Graag jullie advies over het volgende:
Ik heb een WGA uitkering (70%) afgekeurd en wil graag samen
met mijn kind van 16jr naar Canada emigreren.
Ik zou een aantal uren daar kunnen werken. Betaald of vrijwilliger!
Wat zijn de regels daar in Canada omtrent arbeidsongeschiktheid.
Waar moet ik de aanvraag indienen, hoe gaat dit in zijn werk.
Wat zijn de te ondernemen stapen om dat te kunnen realiseren op korte termijn.
Hoe moet ik een woning in Canada kunnen regelen…enz.
Waar moe ik aan denken, belangrijke zaken die ik in acht moet nemen, …enz.
Wie wil me hier aub. graag van advies kunnen voorzien, aangezien dat dit totaal nieuw
voor mij is. Zij mensen hier in deze forum die ervaringen hiermee hebben of iemand
anders die verstand van heeft.
Met alle respect, maar voor u zal het eigenlijk onmogelijk worden om naar Canada te emmigreren.
Ten eerste moet je een baan aanbod hebben, voltijd een baan kunnen invullen, en vervolgens jezelf volledig kunnen redden.
In Canada zijn nagenoeg geen vangnetten zoals in Nederland, zeker niet voor emmigranten.
Je hebt in Canada ook nagenoeg geen sociale huurwoningen, en de als je al kunt huren zijn de bedragen hoog.
Het levens onderhoud ( boodschappen ) is duurder, maar een groot aantal zaken zijn ook goedkoper.
Het levensonderhoud zou je eigenlijk op gelijk niveau kunnen zetten als Nederland.
Anders wordt het als u familie in Canada heeft die als sponsor wil optreden, maar dan nog zal u zelf in uw eigen levens onderhoud moeten kunnen voorzien.
En verder is emmigreren niet iets wat je op zaterdag middag plotseling beslist, er komt nogal wat bij kijken.
Vliegtickets, meubelen?? verhuizen of nieuw kopen, nieuw rijbewijs halen, de eerste 180 dagen geen mogelijkheid tot gezondheids verzekeringen, afscheid nemen van geliefden, taal testen,geen kinderbijslag,geen tandarts, etc etc. En verder kan je ook niet zomaar weer terug gaan want dan ben je echt veel geld kwijt.
Ga eens op onderzoek, via dit forum of ga eens verhalen lezen op internet van mensen die vertokken zijn.
De eerste 180 dagen geen mogelijkheid tot gezondheidsverzekering? Geld dit ook voor iemand met een WHP? Ik meen gehoord te hebben de eerste 3 Maanden nl. Waar kan ik daar meer over lezen?
Je hebt altijd de mogelijkheid om een " private insurance " af te sluiten in de eerste periode.
Deelname aan het Health programm is per provincie verschillend.
Ik ben in Ontario, en kwam binnen op een tijdelijke werkvergunning. In die omstandigheden moesten wij laten zien dat wij minimaal 180 dagen hier gewoond hadden d.m.v. rekeningen, bankafschrijvingen, boodschappenbonneen, lid van een vereninging etc.etc. Ze zijn daar niet heel soepel in.
Het kan voor een WHP anders zijn, of inmiddels via de wet anders geregeld zijn, maar zo was het 3 jaar geleden.
op de deze website: http://www.health.gov.on.ca/en/public/publications/ohip/ohip_waiting_pd.aspx staat dat er gemiddeld 3 maanden aangehouden wordt,maar op de website van Service Ontario worden andere aantallen genoemd. en omdat zij de uitvoerende instatie zijn, zou ik daar maar vanuit gaan.
Zie: Health card renewal | ontario.ca
Dat is fijn, voor mij is BC zo ver weg, dat ik daar weinig over de regeltjes weet als het provinciaal is.
De federale regelsen wetten zijn overal gelijk maar de onderlinge verschillen tussen de provincies kunnen best groot zijn.
Ik had al zoiets meegekregen, maar evengoed bedankt. Mijn dochter gaat in huis bij vrienden in Vanderhoof (BC). Zij wassen lokaal al aan het informeren geweest. 3 maanden wachten hanteren ze.
Hoe het overigens werkt, begrijp ik nog niet zoveel van. Gaat vast wel komen. Eerst vanavond alle documenten aanleveren en dan maar wachten op het WHP.
Natuurlijk is alles nieuw want dit soort dingen doe je niet alle dagen.
In Canada werkt het als volgt:
Er bestaat hier dus niet zoiets als een zorgverzekering maar hier is iedereen gedekt onder het health care program van de provincie waarin je woont.
Alleen zijn nieuwkomers niet direct daarin opgenomen.
Ten eerste is er een wachttijd voordat je in aanmerking komt. Men zegt het niet met zoveel wooorden, maar als iemand niet gezond is, komt dat er in de eerste 3 maand er wel uit.
Na 3 maanden ( BC dus) moet je naar het kantoor van servicebc. ( www.servicebc.gov.bc.ca )
Daar moet je aantonen dat je de 3 maanden in Canada hebt gewoond/geleefd/gewerkt. Let op dat dit heel precies komt. bankafschriften tonen, loonstroken,schoolrapporten,BC rijbewijs, en verder alles wat aantoond dat je inderdaad die 3 maanden aanwezig geweest bent.
Een stempel van aankomst in je paspoort is absoluut niet genoeg!!
Daarna krijg je dan de zogenaamde " health card" gewoon een pasje met je foto erop.
Dat geeft je vervolgens het recht op medische verzorging van artsen en ziekenhuis, ambulance etc.
Er worden overigens wel kleine bijdragen in rekening gebracht voor verband, gips bij een breuk en wat meer van die kleine onzin wat niet onder de health care valt.
Let er wel op dat tandarts er ook niet in zit, dat is altijd zelf betalen. dus zorg ervoor dat je zonder gebits problemen hier komt zodat dat nog onder je NL verzekering gedekt is!!
Bedank opnieuw voor je uitgebreide update. Ik begrijp alleen niet zo goed hoe zij bijv. Een BC rijbewijs moet overleggen bijv. Je mag volgens mij de eerste 6 maanden met je eigen rijbewijs rijden en dan pas moet je het om laten zetten naar een internationaal rijbewijs bijv. En schoolrapporten? Die zijn allemaal Nederlands. Daar zullen ze ook weinig tot niks van begrijpen. En gewerkt aantonen? Ze moet daar eerst nog maar werk zien te krijgen. Dat wordt nog een uitdaging.
Begrijp ik het goed en moet zij dan zeker de eerste 3 maanden nog verzekerd blijven voor zorgkosten in NL. En eventuele aanvullende genoten zorgkosten claimen op de Reisverzekering met werelddekking? Ik had nl. ergens gelezen dat je je vanaf dag één moest melden bij service BC en dan gaat er een wachttijd in van 3 maanden. Daarnaast begreep ik weer (heel tegenstrijdig) dat zolang je ingeschreven staat als inwoner van Nederland (je moet je pas verplicht uitschrijven na 8 maanden) je ook geen recht meer heb op Zorgkosten en dus aanvullende zorgtoeslag in NL. Maar aan de andere kant, zolang je ingeschreven staat in NL, ben je ook weer verplicht verzekerd in Nederland. Ik denk dat ik haar, zodra ze uit NL vertrekt, haar maar uitschrijf voor de zorgtoeslag.
En zodra ze werk heeft gevonden, en dus ook BTW afdraagt in Canada, haar maar ga uitschrijven (in ieder geval, na 3 maanden en zodra ze groen licht heeft voor verzekering in Canada).