Eerste keer thailand in Januari

Hoi,

Wij willen eind januari drie weken naar Thailand. We zijn er nog niet eerder geweest. We denken er ook over om het eventueel te combineren met een klein stukje laos, maar weten niet of dit goed te doen is. In ieder geval zal noord Thailand, bangkok en een of ander tropisch eiland in onze reis voorkomen. Hebben jullie tips?

1. Wat zijn de hoogtepunten in bangkok en hoeveel dagen is voldoende voor deze stad?
  2. Is de river quai echt de moeite waard of is het alleen maar een toeristische trekpleister vanwege de brug enz.?
  3. Wat zijn de plekken of excursies in noord Thailand die jullie aanbevelen?
  4. Een cruise van bijv twee dagen lijkt ons ook leuk om te doen, iemand tips? Bijv over de river quai of over de mekong rivier naar luang prabang (laos)

Astrid en danny

1. Bangkok heeft vele gezichten, vooral als je nog nooit in de stad geweest bent. Aanraders zijn natuurlijk het koninklijk paleis en de Wat Po. Hoewel deze dicht bij elkaar liggen, zou ik je toch aan kunnen raden deze in 2 dagen te bezoeken, omdat het anders wel erg veel blingbling op een dag is. Een boottochtje over de rivier is leuk. Een bezoekje aan de Wat Arun of de chaos in China Town. De weekend markt. Enz.

2. De brug over de River Quai zelf is niet zo heel bijzonder, maar Kanchanaburi is een alleraardigst stadje. Je kan de verschillende musea bezoeken (zeer indrukwekkend!), de kerkhoven, een dagtoch maken naar de Erawan watervallen en (een aanrader!) per trein richting westen gaan over de dead railway richting de grens met Myanmar.

3. Chieng Mai in het noorden is een aanrader, maar ook Pai en Chieng Rai zijn erg leuk. Ik zou in ieder geval een meerdaagse trekking maken, evt gecombineerd met olifant rijden en white water raften. Kijk uit bij het boeken van een trekking wat je koopt. Hoeveel uur lopen per dag, hoe groot zijn de groepen enz. Een trekking waar maar een half uur gelopen wordt, vind ik geen echte trekking. Maar ze zijn er.

4. Cruise in Loas? Verwacht geen luxe! Je zit met heel veel man in een hele kleine boot, zonder enig comfort.

Drie weken in Thailand is niet super lang, zeker niet wanneer het de eerste keer is. Ik raad je daarom aan je in deze reis tot Thailand te beperken, omdat de afstanden toch iets langer zijn dan het lijkt en je genoeg indrukken op zult doen. En het moet geen gerace worden, maar vakantie :wink:

Zie ook:

Groet,

Jenny

Hoi Astrid & Danny,

Allereerst welkom op het Thailand-forum !

Als ik jullie was zou ik me inderdaad ook beperken tot alleen Thailand. Drie weken is zeker niet te lang voor Thailand alleen en mocht het bevallen, kan je altijd nog een keer terugkomen en het combineren met Laos.

Ben het helemaal met Jenny eens dat Bangkok, of Krung Thep zoals de Thai het noemen, vele gezichten heeft. Veel mensen die er voor het eerst komen, willen er z.s.m. weer weg: het stinkt er af en toe behoorlijk, het is er ontzettend warm en benauwd en het is een groot mierennest waar het 24 uur per dag doorgaat en nooit rustig is.
Als je hier doorheen prikt, zie je ook de mooie kanten van Bangkok: prachtige tempels, het Koninklijk Paleis met de Wat Phra Kaew waar zich de Smaragden Boeddha bevindt (het heiligste beeldje van Thailand), leuke straatmarktjes, gigantische shoppingmalls en vele restaurantjes waar je het heerlijkste Thaise eten kunt krijgen. Probeer ook zeker een keer iets bij een van de stalletjes op straat, daar hebben ze vaak het lekkerste eten !

Erg populair de laatste jaren is het maken van een fietstocht door Bangkok, evt links hiervoor kan je vinden op www.bangkok.bestelinks.nl

Kanchanaburi/River Kwai en omgeving is zeker de moeite waard. Tuurlijk is het behoorlijk toeristisch vanwege de welbekende brug (een replica overigens), maar de natuur in deze omgeving is ook super.
Ik ken jullie budget niet, maar een leuk resort in deze omgeving is het Oriental Kwai Resort: www.orientalkwai.com (hier kan je er meer over lezen: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=35752)

Vervolgens zou je bijvoorbeeld naar Ayutthaya kunnen reizen, een van de oude hoofdsteden van Thailand (tot 1767). Hier vind je nog oude tempels of overblijfselen hiervan.
Je kan hier een fiets huren en per fiets de tempels bezoeken. Of op de rug van een olifant…

Vanuit Ayutthaya is het mogelijk om met de nachttrein verder te reizen naar Chiang Mai, hier vind je ook weer vele tempels (waarvan de Wat Phra That Dot Suthep de bekendste is, met een mooi uitzicht over de stad). Ook kan je een excursie maken naar de Golden Triangle, het drielandenpunt van Thailand, Myanmar en Laos, vooral vroeger berucht vanwege de opiumhandel.
Een meerdaagse trekking is zeker de moeite waard.
Mocht je van Thais eten houden, kan je in Chiang Mai ook een kookcursus volgen, zelf de inkopen doen, vervolgens bereiden en koken en daarna zelf proberen !

Het dorpje Mae Hong Son is meer dan de moeite waard, erg mooi in een vallei gelegen. Van Chiang Mai is het ca. 25 minuten vliegen en vanuit het vliegtuig is de mooie ligging goed zichtbaar.

Tsja, en als afsluiting zou je nog ergens naar het strand kunnen gaan, leuke bestemmingen genoeg. Ko Samet is mijn favoriet, maar ook de omgeving van Ao Nang (met een v/d mooiste stranden van Thailand, Railay Beach) is erg leuk.

Voor goedkope binnenlandse vluchten kan je kijken op www.nokair.com en/of www.airasia.com

Houd er ook rekening mee dat je paspoort bij vertrek uit Thailand nog minimaal 6 maanden geldig moet zijn.

Veel succes met de verdere voorbereiding !

Dave

Hoi,

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties, super!
We gaan ons in ieder geval beperken tot alleen Thailand. Verder hadden we gedacht om een week bangkok en omgeving, een week strand (snorkelen, luieren en eventueel een dagtripje) en een week noord Thailand. Denken jullie dat dit een te druk programma wordt? Hoe ver liggen Kanchanaburi en de Erawan watervallen van Bangkok af? Dit lijkt ons wel leuk om te doen.

groeten Astrid

Hier de link naar treintijden van en naar Bangkok. Bovenaan zie je Northern Line, Eastern Line. etc etc. :

http://www.railway.co.th/English/Time_HTML.asp

3 weken is een mooie periode om thailand teleren ontdekken
ik verwacht nu al als je terug bent in nederland dat je weer heimwee hebt naar dit fijne land !:thailand:
zelf hoop in december weer terug te zijn
groetjes fransjes

Eind juli gaan mijn vriend en ik 4 weken naar Thailand. Ook voor het eerst, dus ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van Astrid! Wij willen ongeveer dezelfde route gaan doen.

Groetjes Monique