Hoi Astrid & Danny,
Allereerst welkom op het Thailand-forum !
Als ik jullie was zou ik me inderdaad ook beperken tot alleen Thailand. Drie weken is zeker niet te lang voor Thailand alleen en mocht het bevallen, kan je altijd nog een keer terugkomen en het combineren met Laos.
Ben het helemaal met Jenny eens dat Bangkok, of Krung Thep zoals de Thai het noemen, vele gezichten heeft. Veel mensen die er voor het eerst komen, willen er z.s.m. weer weg: het stinkt er af en toe behoorlijk, het is er ontzettend warm en benauwd en het is een groot mierennest waar het 24 uur per dag doorgaat en nooit rustig is.
Als je hier doorheen prikt, zie je ook de mooie kanten van Bangkok: prachtige tempels, het Koninklijk Paleis met de Wat Phra Kaew waar zich de Smaragden Boeddha bevindt (het heiligste beeldje van Thailand), leuke straatmarktjes, gigantische shoppingmalls en vele restaurantjes waar je het heerlijkste Thaise eten kunt krijgen. Probeer ook zeker een keer iets bij een van de stalletjes op straat, daar hebben ze vaak het lekkerste eten !
Erg populair de laatste jaren is het maken van een fietstocht door Bangkok, evt links hiervoor kan je vinden op www.bangkok.bestelinks.nl
Kanchanaburi/River Kwai en omgeving is zeker de moeite waard. Tuurlijk is het behoorlijk toeristisch vanwege de welbekende brug (een replica overigens), maar de natuur in deze omgeving is ook super.
Ik ken jullie budget niet, maar een leuk resort in deze omgeving is het Oriental Kwai Resort: www.orientalkwai.com (hier kan je er meer over lezen: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=35752)
Vervolgens zou je bijvoorbeeld naar Ayutthaya kunnen reizen, een van de oude hoofdsteden van Thailand (tot 1767). Hier vind je nog oude tempels of overblijfselen hiervan.
Je kan hier een fiets huren en per fiets de tempels bezoeken. Of op de rug van een olifant…
Vanuit Ayutthaya is het mogelijk om met de nachttrein verder te reizen naar Chiang Mai, hier vind je ook weer vele tempels (waarvan de Wat Phra That Dot Suthep de bekendste is, met een mooi uitzicht over de stad). Ook kan je een excursie maken naar de Golden Triangle, het drielandenpunt van Thailand, Myanmar en Laos, vooral vroeger berucht vanwege de opiumhandel.
Een meerdaagse trekking is zeker de moeite waard.
Mocht je van Thais eten houden, kan je in Chiang Mai ook een kookcursus volgen, zelf de inkopen doen, vervolgens bereiden en koken en daarna zelf proberen !
Het dorpje Mae Hong Son is meer dan de moeite waard, erg mooi in een vallei gelegen. Van Chiang Mai is het ca. 25 minuten vliegen en vanuit het vliegtuig is de mooie ligging goed zichtbaar.
Tsja, en als afsluiting zou je nog ergens naar het strand kunnen gaan, leuke bestemmingen genoeg. Ko Samet is mijn favoriet, maar ook de omgeving van Ao Nang (met een v/d mooiste stranden van Thailand, Railay Beach) is erg leuk.
Voor goedkope binnenlandse vluchten kan je kijken op www.nokair.com en/of www.airasia.com
Houd er ook rekening mee dat je paspoort bij vertrek uit Thailand nog minimaal 6 maanden geldig moet zijn.
Veel succes met de verdere voorbereiding !
Dave