emigreren naar Canada als 16-jarige, mogelijk?

Hallo,

Ik ben 16 jaar en wil graag naar Canada emigreren. Ik weet nu wel dat je dat niet mag als minder-jarige maar ik heb toestemming van me ouders en bovendien ga ik bij me familie dan intrekken.
Nu is mijn vraag, wie kan mij informatie geven over of dat het mogelijk is en wat je allemaal moet doen en wat je daar allemaal voor nodig hebt…
Ik zou heel erg fijn vinden als iemand mij zosnel mogelijk kan helpen!

Alvast bedankt,

Negina

Beste Negina,

Dit is zeker mogelijk! Ik ga er op dit moment vanuit dat je deze keuze al goed hebt overdacht en dat ook alle familie achter jouw keuze staat. Dit is zeker belangrijk, want als minderjarige (die grens ligt op 18 of 19 jaar, afhankelijk van de provincie) moet je een meerderjarige verzorgen hebben (‘custodian’, familie voldoet dus prima). Als deze familie bestaat uit je eigen ouders (en die mogen wonen/werken in Canada), dan heb je zelfs totaal geen studievisum nodig.

Waarschijnlijk is dit niet het geval, dus dan zul je helaas door een flinke papierwinkel heen moeten worstelen. Er zijn twee opties voor visumaanvraag:

• Studievisum voor minderjarigen (is een tijdelijke verblijfsvergunning), eventueel gecombineerd met een speciaal werkvisum voor studenten;
  • Permanente verblijfsvergunning.

Het tijdelijke visum is zowel het goedkoopste als het snelste goedgekeurd (meestal binnen een week), maar (zoals de naam al zegt) is beperkt geldig. Je kan niet zomaar van opleiding wisselen en als je met de opleiding klaar bent moet je binnen 90 dagen het land weer verlaten.
De permanente verblijfsvergunning (via sponsorship van jouw familie in Canada) is veel moeilijker aanvragen (veel kostenposten, eenmaal ingezonden minstens 6-7 maanden wachten), maar eenmaal binnen, ben je ook binnen voorgoed. Later kun je dan nog beslissen om de Canadese staatsburger te worden, maar daarvan is het enige voordeel dat je mag stemmen.

Ik zou vooral beginnen met veel lezen. De Canadese overheid heeft vrijwel alle informatie online staan op haar websites. Zie Studying in Canada: Study permits—Minor children en *Immigrating to Canada: *Sponsoring your family. Uiteraard kun je ook op dit forum veel informatie vinden.

Dit gaat een hele spannende periode wordt. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

Veel succes alvast!
Jurjen