Ik woon nu sinds 6 maanden in Alanya en nu wil ik heel graag mijn eigen bedrijfje starten. Ik wil weten wat mijn optie zijn en zijn er mensen op dit forum die dat hebben gedaan. Ik zou graag willen weten hoe hun het gedaan hebben en hoe hun het ervaren hebben.
Ik neem aan dat je dat wilt doen om daar zelf in te gaan werken? Dan zal ik je vast uit de droom helpen: ook dan heb je een werkvergunning nodig…
Om hier een eigen bedrijfje te starten moet U zicht tot een advokaat in Turkije wenden. Eerst zal je een verblijfsvergunning en een werkvergunning moeten aanvragen. Je kan je bedrijf opmaken via een turkse LTD, alleen of met participatie van een turk die je dan 1 procent van je aandelen geeft. Je zal een boekhouder nodig hebben ,want je kan hier niet zelf je boekhouding bijhouden. Ook al is het maar een klein bedrijf. Raadpleeg een goede advokaat en die kan je op weg helpen.
Maar makkelijk is het zeker niet. Start nooit een zaak alleen op naam van een turk,dan zit de kans erin dat je uit je eigen zaak word gezet en al je geld kwijt raakt.Doe je het toch dan nog zal hij voor jou een werkvergunning moeten aanvragen,doet hij dit niet dan kan je ook in die zaak niet werken. Deze optie is een grote fout die velen reeds gemaakt hebben.
Een gouden raad, neem goede informatie en doe het zeker met een advokaat erbij.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka
Werkvergunning dat was me vraag toch niet.
Dat leek me logische om alles op de naam van iemand anders te zetten want dan ben je het kwijt. Bedankt voor je informatie
Prinsesje, in reactgie op je PM:
JIJ bent degene die uit de droom gehaald moet worden. JIJ mag namelijk gewoon niet werken in Turkije, eigen zaak of niet. IK ben toevallig degene die hier meer van weet dan JIJ, of JIJ dat nou leuk vindt of niet.
Hallo Turkije liefhebbers,
Ik ook zou graag over 1 a 2 jaar willen emigreren naar Turkije. Momenteel heb ik een eigen winkel in Nederland en zou in Turkije ook iets voor mezelf willen beginnen. Weet iemand hoe lang het duurt om verblijfs en werkvergunningen te regelen?
Groeten,
Martijn Verhaar
Hallo Martijn,
Ik heb het hierboven reeds vermeld. Om hier een bedrijfje te starten heb je echt eerst je verblijfsvergunning nodig en daarna kan je een werkvergunning aanvragen. Helaas zonder werkvergunning kan je hier nooit starten.
Een verblijfsvergunning kan je in max 1 week krijgen. Die werkvergunning kan tussen de 6 maand tot 1 jaar duren.
Je moet wel over de nodige diploma’s beschikken om de zaak die je hier wil opstarten te mogen runnen.
Vraag dat maar na bij een advokaat in Turkije, die weten hoe alles hier werkt.Ze zullen je ook helpen en begeleiden mits dat je zijn ereloon betaald.Maar alleen zou ik er niet aan beginnen,een goede advokaat is hier goud waard.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka
Ik heb dit topic gevolgd,
Martijn,ten eerste welkom op het forum,er zitten hier mensen met kundige informatie,Franka6 woont er,eigen zaak en weet hoe het werkt;carrierevrouw is ook een kenner op dit gebied.
Ikzelf ben ook ervaren qua wonen en werken.
De basis-informatie heb ik opgesteld in het’‘gekleefte’'topic:
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=52576
Hoop dat je voldoende informatie hierover hebt verworven,indien je nog vragen hebt kun je altijd hier terecht.
Helemaal eens met de schrijvers die in Turkije wonen. Je kan niet zomaar een eigen bedrijf beginnen. Inderdaad is een verblijfs- en werkvergunning nodig en die krijg je absoluut niet zo makkelijk. Altijd dien je het samen met een inwoner van het land het bedrijf te starten of op naam te zetten maar wees daar uiteraard heel voorzichtig in. Niemand is te vertrouwen aangezien het allemaal om geld draait. Of je nu maanden of jaren in Turkije woont, je bent altijd een aas voor de gieren.
Doe het alleen als je iemand 100% vertrouwd en alleen wanneer je goeie verhalen om je heen hoort. Mond op mond reclame is beter dan een ander bedrijf of zakenman te benaderen/te spreken die net doet alsof jouw bedrijf het GOUDEN EI is.
Voor je het weet is je investering en geld weg!!! Ga eerst de mensen en het land leren kennen en denk dan pas aan een eigen bedrijf beginnen. Dit is hetzelfde met een woning kopen!! Gouden bergen verkopen maar uiteindelijk een heleboel problemen.
Je bent gezegend als je iemand vindt die het oprecht meent.
Veel succes
Wat een felle reacties allemaal. ???
Offiecieel heb je als je zelf meewerkt in je zaak een werkvergunning nodig.
De verblijfsvergunning laat ik even achterwege, daar staat al genoeg over geschreven.
Als je aandeelhouder in een BV (LTD) bent heb je geen werkvergunning nodig.
Zoals eerder beschreven zou het niet betrouwbaar zijn een turk in de BV voor bv 1% te nemen.
Als je dekkende contracten maakt hoeft dat niet uit te maken.
Er zijn genoeg buitenlandse aandeelhouders hier in BV´s die niet de ambitie hebben om te werken hier.
En je mag tenslotte wel in je iegen zaak aanwezig zijn…
De bevoegde persoon en directeur is een turk(se) maar die kan niets zonder bijvoobeeld jouw handtekening. Of heeft alleen een machtiging voor bepaalde taken, maar bv niet voor alle bankzaken. Kan bv wel storten maar niet opnemen of internetcode´s verkrijgen.
En zo zijn er als je even ervoor gaat zitten nog wel meer manieren om een vergunninghouder/directeur niet alle macht te laten verkrijgen.
Als je alles hebt, vergunningen ed, kan je de bewuste persoon ook uitkopen en zelf verder voortzetten, niemand die dan naar je werkvergunning vraagt.
Zolang je maar zelf geen functie in het bedrijf hebt en turken in dienst hebt, SGK betaald ect.
hoi martijn,
ik heb winkel in Antalya en ik zoek iemand mee te starten. heb je interesse mail me aub.
groeten
Yusuf
Ik heb zelf een bedrijf in Alanya en mag zelf NIET werken in mijn bedrijf. Heb dus wel degelijk een werkvergunning nodig.