Emigreren B&B

Hoi Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb met veel plezier op deze korte tijd toch al heel wat leuke items van jullie doorgenomen.

Ik speel met het idee om met mijn gezin (ikzelf, vrouw en dochter van 18maand) het jachtige leven in Belgie vaarwel te zeggen om meer relaxter te gaan leven in Yucatan.

Wij hebben getwijfeld tussen Thailand en Mexico maar mij lijkt het economisch klimaat in Mexico net iets beter, afgaande op de vele positieve posts op dit forum.

Bedoeling is om eigen zaak op te richten om in ons levensonderhoud te voorzien.
Ikzelf en mijn vrouw hebben momenteel ieder ons eigen zaakje dus ondernemerschap is ons niet vreemd, al ga ik er wel vanuit dat ondernemen in Mexico net iets anders verloopt dan in Europa.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het opstarten van een B&B in Yucatan, is het haalbaar om met een zestal kamers voldoende omzet te draaien op jaarbasis ?

Graag zouden wij ergens aan de kust regio Tulum willen starten.
Is het mogelijk land te kopen aan de kust en welk zijn de richtprijzen per M²?

Graag jullie meningen ervaringen of suggesties

Alvast dank
Ronaldo

Hallo Ronaldo!

Gefeliciteerd met je plannen, klinkt erg leuk!

Ik kan zeker niet al je vragen beantwoorden maar zal een poging wagen om je een beetje op weg te helpen.

Een aantal tips die ik je van te voren wil geven om even goed naar te kijken:

Er schijnt een wet te zijn in Mexico welke het verbiedt voor buitenlanders om grond te kopen binnen een straal van ? km van de kust. Er schijnen ook een aantal manieren te zijn om deze wet te omzeilen zodat je als buitenlander toch grond kunt kopen maar ik zou dit wel even uitzoeken als ik jou was.

Houd er rekening mee dat grondprijzen in de Riviera Maya zeker niet goedkoop zijn. Met name als je dicht bij de kust zit. Zit je iets verder van de kust af (bijv aan de noordelijke kant van de caretera federal) dan zijn de grondprijzen een stuk lager. Maar dat is voor de toeristen weer een stuk minder interessant natuurlijk.

Daarnaast wil ik aangeven dat het toerisme in Cancun de laatste jaren behoorlijk minder geworden is en het toerisme in Playa del Carmen en Tulum behoorlijk in opkomst (wat ook weer een negatieve invloed op de prijzen heeft).

In tulum is het toerisme met name eco-toerisme (veel kleinere hotelletjes, hostels en B&B´s). Ik weet niet precies of dit door lokale wetten zo is maar je vindt er nauwelijks grote hotels/resorts dus ook hier zou ik goed naar kijken (wat mag er wel/niet).

Zoals je waarschijnlijk wel weet is Mexico gigantisch bureaucratisch dus vergis jezelf niet qua tijd (aanvragen van vergunningen mbt de bouw, inschrijven bij de ´kvk´ van je bedrijf etc). Hier wil het vaak helpen om ´mordidas´ te geven (geld onder de toonbank doorschuiven) om het proces te versnellen.
Je beslist uiteraard zelf of je aan deze corruptie wilt meewerken of niet.

Al met al praat je wel over een flinke investering.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om een hotel te huren. Hier op wereldwijzer heeft een aantal maanden geleden een bericht gestaan van een Nederlander welke een hotelletje in Mahahual te huur heeft staan. Gebruik de zoekfunctie eens, misschien is dat een leuke optie voor jullie.

Succes ermee!