Ik zit met een dilemma en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Ik heb ondertussen meerdere offertes opgevraagd voor de huur van onze camper in Australie. Het valt mij op dat bijv bij Apollo, het € 4100,- op de huurprijs scheelt, wanneer het eigen risico (7500) wordt afgekocht.
Ik vind dit eigenlijk wel heel veel extra geld, wat je (met een beetje geluk) voor niks betaalt…
Wat adviseren jullie: Het eigen risico afkopen of niet?
Wij doen het altijd wel. Het is veel geld maar je bent nog zoveel meer geld kwijt als je wel schade rijdt. En dat is ons al eens gebeurd in Australië. Achteruit rijden vanaf een parkeerplaats op een Nationaal Park, stond daar opeens een boom! Nou ja zeg. Achterlicht stuk, bumper beschadigd. Dan ben je blij dat je gekozen hebt voor de uitgebreide verzekering. En ja, als aan het eind blijkt dat je helemaal geen schade hebt gehad is het misschien zonde van het geld maar ik reken het gewoon altijd in bij de huursom. Het is een vrije keus…
Begrijp ik het goed dat de reis € 4100,-- duurder wordt als het ER wordt afgekocht? Dat maakt dus een verschil van € 3400,-- Zelfs zou ik dat risisco wel willen dragen maar ik kan niet in jouw portemonnaie kijken.
Dus die 3400 klopt ook als maximaal bedrag dat je moet betalen bij een ongeval. (7500 min 4100 premie). Dus hoe groot is de kans daarop? Tja, wisten we het maar…Moet wel een behoorlijk ongeluk zijn voor 3400. Ik vind 4100 voor extra premie wel erg hoog zeker als je het afzet tegen het risico dat je loopt op de vaak verlaten wegen in Australia maar je weet maar nooit natuurlijk. Ik weet niet hoe ervaren je bent met linksrijden. Een goed idee is om een kaartje op het dashbord te leggen met “Houd Links” Onervaren rijders hebben vooral bij vertrek van een locatie de neiging om rechts te houden…
Even een vraagje, heb je navraag gedaan bij Apollo zelf???
Wij hebben momenteel een camper van Cheapa Campa (de campers van Apollo worden na 3 jaar een Cheapa Campa). Wij hebben ook een prijsopgave gedaan bij Apollo en ook bij World Ticket Center (Amsterdam) en het bleek dat boeken via World Ticket Center goedkoper was dan zelf rechtstreeks boeken.
Dit omdat WTC een agentkorting krijgt. Je hebt dat wel het meest uitgebreide pakket.
Wij zijn ook bezig met prijsopgaves van campers en twijfelen tussen Apollo (0-3 jaar oud) en Cheapa (3-5 jaar oud). Heb jij al ervaring met Cheapa? Zien die campers er nog een beetje uit?
Ik vind het altijd moeilijk. Wij hebben het een keer wel gedaan en een keer niet, het afkopen. Eigenlijk kun je achteraf pas zeggen of het de juiste keus was. Heb je schade gereden ben je blij, heb je niets dan vraag je je toch af of het nodig was. Hangt ook van je bechikbare budget af en de mogelijkheid om bij schade het bedrag ook te betalen.
Maar waar ik steil van achterover sla is die 4100,-!!! Voor dat bedrag kun je nogal wat schade maken toch? Ik vind het echt een idioot groot verschil in offerte en eerlijk gezegd geloof ik het niet. Ik zeg niet dat je onzin verkondigt, begrijp me niet verkeerd, maar ik ben zo’n bedrag nog nooit tegen gekomen. Volgens mij scheelde het bij ons 400 euro of zo.
Wij zijn dik tevreden over onze Cheapa Campa. Inmiddels “wonen” wij nu al ruim een maand in onze camper en het verveelt nog niet
Wel hebben wij problemen gehad met de batterij die voor het stroom in de camper zorgt.
1 telefoontje naar Apollo en we konden naar een reparateur.
Voor het afkopen van het eigen risico voor een Adventure camper voor acht weken betaalden wij 2400 Australische dollars wat het maximum afkoopbedrag is voor die camper. Het bedrag normaal gesproken per dag weet ik zo niet maar hoger als die 2400 kon het niet worden ook als we bijv. 3 maanden gehuurd hadden.
Dus ongeveer 1700 euro. Zijn het geen 4100 Australische dollars? Wij hebben noodgedwongen rechtstreeks bij Apollo geboekt, was via Dutch Down Under gegaan, alleen trok die zelf de stekker uit het bedrijf dus moest de boeking zelf opnieuw doen bij Apollo.
Als ik uitga van een dollar van € 0,75 dan kom ik op € 1800 koers is momenteel iets lager. Vorig jaar was deze ook al ruim € 0,70 toen wij afrekenden. Het is een hoop geld maar wel zo rustig, zeker als je zoals wij voor een groot deel over de tracks in de outback hebt gereisd. Het is daar alles kuilen e.d. plus dat je dan ook verzekerd bent voor je banden en lekke banden zijn daar aan de orde van de dag. Alleen hebben wij mazzel gehad, geen lekke banden gelukkig. Maar het reist erg prettig als je weet dat alles verzekerd is en verdeeld over acht weken vonden wij het zeker waard ondanks het feit dat het veel geld is.
Na lang dubben zijn ik en mijn reisgenote tot de conclusie gekomen dat we toch maar het eigen risico af gaan kopen. Gelukkig ging het bij ons niet om duizenden euro’s maar ‘slechts’ om ongeveer €700. Uiteraard zonde geld als er achteraf niks is gebeurd, maar ik denk dat het toch een stuk relaxter rijdt als je weet dat je niet voor ongeplande kosten kan komen te staan. Schade kan namelijk snel hoog oplopen. En aangezien we straks ook nog aan de linkerkant van de weg moeten gaan rijden wordt het helemaal leuk haha!
Wij hebben ook de eigen risico afgekocht bij een camper van Apollo.
ook wij vonden het duur maar wij hebben het toch gedaan en nu is ons eigen risico € 0 .
Dat is een lekker rustig gevoel! Hebben wij in Amerika ook ooit gedaan. Kijk wel uit met gravel roads, want daar geldt het niet. Maar die zijn nog stiller dan de andere wegen.
wij hebben de vip cover pack erbij gekocht die dekt 1x een voorraam en 2 banden.
dus wij hopen dat we dat niet nodig hebben maar zijn wel blij dat we hem afgekocht hebben
Nou, jullie gaan wel superverzekerd op reis. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je voor dat VIP cover pack extra hebt moeten betalen. Dacht dat dat meer voor offroad campers was. Daarmee kun je op tracks wel eens een band kapotrijden tegen een scherp stuk rots.
Willem, dit is wat wij betaald hebben voor onze camper.
Omgerekend was de verzekering €94,- pd voor de camper en de
value pack koste € 48,- pd voor de vamper
Hieronder staat wat er nu bij ons verzekerd is.
Dit heb ik van de Apollo site afgehaald
Reduction Option 2 (VIP Cover)
A $0 (zero) Liability Waiver applies to all Campervans and Motorhomes. You can purchase this option by paying Apollo $44 per day. The total liability option charge is limited to a maximum of 50 days or $2,200 and a minimum payable per segment based on the minimum rental period applicable for your rental. For Campervans and Motorhomes this option covers one windscreen, two tyres and demurrage for accidental damage. A bond of $250 will be collected from You, at the time of You signing this Agreement. This Bond is payable to Apollo by an open signed credit card imprint with an authorisation obtained (sufficient funds must be available for $250).
Value Pack
Add $65 per day.
The maximum amount payable per rental segment for an Value Pack is $3,250– i.e. 50 days rental.
The minimum amount payable per rental segment for an Value Pack will be based on the minimum rental period applicable for your rental.
The Apollo Pack includes: VIP Cover, Unlimited Kilometres, One Way Rental Fee, 10% GST, 3% Administration Fee/Taxes, Hassle Free Check-In*, Personal Kits, Kitchen Kit, LP Gas Refill Fee, Apollo Welcome Pack, Pre-Hire Cleaning Fees, Vehicle Consultation Fee, 24hr Roadside Assistance, Extra Driver Fees, Camp Chairs and Table, Maps and Camp Ground Guides and Baby or Booster Seats (on request).
*Hassle Free Check-In: The Value Pack provides Apollo clients a Hassle Free and Fast Check-In. This service reduces your time at the branch, by simply returning your keys to the counter without any need to go through the check in procedure with an Apollo Employee. This service only applies where no vehicle damage has occurred whilst on hire.