elektronica opladen

Ik heb erg mijn best gedaan om het te snappen, maar alle ‘tips’ die ik op internet lees over omvormers etc. brengen me alleen maar meer in de war. Ik wil gewoon simpelweg weten of ik mijn telefoon (OPO), tablet (Xperia Z4), PS vita en 3DS kan opladen daar en welke reisstekker jullie me zouden aanraden. Of is het net zo handig om daar een USB oplader te kopen?

Tegenwoordig zijn de vrijwel opladers geschikt voor 100-240 volt, dan kan je ze ook gewoon in Japan gebruiken. Maar voor de zekerheid zou je dat toch even moeten controleren, het zal er altijd op staan.

Je hebt inderdaad wel verloopstekkers nodig, Japan gebruikt (vrijwel) dezelfde stekkers als in de VS, dus twee platte pinnen. Geaarde stopcontacten zijn wel anders, maar die zie je zelden en zijn voor dergelijke opladers ook niet relevant. Nu bestaan er wel “universele” wereldadapters, maar die zijn groot en duur. Zelf heb ik gewoon een aantal van dit soort verloopstekkers bij me:

Ik heb overigens ooit wel in een 100 yen-winkel een USB-opladertje gekocht: voor minder dan een euro een supercompact dingetje waar geen verloopstekker voor nodig is. En daarnaast een paar verdeelstekkers, want veel hotelkamers zijn niet echt berekend op moderne reizigers. En dan krijg je soms dit soort creatieve bouwwerken:

:biggrin:

Dankjewel voor je antwoord. Fijn iig dat alles gewoon zal werken dan. Ik kijk wel ff in Japan voor een USB oplader dan, en misschien is zo een verdeelstekker ook wel handig ja. En wat een bouwwerk heb je daar zeg :stuck_out_tongue:

Tsja, je moet iets om twee camera’s, een laptop, een telefoon en een pocket-wifi op te laden terwijl er maar twee stopcontacten voorhanden zijn :biggrin:

Voor laders, verloopstekkers en verlengsnoeren e.d. kan je meestal wel terecht bij 100-yen winkels. Voordeel van die Japanse stekkers is ook dat er hele compacte verdeelstekkers voor zijn. Als je op naar dat bouwwerk kijkt, bovenin zit een tweevoudige Europese verdeelstekker via een verloopstekker, daaronder zit een drievoudige Japanse verdeelstekker met daarop de genoemde USB-lader plus nog twee andere laders via verloopstekkers. Aangezien ik toch vaak richting Japan ga heb ik dan ook best weleens overwogen gewoon een hele set laders met Japanse stekkers aan te schaffen, niet alleen scheelt dat dat geklooi met verloopstekkers, maar het scheelt ook weer ruimte in je bagage.

Er bestaan trouwens ook wel meervoudige USB-laders (dus 1 adapter met bijvoorbeeld 4 USB-aansluitingen), maar die ben ik nog niet in de 100-yen winkels tegengekomen.