Emigreren en werken als medisch student in Rusland

Hallo allemaal,

Ik ben een student van 21 jaar die overweegt om naar rusland te verhuizen. Momenteel doe ik de studie pathologisch analist MLO, vervolgens ga ik HLO pathologie doen en als laatste obductie assistent. Mijn vraag is hoe ik na mijn studie een baan kan vinden in het moederland als een medewerker in een ziekenhuis op de pathologie afdeling en hopelijk zelfs op de obductie afdeling.

De reden dat ik richting Rusland wil is omdat het land mij fascineerd. Volgend jaar ga ik mijn eerste vakantie boeken richting moskou om te kijken of het inderdaad zo is. Weet iemand een paar ziekenhuizen of pathologie labs in Moskou die ik kan bezoeken?

Dat zal nog niet meevallen gewoon omdat de gezondheidszorg hier op een heel laag pitje staat. Het is zelfs zo dat een normale huisarts hier volgens mij nog geen toekomst heeft omdat de mensen er gewoon geen vertrouwen in hebben. In dit soort landen doet men erg veel aan zelfmedicatie en als het echt niet anders kan zal men een dokter consulteren. Ik wens je succes met je pogingen maar geef je weinig hoop.

Je hebt in rusland 2 soorten artsen/ziekenhuizen
De staatsziekenhuizen en artsen die door de staat betaald worden hebben nauwelijks genoeg inkomen om rond te komen en worden indien mogelijk gemeden door de bevolking.
Daarnaast heb je de betere artsen die voor zichzelf beginnen of in een prive kliniek werken.

Gezien jouw expertise verwacht ik niet heel veel werk in de privé klinieken.
Ga eerst het land eens bekijken. Je hebt gelijk dat het heel fascinerend is (alhoewel ik alleen maar Sint Petersburg ken)
Ga er een paar keer naar terug voordat je uberhaubt overweegt te emigreren. Ga niet alleen voor een vakantie(gevoel) maar begeef je ook onder de gewone mensen, ga boodschappen doen waar zij dat doen en blijf in die periode weg van toeristische lokaties.

Goede tip van Jacco.

Je bent nooit in Rusland geweest, maar je hebt zelfs al het plan om te emigreren. Ik zou niet te hard van stapel lopen. Ik kan je sowieso al vertellen dat het niet gemakkelijk is om zomaar even naar Rusland te emigreren. :wink: