Emigratie naar Belgie, paar vragen

Ik zit met een paar vragen over mijn emigratie naar Belgie, en ik hoop dat er hier wellicht een paar mensen zijn die me kunnen helpen met de antwoorden.

Enige tijd geleden heb ik in Belgie een huis gekocht, met het idee dit samen met mijn vriendin te gaan opknappen en vervolgens te gaan samenwonen. Echter ging de relatie voorbij, en ik heb/had het huis enkel op mijn naam gekocht. Dus heb ik een huis waarin ik zou gaan samenwonen, echter niet meer bijbehorende relatie :wink:

Nu was 1 van de bijbehorende regels van de verlaagde kosten koper dat ik er binnen 2 jaar zou ingeschreven zijn en minimaal 3 jaar zou wonen. Anders moest ik alsnog de verhoogde kosten koper betalen. E.e.a heeft mij dus genoodzaakt mij in Belgie in te schrijven en daar dus ook (tijdelijk) te gaan wonen. Wat mij ook bij mijn vragen brengt. De enige reden waarom ik naar Belgie zou gaan was vanwege het samenwonen en mijn ex. Nu de relatie voorbij is, is er voor mij in Belgie eigenlijk niks wat mij zoveel meer trekt als Nederland; dus wil ik op korte duur ook weer terugkeren.

Mijn huis is bijna volledig opgeknapt, echter loopt langzaam ook de periode af waarin ik mijn auto e.d. in Belgie ingeschreven moet hebben. Maar, omdat ik op korte duur het huis weer te koop zet; en terug wil naar Nederland, vraag ik me af of dat niet even te omzeilen is. Ik ben Nederlander. Mijn auto staat op mijn naam in Nederland ingeschreven, ik betaal netjes de verzekering en de brieven voor de wegenbelasting te betalen komen netjes in Belgie aan. Ik begrijp echter ook dat ik niet met mijn Nederlandse auto in belgie mag blijven rijden, wat anders als belastingfraude wordt gezien. Echter, zou het qua Nederlandse wetgeving een probleem zijn als ik in Belgie woon en mijn auto gewoon op mijn naam ingeschreven laat staan zoals het ook was? Of dat ik wellicht een oude auto of motor er tijdelijk bij koop met belgische platen die ik rij zodra ik in Belgie ben?

Ik ben namelijk een fervent oldtimer liefhebber. Dus ik heb naast mijn dagelijkse auto ook nog een oldtimer auto, en enkele motorfietsen. Deze allemaal inschrijven in Belgie, en over een jaartje weer in Nederland; brengt uiteraard een hoop rompslomp met zich mee wat ik liever zou voorkomen. Vandaar de vraag, zou ik mijn Nederlandse voertuigen gewoon kunnen blijven rijden als ik nu in Belgie woon, op de Nederlandse wegen? Gewoon ingeschreven laten zoals het ook was.

Als ik u was zou ik alles laten zoals het is. Maar als je zegt dat je in Belgie bent ingeschreven…dan moet je toch ook een adres hebben in Nederland waar de voertuigen op staan geregistreerd denk ik. Het is inderdaad de rompslomp niet waard.