Emigreren doe je bij volle bewustzijn

Emigreren is een grote beslissing, die hoog scoort op de lijst van indrukwekkende gebeurtenissen in een mensenleven. Als mensen kiezen de stap te zetten, richten ze zich doorgaans op de materiële kant van de emigratie: visa, huizen, banen en scholen. Je zou denken dat mensen daarnaast goed beseffen waarom ze die stap nemen en wat hun persoonlijke vaardigheden en zwaktes zijn. Maar dat is niet zo.

Isabelle (39) en Kees (40) spraken jaren over emigreren naar Australië voordat zij daadwerkelijk de stap zetten.
Lees het hele verhaal op: Radio Wereldomroep Nederland

Ook ik had moeite met aarden toen ik vorige jaar naar Australie ging om samen te wonen. Inmiddels is de relatie over en zit ik weer in Nederland. Als ik het dan van een afstand bekijk dan zie ik wat er fout is gegaan en wat ik had kunnen doen om te aarden. Als ik morgen de kans zou krijgen om terug te gaan en een baan zou vinden dan zou ik deze met beide handen aanpakken.

ik heb nooit een probleem gehad met emigreren en ik zie het probleem ook niet. Misschien komt dat doordat ik als kind al in 8 landen heb gewoond. Verhuizen van Amsterdam naar Rotterdam, of verhuizen van Madrid naar Sydney is voor mij niet echt een probleem.