Emigreren naar de Algarve

Hallo,
Ik ben Geert uit Belgie en samen met mijn Chinese echtgenote Pinky en onze baby wensen wij in de toekomst te emigreren naar de Algarve. Maar hoe begin je hieraan ? Kunnen er lezers tips geven betreffende de aankoop van een huis, scholen voor kinderen, het aanbod van jobs ? Alle informatie is welkom.
Geert & Pinky

Hoi,

Ik zit zelf ook te denken om maar te vertreken uit nederland en daar meer permanent te gaan wonen. Ben ook zoekende!
grtjs Robert

Hoi gezin,

Net als in alle landen is een van de belangrijkste factoren leer de taal! Vanuit NL zijn er vele cursussen, daar aangekomen heb je een ‘residentia’ nodig, een bankrekening, een ziektekosten verzekering en veel geduld. Zonder de Portugeese taal zal dit soort formaliteiten lang duren, check ook dat jullie droomhuis echt helemaal van jullie is en dat er niet verdwaalde erfgenamen zijn die ook aanspraak kunnen maken tijds de onderhandelingen. Gelukkig is de Algarve voorzien van goede internationale scholen relatief centraal gelegen. Invoeren van auto enz. kan in Faro hiervoor neem je normalitair een bemiddelaar in de hand, zorg dat je auto aan alle kenmerken voldoet die staan geregistreed bij de rdw, ook dit neemt de nodige tijd in beslag.
Conclusie, met heel veel geduld gaat het lukken om door de bureaucratie heen te komen. Wees goed voorbereid en heb voldoende geld om 6 mnd uit te zingen tot alle papaerassen in orde zijn.
Heb zelf het rondje om de molen gedaan en weet waarover ik spreek.

Succes!

Een tip, leer jezelf geduld aan.
Respecteer de werkwijze van de lokale bewoner.
Weet dat jij een buitenlander bent en altijd zult blijven.
Leer de taal. Echt! Het zal een wereld van verschil maken.
Weet dat in Nl alles 100 x beter geregeld is en dat je je wel eens kunt gaan verbazen.
Als dit lukt ga je een leuke tijd tegemoet. Succes!

Ik denk dat een van de belangrijkste dingen is om te realiseren is dat wanneer je naar het buitenland vertrek je je “vangnet” kwijt bent en op je eigen kracht wordt terug geworpen, natuurlijk ontmoet je nieuwe mensen maar om in te schatten of zij “echt” zijn en echt om jou geven is een harde les om te ontdekken. Geloof in jezelf en wat je wilt gaan doen en realiseren dat je er in de eerste instantie er alleen voor staat totdat je weer een nieuw vangnet gecreeerd heb zijn harde lessen om te leren maar niet te onmogelijk. Ik wens een ieder succes die de ballen heeft om er voor te gaan!