Even een paar vraagjes over emigreren naar de Verenigde Staten.
Mijn vriend en ik studeren af in de zomer van 2011, en willen dan graag zo snel mogelijk emigreren naar de VS.
Als het goed is hebben we dan allebei onze diploma’s in de sector luchtvaart.
Mijn vriend wil dan graag verder studeren voor piloot.
Is er iemand die ons misschien meer kan vertellen over deze opleiding in de VS? (kosten, duur, toelatingseisen)
Ik zou daar graag aan het werk gaan voor een Nederlandse luchtvaartmaatschappij.
Verder vragen wij ons af wat de voorwaarden zijn om te kunnen emigreren naar de VS.
Hoe zit het bijvoorbeeld met een verblijfsvergunning/visa?
Hoeveel geld moeten we ongeveer op zak hebben om daar te kunnen beginnen/huisvesten?
Hoe zit het met verzekeringen en eventuele uitkeringen in de VS?
Zijn er in Nederland instanties die ons op weg kunnen helpen? Zo ja, welke?
Als je voor een Nederlandse luchtvaartmaatschappij in het buitenland wilt werken, zou ik gewoon aankloppen bij KLM. Een oom van mij heeft jaren in Peru, Curaçao en Saudi Arabië gewoond voor de KLM. Hij was een lokale manager om ervoor te zorgen dat het grondpersoneel naar de bedrijfsstandaards werkte. Niet echt een luchtvaartopleiding voor gehad. Moet het wel zo zijn dat ze net iemand nodig hebben voor een functie in de VS.
Als je een baan kan vinden, wil de werkgever wellicht helpen om je verblijfs- en werkvergunning te regelen. Dit is een flinke procedure die maanden kost, dus het is moeilijk een werkgever in de VS te vinden die zolang wilt wachten voor je aan de slag kan. De makkelijkste manier is nog altijd via de Green Card Lotery, maar je hebt geen garantie voor wanneer je die krijgt (en of je die überhaupt krijgt); het draait hier letterlijk om geluk in een (populaire) loterij.
Ik neem aan dat de VS ook een aantal goede pilotenopleidingen heeft. Wellicht kun je hier meer informatie over krijgen via direct contant met (bijv.) Delta, NWA of Continental. Je vriend kan ook overwegen toch nog de pilotenopleiding in Nederland te volgen, ik neem aan dat een Nederlandse opleiding hoog staat aangeschreven in de luchtvaartwereld. Tijdens de opleiding alvast contacten leggen met Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, interesse wekken en kijken of je een baantje los kan weken voor zodra je bent afgestudeerd.
Toch meteen al naar de VS? Kijk naar studeervisa (al dan niet met een werkvisum erbij). Meer info over visa op de site van de USCIS.