Volgend jaar oktober wordt ik 67 en dan ben ik van plan om naar Maleisie te emigreren.
Januari a.s. wil ik 2 weken naar Malacca om me daar eens te gaan orienteren.
Zijn er meer NLers die in Maleisie wonen en die informatie hebben over het wonen
in Maleisie?
Hoi Sanne
Dank voor je reactie.
Ik was nog niet eerder in Maleisie geweest.
Wel in Thailand en Indonesie.
Dus om eens te vergelijken wil ik daar dan ook nog eens een keer naar toe
en zien wat het beste bevalt.
Ik heb nog geen reacties van NLers die in Maleisie wonen.
Beste, ik heb 2,5 in Maleisië gewoond. Destijds waren er best wel wat Nederlanders. Er was ook een Nederlandse club. Daar had ik geen contact mee maar was er wel. Mocht je vragen hebben mag je me altijd een berichtje sturen. Vriendelijke groet, Cindy
Bedankt voor je reactie.
Wat mij opvalt is dat ze wel heel veel aandacht schenken aan dat zogenaamde MM2H programma en al die visa die je kan krijgen op basis van hoeveel geld je meeneemt.
Ik lees nergens dat je ook eenvoudig daar naar toe kan emigreren en een appartement kan huren.
Is dat bewust dat ze liever alleen expats hebben met veel geld of zijn er ook voor de wat minder bedeelden maar straks toch een goed pensioen hebben, ook nog mogelijkheden.
Ik hoor graag of jij daar ook ervaring mee hebt en of er toch ook makkelijk iets te huren valt.
Beste John, ze doen het heel slim net zoals Australië en Zwitserland. Je bent welkom als je je zelf (financieel) weet te redden en niet (dreigt) afhankelijk te worden van de overheid. Ik denk ook niet dat Maleisië zo’n sociaal systeem heeft als Nederland. Echt alles is anders daar. Daar zorgen de families nog voor elkaar. Wij hadden een visum vanwege werk. Ik denk dat het heel makkelijk te doen is om woonruimte te huren ook zonder visum. Een vriendin van me heeft dat ruim een jaar gedaan maar dan wel 15 jaar geleden. Persoonlijk zou ik daar niet naar toe willen emigreren. Mooi land hoor. Ik heb er een mooie tijd gehad. Mijn advies zou zijn, ga er eerst eens een half jaartje een Airbnb huren of zo. En kijk of je Nederlandse mentaliteit er een beetje tussen past zonder heel veel officieel vast te leggen.
Bedankt voor je mooie verhaal.
Ik ben overigens al een paar keer naar Thailand en Indonesie geweest.
Het was mij daar dan ook prima bevallen.
Ik denk dat ik best zou kunnen wennen in Maleisie.
Zoveel verschil zal er nu ook weer niet in te vinden zijn.
Maar je hebt wel gelijk en ik was het ook van plan
om eerst zo’n 3 maanden, ofwel de 90 dagen toeristenvisa te gebruiken
om eerst eens te kijken of het idd bevalt.
Ik ga volgend jaar oktober met pensioen en wil dan de eerste 3 maanden
van 2027 daar dan naar toe.
Ik ga zeker via AirB&B zoeken.
Daar vind je toch vaak de beste deals.
Ik zie dat dit al een half jaartje oud is maar wil toch even wat vertellen.
Ik heb heel lang in zuidOost Azië gewoond, kwam regelmatig in Maleisië, je kunt hier Luxe leven voor veel minder dan in Nederland.
Engels is vooral in het westen geen probleem, daarom zou ook ik er graag wonen I.p.v. in Indonesië, ik heb al lang een Indo vriendin, woont sinds kort hier in NL voor enkele jaren.
Alleen is er een groot probleem wat ik hier niet gelezen heb, je krijgt niet je pensioen AOW maar de helft van het minimum loon, zie wet BEU.
Maleisië heeft geen overeenkomst met NL, Indonesië heeft dat wel, Thailand volgens mij ook.
Ik plak nu de text in de email vast nadat ik de SVB een vraag had gesteld hierover.
“U heeft ons gevraagd wat u aan AOW mag meenemen naar het buiteland. In beginsel is dat uw bruto AOW pensioen. Met landen waar Nederland een verdrag mee heeft mag u uw AOW exporten naar het buitenland. Dat betekend dat u uw bruto AOW meeneemt. De verplichte volksverzekeringen komen dan te vervallen. Met Indonesië heeft Nederland een verdrag op export van de AOW uitkering, echter in het belastingverdrag tussen Nederland en Indonesië is afgesproken dat er loonheffing wordt geheven. Het AOW inkomen is dan belastbaar in Nederland. Voor wat betreft Maleisië; er is geen verdrag tussen Nederland en Maleisië wat betekend dat dit onder de wet BEU valt. Dat betekend in concreto dat u maximaal het gehuwdenpensioen mee kan nemen. In het geval dat u alleenstaand bent kan dit negatief uitvallen. Ook wordt er loonheffing geheven op de AOW op het moment dat u in Maleisië gaat wonen. “
Bedankt voor deze nuttige informatie
Inmiddels heb ik mijn plannen wel wat aangepast.
Zo wil ik ipv emigreren, nog maar 3 maanden alleen overwinteren
in zuid oost Azie en dan toch maar Thailand ipv Maleisie.
De rest van het jaar lekker touren door Europa.