Mijn vriend en ik willen graag naar Engeland (Romsey) emigreren. Mijn vriend heeft hier eerder zo’n 14 maanden gewoond, ook in Romsey, en hij mist het daar. Hij heeft heimwee en wil heel graag terug. Ik vind het doodeng, het is natuurlijk een hele grote stap, maar ik vind het ook een hele mooie uitdaging. Gelukkig heb ik ook mijn vriend die het daar al kent, en mij een beetje wegwijs kan maken. Wel vraag ik me af wat er allemaal bij komt kijken. Ik ben zelf niet in staat om te werken, ik heb op dit moment een uitkering, maar die mag ik niet meenemen (bij de meeste uitkeringen mag dit wel, helaas bij de Wajong niet). Ook in Engeland heb ik nergens recht op. Ik heb dus geen inkomen. Van het inkomen van mijn vriend zouden we rond moeten kunnen komen, maar we zullen niet veel over houden. Omdat het met mij inmiddels een heel stuk beter gaat, wil ik op termijn misschien ook gaan proberen wat te gaan werken daar, ook om niet volledig afhankelijk te zijn van het inkomen van mijn vriend. En ik zou ook graag een studie willen volgen in de richting van Pedagogiek of SPH op het Nederlandse HBO niveau zeg maar, maar hoe dat zit weet ik ook niet precies. Ik heb geen Nederlands diploma, behalve voor het VMBO. In Nederland wilde ik een 21+ toelatingstoets gaan doen voor het HBO, hebben ze in Engeland ook zoiets, of zijn de regels daar heel anders? Mijn Engels is om te huilen, dus ik zou iets van een cursus willen volgen voordat we vertrekken, zodat ik me in elk geval goed kan redden in het Engels. Welke cursus is een aanrader? Ik zou in Engeland ook gebruik willen maken van de GGZ, of hoe het daar ook heet, maar hoe werkt dat daar precies? Wat is verder belangrijk en mag ik écht niet vergeten in mijn voorbereidingen? Vertrek zal ongeveer voorjaar 2012 worden.
We willen in elk geval eerst een maand naar Romsey gaan, als soort van vakantie, en om Romsey een beetje te leren kennen, nu de plannen toch best heel serieus aan het worden zijn.
Als er verder nog vragen in me op komen, dan horen jullie ongetwijfeld nog van me. (De reden dat ik niet de meest ‘standaard’ vragen stel als hoe het zit met inschrijven e.d., is omdat mijn vriend dat allemaal wel weet door zijn eerdere verblijf daar.)
Oh ja, tips om goedkoop een maand in Romsey te verblijven, zijn ook zeer zeker welkom! Ik heb wel een spaarpotje, maar ik wil zoveel mogelijk geld sparen voor als we daadwerkelijk gaan emigreren.
En ik ben benieuwd hoe het zit met werk zoeken in Engeland, aangezien ik geen opleiding of niets heb. Waarop zou ik kunnen solliciteren? Een baan als vertaler misschien (als mijn Engels beter is)? Lang staan/veel lopen hou ik niet vol ivm lichamelijke klachten. Tips daarvoor zijn ook van harte welkom!
Hey!
In verband met studies kan ik je al zeggen dat je daar vanalles kan volgen in een college. Ze hebben daar enorm veel richtingen die je kan volgen zonder diploma. Je krijgt dan zogezegd een basis opleiding en zo ga je dan elk jaar een stapje hoger.
Je zegt dat je een VMBO diploma hebt, dus als ik jou was zou ik dat alvast al officieel laten vertalen. Wat je dan het beste doet is op zoek gaan naar een college die bij jou in de buurt is (best zo rap mogelijk). Normaal gezien hebben de colleges een site waarop je kan zien welke richtingen ze allemaal aanbieden. Dan mail je het best met college, zodat je weet of ze het nodig vinden dat je je diploma gelijkstelt of niet. Als je dat moet doen , zal je Naric moeten contacteren (en die willen dan een officiële vertaling van je diploma). Dit alles heeft bij mij toch zeker een 2-tal maanden geduurd eer alles uiteindelijk bij college aankwam.
Ook moet je weten dat het erg duur is, tenzij je aan een studiebeurs kan raken of je bent jonger dan 18. Reken maar op zo’n 1800£ per jaar dat je zal moeten betalen als ‘inschrijvingsgeld’. Het kan wel zijn dat je die ‘fees’ niet moet betalen, maar dat hangt ook nog eens allemaal af van de richting die je doet.
Ivm met een cursus Engels kan ik je niet zoveel helpen. Ik heb in het foldertje van mijn college gezien dat ze ook lessen Engels aanbieden voor diegene die het nodig hebben, misschien kan je dat dan doen eens je in Engeland bent? Ik denk dat dat veel meer zal helpen dan een cursus te volgen in Nederland (maar uiteraard moet je toch al iets of wat Engels kunnen voor je aan zo’n extra lessen begint :p).
Hopelijk helpt dit je al een beetje Als je nog meer vragen hebt ivm met college kan ik je daar mee helpen. Ik heb zelf sinds maart alles in m’n eentje uitgezocht
En in verband met werk: Ik begin deze week met het zoeken naar werk, dus ik zal het je laten weten hoe dit gaat Helaas heb ik al van kennissen gehoord dat het aantal beschikbare jobs beroerd zijn hier in Engeland xx