Ek Balam

In 2010 voor het eerst naar Mexico, Playa del Carmen geweest (20 januari - 4 februari). Uitstekend bevallen!
Uiteraard wilden wij graag een Maya stad/tempel bezoeken. We hebben gekozen voor een combinatie van Ek Balam en Rio Lagartos (natuurgebied) omdat Ek Balam nog niet zo toeristisch is als Tulum/Chichen Itza. Wij waren hier zo’n $115 voor kwijt, maar dit was het zeker waard!
's morgens rond 7 uur werden wij met een net busje opgehaald bij ons hotel alwaar we bij werden gepraat door een Nederlandse hostess die in Mexico archeologie had gestudeerd. Dit was het eerste pluspunt van de reis!
Na een 2,5 uur rijden kwamen wij aan bij Ek Balam en het eerste wat ons opviel is dat er zeer weinig busjes stonden, wel te verstaan 1 en dat was de onze! Ideaal dus. Ek Balam zelf is zeer goed bewaard gebleven en de grote tempel is enorm indrukwekkend! ik schat zo’n 100 meter breed en zeker 40 meter hoog. Halverwege de tempel is een enorm mooi kunstwerk te zien, waar vroeger de zetel van de leider stond.
Na hier 3 uur geweest te zijn, terug in het busje om naar Rio Lagartos te gaan wat ook een prachtig natuurgebied is met een grote biodiversiteit (krokodillen, tientallen vogelsoorten, vissen enz.)

Ik zou Ek Balam zeker aanraden wanneer je in rust een Maya stad wilt bezoeken!

Ik ben ook dit jaar in mexico geweest maar niet in Ek Balam jammer genoeg…
lag niet op onze route, maar de volgende keer zal ik het zeker in ogenschouw nemen!

Hoi Losgannn,

ja zeker doen! Het is weliswaar geen grote site, maar zeker de moeite waard!

juist de kleinere sites zijn mooier hoor.
chichen itza was veels te toeristisch, met name door de massa’s amerikaanse toeristen vanuit Cancun en de verkopers op de site die constant spullen probeerden aan te smeren. zelfs de gids was gek genoeg om ons aan te raden bij zijn tante een informatief boekje met plaatjes te kopen. dan haak ik al snel af. Tulum was ook redelijk druk, maar minder ergerlijk :stuck_out_tongue:

Edzna was een van de kleinere sites die ik heb bezocht en daar waren wij als enigsten ter plaatse!

Ek Balam is perfect, niet druk en niet te groot maar laat alles zien waar het om gaat. Maar Coba is ook niet slecht. Vanuit Playa del Carmen zelf de bus gepakt en zijn er de hele dag bezig geweest. De geboekte reizen hebben te weinig tijd voor de echt geïnteresseerde. Het is niet voor niets dat bij de ingang mexicanen met een bakfiets gereed staan. Hier hebben ze een bakje voor gemonteerd waarin je kan zitten of staan en je dan laten brengen naar de plaatsen waar zijn wil. Ook kan je een fiets voor jezelf huren. Sommige bustoeren hebben maar 2 uur en die tijd heb je al nodig om naar de hoofdtempel en terug te komen, dan heb je nog niets kunnen bekijken. En zeker niet de tijd om bovenop de hoodftempel de omgeving te bekijken. Als je de hele site wil zien heb je je dag vol. Er liggen nog veel gebouwen in de jungle. En onderweg daarna toe zie ook nog de nodige dieren. Je maakt namelijk meteen een jungle toer. De paden zijn prima begaanbaar en alles staat goed aangegeven.

Ik wil eigenlijk naar coba maar ook naar ek balam (en rio lagartos/cenote maya)…
Is dat zonde? Mij lijken beide dingen gewoon echt erg mooi en apart…
Kan niet kiezen!

Ek Balam, is een rustige site in de jungle. Er zijn sculpturen te zien die ik op geen andere plek ben tegen gekomen. Ze zijn in perfecte staat. Ek Balam wordt volledig gerund door de lokale indiaanse bevolking. Alle inkomsten gaan dus naar hen, dit maakt het voor mij extra waardevol om Ek Balam te bezoeken.

Ek Balam is een prachtige site die nog niet heel erg ontdekt is en daarom rustig zonder hordes andere toeristen. Vooral het deel waar de tombe zich bevindt is indrukwekkend, evenals de “zonnekalender” welke door middel van kleine openingen in het gebouw aangeeft welk seizoen het is. Zeker de moeite waard!