Graag zou ik willen weten wat er zoal gegeten wordt in Laos en Cambodja. Zijn er traditionele gerechten die we zeker niet mogen missen als we daar op reis zijn? Wat is er echt superlekker en wat kunnen we beter laten staan? Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties…
Ik vond het eerlijk gezegd in Laos best lastig om te weten welke gerechten nou traditioneel Laotiaans waren, en welke Vietnamees, Thais, Chinees of wat dan ook. Er wonen in Laos ook veel mensen uit die omringende landen. Op de menu’s stond bijvoorbeeld altijd wel Pad Thai.
Maar ik vond het eten altijd heerlijk! Gewoon lekker van alles proberen!
Laap is een voorbeeld van een Laotiaans gerecht. Lees er meer over op: http://www.golaos.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=38&Itemid=39
Het eten heeft inderdaad veel invloeden van de buurlanden (Laos is qua inwoners ook erg klein vergeleken met de reuzen Vietnam, Thailand en vooral China).
Het eten in Laos, of beter gezegd in Luang Prabang, is niet bijzonder vind ik.
Wanneer er bij mensen thuis gegeten wordt is het wat anders maar in restaurants vind ik het over het algemeen erg matig. Naast het bovenstaande zou ik zeggen probeer Or-laam, of een “ant egg” gerecht.
Eten in Laos lijkt best wel op het eten in Noord-Thailand. Wat dikkere curry’s zijn er erg lekker, papayasalade, sticky rice en laap. Verse springrolls zag je er ook veel (invloed van vietnam). Misschien vind je dit leuk om te zien: Mijn favoriete Aziatische eten in beeld