar Rome en pas later door naar Milaan en Brussel.
Ja, dan is het wel weer heel leuk thuis te komen. M’n ouders hadden thuis al koffie gezet en boodschappen gehaald. Intussen was ook heel m’n huis opgeruimd en de tuin al grotendeels winterklaar gemaakt. Geweldig.
's avonds met al m’n dochters en aanhang gezellig gegeten en bijgepraat.
Maar het was wel even wennen met de kou.
Ben ik woensdag ook weer met m’n werk begonnen en al diverse collega’s over m’n avontuur in Malawi mogen vertellen.
Dan kom je er pas achter wat je in die korte tijd toch allemaal gedaan hebt.
- zonnepaneelset getest in het vrijwilligershuis en later overgeplaatst naar het
project centre. - meegeholpen met Lewis om aanbieding voor een elektrische aansluiting van het
overheidsbedrijf Eskom te krijgen. Meegeweest naar Zomba, maar resultaat is
nog maar afwachten - Bij aantal bedrijven in Zomba geweest om levering en prijs op te vragen van
zonnepaneelsets. In principe zijn ze daar ook te koop, maar toen ik er was, was
er alleen de prijslijst. - landbouwgrond bewerken en mais inzaaien:
- grond bewerken
- in Malawi wordt met een hak alleen de bovenlaag los gemaakt
- in Nederland wordt met spitten de bovenlaag omgekeerd. - Mais inzaaien:
- in Malawi 3 korrels en afstand van 60cm
- in Nederland 1 korrel en afstand van 25cm
Om te kijken welke effecten dit daar kan hebben heb ik van Lewis een stuk grond
gekregen om een proeftuin te maken.
Hierop zijn de verschillende werkwijzes losgelaten en mais ingezaaid.
En nu maar volgen wat de resultaten gaan worden.
Heb ook nog 2 grondmonsters meegenomen om te laten analyseren.
- grond bewerken
- Maken van grasdaken [er is geen riet]
Wordt door enthousiaste groep van de jeugd gedaan, maar zij hebben geen
mentor, die hen de echte kneepjes van het vak kan leren.
Zelf met ze gestart, maar de tijd was te kort. Hier is nog veel winst te halen. - Meegedaan met de bezoeken aan gehandicapte kinderen.
Ja als ik dit dan weer zie, dan is het geen wonder dat die 4 weken omgevlogen zijn.
Het werk voor de nursery schools werd door Martine en Wilma gedaan. Ook zij hebben vorderingen gemaakt door de onderwijzeressen te voorzien van praktijklessen. Ze zaten op het puntje van hun stoel toen Martine ipv het rijtjes opdreunen, begon met een aantal spelletjes waar het tellen weer in terug kwam voordeed.
In Malawi is benzine ontzettend duur [pas nog met 30% verhoogd]. 1 liter benzine kost nu € 1,65 [380 KW]. Daardoor wordt alles duurder en voor de meeste was het al moeilijk genoeg.
Conclusie:
Men wil best met veranderingen gaan werken, maar omdat ze zelf geen tot weinig opleiding hebben gehad, zal het niet snel gaan.
Neem er dus de tijd voor en blijf dingen herhalen.
Het belangrijkste werk voor de meeste mensen blijft toch het bewerken van het land.
Ik hoop ook in de toekomst nog een bijdrage te kunnen leveren aan deze mensen.
Oh ja ik zou nog wat foto’s plaatsen waar ik zelf opstond!!!