Eigen bedrijf op toeristenvisum

Hallo,

een kennis van me heeft het plan om in Costa Rica een bedrijf op te zetten om als ontwikkelaar aan de slag te kunnen. Hij heeft een condominio met circa 20 bouwblokken op het oog. Wil samen met een architect en een aannemer woningen turn key aanbieden. Hij is al geruime tijd in Costa Rica, reist elke 90 dagen naar Nicaragua voor de volgende 90 dagen. Hij beweert dat hij wel een bedrijf mag hebben, maar geen werknemer zijn op zijn toeristenvisum. Weet iemand van de meelezers, Otto, Johan en andere informatiebronnen hoe dit zit?
Groet,
Willem

Iedereen mag hier bezittingen in eigendom hebben. Onroerend goed, een auto of bijvoorbeeld een Sociedad Anonima, waaronder het bedrijf dan valt.
De buitenlander, met of zonder verblijfsvergunning, kan de “presidente” zijn van de SA en zodoende alle touwtjes in handen hebbende.
Die S.A. mag ook een bankrekening bezitten, op naam van de SA en de gevolmachtigde is dan de “presidente” van de SA.
Inderdaad mag hij geen werknemer zijn bij een bedrijf, maar dus wel als eigenaar van een bedrijf.
Of het nou zo verstandig is om dergelijke woningen te gaan bouwen en verkopen, betwijfel ik, als ik zie hoeveel van dat soort projecten hier in de loop der jaren zijn gesneuveld. Jaco staat vol met dat soort half afgebouwde projecten, hele rijen met lege flatgebouwen, appartementen, enz, bij Dominical staan allemaal half afgebouwde huizen, om zo maar eens wat te noemen. Stukken land met een prachtige ingangspoort en met wegen aangelegd, maar geen hond die er een huis koopt. Hoeveel van dat soort poorten kom ik niet tegen van huis naar San José?? Ook gaan dat soort projecten ten onder door onbetrouwbare ingenieurs en aannemers. Betrouwbare kostenramingen maken is niet iets waar men hier veel kaas van heeft gegeten. Eindkosten kunnen zomaar 50% hoger zijn. Bouwtijd verdubbeld.
Schiet eerst de beer en ga dan pas de huid verkopen.
Maar misschien heeft jouw vriend een marktonderzoek gedaan naar de kansen op een succes en is zelf bouw- en kosten- deskundige. Dan gaat het wellicht lukken en wens ik hem succes!
Otto