Eind juni vertrekken wij voor 18 maanden naar St. Maarten. Wij gaan hier voor de Douane werken. Ons gezin bestaat uit 2 volwassenen, een dochter van 11 en een Jack Russel. Wie kan ons helpen aan de volgende informatie:
School:
Ik heb begrepen dat mijn dochter les krijgt tot 12.30u. Klopt dit? En wat zijn haar opvangmogelijkheden na schooltijd omdat wij allebe moeten werken
Hond:
Wij nemen een puppy mee van 9 maanden. Het is een witte Jack Russell. Is het ook wat voor hem? Kan ik (vrouw) hem 's avonds in het donker gewoon uitlaten of is dat te gevaarlijk? Wat voor papieren en inentingen moet hij hebben?
Huisvesting:
Wij willen graag een huis met 3 slaapkamers in een veillige buurt. Waar zxouden wij dan moeten gaan zoeken en aan wat voor prijsklasse moeten we dan denken?
Dit zijn de eerste vragen tot nu toe, het komt allemaal erg onverwachts voor ons dus er zullen nog wel meer vragen binnendruppelen.
In Europa is een dierenpaspoort verplicht. Dit betekent dat je hond een microchip moet hebben en al zijn vaccinaties up to date moeten zijn. Dit wordt vermeld in het dierenpaspoort. De vaccinaties zijn naar mijn weten in ieder geval DHLPP en Rabies (hondsdolheid). Op de Nederlandse Antillen komt Rabies niet voor, maar deze vaccinatie is wel verplicht als je uit een land komt waar Rabies wel voorkomt. De kosten hiervan verschillen per dierenarts. Consult + microchip + vaccinaties is hier (op Sint Maarten) ongeveer 90 dollar.
Verder heb je een Health Certificate nodig die de dierenarts afgeeft maximaal tien dagen voor vertrek. Dit certificaat geeft aan dat de hond in goede gezondheid is om te reizen. Kosten hiervan zullen ongeveer op 20 dollar liggen (exclusief consult, maar dit kun je samen met de microchip en vaccinaties halen).
Reis je van een koud naar een warm klimaat dan heb je ook nog een Acclimation Certificate nodig om aan te geven dat je hond bestand is tegen deze overgang. Nu is het op Sint Maarten in juni al wel boven de 30 graden, maar in Nederland is het ook al aardig warm (graad of 20). Weet dus niet of dit certificaat verplicht is, maar dit kun je aan de dierenarts vragen.
Reizen in het vliegtuig moet met een hondenkennel. Deze moeten aan bepaalde eisen voldoen (hond moet gemakkelijk kunnen staan, liggen en zich om kunnen draaien, maar de kennel mag ook weer niet te groot zijn), vraag hiernaar bij de luchtvaartmaatschappij met wie je vliegt. Kleine honden (kennel+hond lichter dan 10 kilo) mogen vaak mee als handbagage onder je stoel. Voordeel is dat het goedkoper is (naar mijn weten 75 euro bij KLM) en je de hond dichtbij hebt, dus minder stress voor de hond. Anders moet de hond in het bagageruim vervoerd worden.
De hond uitlaten op Sint Maarten hangt van de wijk af waar je woont. Laat je informeren door je buren en mensen met wie je contact hebt of dit mogelijk/verstandig is. Sowieso zal samen de hond uitlaten geen probleem vormen.
Pas ook op voor diefstal van de hond als je hem in de tuin laat lopen als je zelf weg bent. Kleine honden zijn hier erg geliefd (is namelijk makkelijk mee te reizen), maar zijn ook duur in aanschaf en dus diefstalgevoelig. Ditzelfde geldt voor agressieve rassen zoals pittbulls en dobermannen.
Om je in ieder geval aan een goede dierenkliniek te helpen op Sint Maarten: Sint Maarten Veterinary Clinic (Cay Hill), nummer: (+599) 5420111.
Ik ben hier zelf werkzaam als assistent en kan je met een verzekerd hart deze kliniek aanraden. De dierenartsen (er werken er twee op dit moment) zijn erg bekwaam in wat ze doen
Dank je wel voor je uitleg. Helemaal super. Heb hier inmiddels ook al nagevraagd, mijn hond hoeft alleen nog een gezondheidscertificaat te halen.
Ik had nog 1 vraag, welk merk hondenbrokken (droog) zijn er bij jullie op het eiland te verkrijgen? Misschien dat ik het hier ook al kan krijgen zodat de overgang voor hem niet zo groot is.
Wat betreft mijn andere vragen, is er nog iemand die ons wilt helpen?
Bij de dierenkliniek is Hills Science Diet te krijgen. Zowel Science Diet Puppy Original als Science Diet Puppy Small Bites, ook de Adult variant is hiervan te koop. De prijs is $11 voor 4,5/5 lbs en ongeveer $65-75 voor 35/40 lbs.
Naar mijn weten is ook Pedigree te koop in de supermarkt.
Verder is er een winkel ‘Costuless’ (een soort Makro) waar je ook hondenbrokken kunt kopen, merkloos (of onbekend merk), maar wel twee keer zo goedkoop.
Hallo,
Hier haak ik graag even op in! Wij hebben inderdaad ook 4 honden die mee gaan en ik heb door dit topic al ontzettend veel informatie, héél erg bedankt daarvoor!!! Maar… en nu komt het, ik wil ook 2 paarden meenemen… is daar mogelijkheid voor op St. Maarten? Ik denk dan aan stalling, hoefsmid, dierenarts en dergelijke, misschien wil de dame die in de kliniek werkt mij daarover informeren? Heb me nèt 5 minuten geleden geregistreerd op dit forum dus heb geen idee of ik het allemaal goed doe, indien dit niet zo is, mijn excuses!! Ik hoop dat iemand mij iets kan vertellen, alvast enorm bedankt!!!