Emigreren Casablanca

Over 3 maanden gaat wij een periode van 3 jaar emigreren naar Casablanca ivm het werk van mijn man. Graag zou ik informatie willen over nederlandstalige onderwijs en kinderopvangmogelijkheden (zijn er kinderdagverblijven e.d.) en over de mogelijkheden mijn paard mee te nemen. Ik hoor hier nogal wisselende verhalen over. En natuurlijk over de plekken waar wij het best kunnen gaan wonen. En verder zijn alle tips van harte welkom!!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

groeten, Astrid

Beste Astrid,

waar willen julie gaan wonen in Casablanca in het centrum of buiten de stade.

Met vr gr

Haddi

Het beste kun je kijken op de site van Nederlands Onderwijs in het Buitenland:

www.stichtingnob.nl

groetjes, Josan

1 like

http://www.ru.nl/nimar/
die kunnen je vasdt verder helpen, zitten in Rabat, van Casa uit ben je er zo met de trein of snelweg.
misschien Kees Beekmans (staat op facebook.com) woont in Rabat, schrijver journalist.
in de buurt van Settat (mooie stad) zijn maneges en verder richting Mohamedia.
maar ik vind Casa niet fijn, ga richting Marrakech wonen, vlakbij de snelweg.
je kan ook once in a while gebruik maken van mijn appartement in Marrakech, stuur me een email hennie_lenders@hotmail.com en je krijgt info.
Amewrikaans onderwijs is het beste, Nederlands zal je niet gemakkelijk vinden, maar een combinatie van Amerikaans en zelf les geven, of via privé leraar Nederlands, lijkt mij het beste.
ik wil over een paar jaar ook naar Marokko wonen maar mijn kind (nu 4 jaar) gaat dan wel naar de American School.
sukses, mooi land en aardige mensen daar in het zuiden.
groet,
Hennie

nog een vraagje:
ooit in Marokko geweest? ter verkenning?
stuur dan email of bezoek ons in Marrakech, ik ken lerares Engels in Casa die wel mogelijkheden kent voor kinderopvang e.d.
misschien zelf een school opzetten?
hennie_lenders@hotmail.com

Dat weet ik eigenlijk niet precies. Ik heb geen idee waar je beste kunt wonen. Ik wil niet te afgelegen wonen, maar ook niet in hartje centrum. en we zoeken wel iets met een tuin, maar ik weet hoe gangbaar dat is.

groeten, astrid

ik woon in een appartement met een conciërge die gespuis weghoudt, niet afgelegen gaan wonen, is niet goed voor buitenlanders want die hebben altijd veel geld denkt men daar. zoek een plek op met veel sociale controle, elke goede makelaar weet dat.
verder is het afhankeleijk van het geld dat je hebt waar je knut wonen, ik heb géén spijt van een rustige plek op de 6e verdieping met in de verte geroezemoes van de stad. het kan er soms zeer luidruchtig zijn.

We hebben een huis in Casablanca gevonden, net buiten het centrum in de wijk La Colline. 5 minuten daar vandaan wordt in september een nieuwe schoool geopend waar onze kinderen naar toe zullen gaan. Het is een montesorri school waar de hoofdtaal Frans is, maar daarnaast wordt er ook dagelijks Engels en Arabisch gesproken.
De verhuiswagen staat over 2 weken voor de deur en dan gaat ons avontuur beginnen!
Tijdens mijn 5 daagse kennismaking met Casablanca heb ik vernomen dat ik opnieuw mijn rijdexamen in Marokko moet gaan halen. Het NL rijbewijs is maar een jaar geldig en dit geldt ook voor het internationale rijbewijs. Rijdexamen doen is niet mijn ding, maar ja, ik heb nog een jaar de tijd om te oefenen met rijden in Casa.
Verder was ik blij om te ondervindenn dat bijna iedereen daar wel frans spreekt en omdat wij al een keer voor 3 jaar in frankrijk hebben gewoond, kan ik mij aardig redden in deze taal en dat maakt het leven daar al een stuk makkelijker. ik heb er in ieder geval alle vertrouwen in.

Iedereen succes met zijn of haar voorbereidingen en wie weet komen we elkaar nog ergens tegen.

groeten, Astrid

Hallo Astrid,Juli 2012 verhuis ik samen met mijn dochter naar marokko na 20 jaar in Nederland.We gaan of in casablanca of in eljadida wonen, ik ben geboren in casa maar ik vind het nu te druk…Mijn dochter gaat naar een franse school daar, zij zit nu al 6 jaar in een franse school in Amsterdam,…Ik wil u vragen naar uw ervaring na een paar manden in marokko, ook ervaring met school…Ook wil ik weten als het kan welke verhuisbedrijf hebben jullie gehuurd, het is allemaal goed gegaan? Voor mij is het nieuw dat Het NL rijbewijs is maar een jaar geldig, wist niet.zo moet ik ook marokkanse rijbewijs halen.Alvast bedankt voor je antwoord,Met vriendelijke groet,Fatima

Hallo Astrid,Juli 2012 verhuis ik samen met mijn dochter naar marokko na 20 jaar in Nederland.We gaan of in casablanca of in eljadida wonen, ik ben geboren in casa maar ik vind het nu te druk…Mijn dochter gaat naar een franse school daar, zij zit nu al 6 jaar in een franse school in Amsterdam,…Ik wil u vragen naar uw ervaring na een paar manden in marokko, ook ervaring met school…Ook wil ik weten als het kan welke verhuisbedrijf hebben jullie gehuurd, het is allemaal goed gegaan? Voor mij is het nieuw dat Het NL rijbewijs is maar een jaar geldig, wist niet.zo moet ik ook marokkanse rijbewijs halen.Alvast bedankt voor je antwoord,Met vriendelijke groet,Fatima

Beste,

In Casablanca heb je alles Nederlands scholen,Werken,Een woning huren…
Er zijn ook call centers die zijn opzoek naar Nederlands collega’s
Ik ben ahmed van Ouarzazate Ben verhuisd naar Casablanca
Hier heb alles gevonden Werk Woning…hamdolah
Ik kan voor jullie alles oplossen
Voor meer informatie hier is mijn nummer en mijn email
00212608616819 mourghiahmed11@gmail.com
Mvg