Eerste keer naar Turkije, paar vragen over Antalya

Hallo,

Wij gaan begin oktober naar Antalya naar het luxe sheraton hotel.
Nu het definitief is begin ik overal spoken en beren te zien…
Ten eerste ben ik best een beetje bang te moeten vliegen (nog nooit gevlogen) en is het er voor toeristen een beetje veilig:question:
Wat kunnen we beter wel en niet doen bijvoorbeeld?
Ik ben echt een muts wat dat betreft, heb totaal geen idee wat me te wachten staat, maar probeer me beetje in te lezen, wat nog niet zo makkelijk is. Toeristenveiligheid is nergens te vinden bijvoorbeeld (nog) dus dat zal vast meevallen.
Spreekt de bevolking goed engels en hoe werkt zo’n Dolmus? Ik heb gebrepen dat ze vaak bij de haltes langs rijden en een vaste route hebben klopt dit ook? Of kun je beter een taxi nemen?
Kun je op loopafstand leuk winkelen en is dat ook veilig? Ik hoorde namelijk dat je soms vaker met een groepje kunt gaan :ninja: , maar vraag me af of dit echt nodig is.
Heb je verder nog tips of aanvulling, ik hoor het graag!

Groetjes Esther :tongue:

hoi

Antalya is een erg mooie stad! Goede keuze :wink:

weet je al met welke maatschappij je vliegt? Dat scheelt natuurlijk al een heleboel.
Het is er net zo veilig als in de rest van Turkije. Prima dus. Natuurlijk is er de mogelijkheid net zoals overal in Turkije tot een aanslag, maar die kans is zo klein dat je dat echt wel kunt verwaarlozen!

Antalya is erg leuk. Je kunt in de stad zelf naar Kaleici (kale kapisi) dat is het oude stadsgedeelte met de oude haven waar je een boottochje kunt maken (wel afdingen hoor, ze vragen rustig 15 euro voor een tochtje van 30 minuten, terwijl je voor 5-10 lira mee kan…) en je kunt naar de bazaar.
Verder heb je beach park al is dat misschien niet meer open in oktober. en buiten antalya is zat te doen maar dat zal je reisleiding je wel vertellen!!!

Antalya is erg gericht op de duitse toerist dus iedereen spreekt sowieso duits (zo ongeveer) maar je kunt er ook prima terecht met engels… dat is werkelijk geen probleem. En anders zijn er altijd wel mensen die je helpen.

Een dolmus is erg leuk. Je stapt in, je geeft hem 1 lira (de prijs staat vermeld) en hij rijdt je rustig de hele stad door. Voorop de dolmus staat een bord met waar hij allemaal heen rijdt (dogu garaj is de bazar, kale kapisi is het oude centrum enz…) … Ze hebben haltes maar als je niet bij een halte aan de kant van de weg gaat staan stoppen ze ook voor je!! Je kunt ook een taxi nemen maar die zijn gewoon iets duurder …

Het Sheraton zit op zich wel op loopafstand van het centrum. Al ben je dan wel zo’n 20 minuten bezig denk ik. Het zit in de buurt van een erg mooi park waar je doorheen kunt lopen. Ik zou het als ik jou was gewoon even in het hotel vragen hoe je het beste in het centrum kunt komen.

tja, ik ben altijd alleen gegaan, het is altijd zake om je spullen in de gaten te houden (maar dat is in Amsterdam ook zo) en je moet niet in stegen gaan waar niemand is bij wijze van maar lijkt me logisch!

Ik zou zeker een keer naar het centrum gaan, Kursunlu watervallen of de Duden watervallen zijn ook erg leuk, je kunt Aspendos en Perge bezoeken, dat is ook erg mooi (oud theater en opgravingen e.d.) …

als er nog vragen zijn, stel maar hoor!!!

Bedankt voor je verhaal ik ben er heel blij mee.
Je tips zullen ook goed van pas komen, reken er maar op!
Super.
We vliegen trouwens met Transavia. Maakt dat veel verschil dan?

Groetjes Esther

Hallo Esther,

Je hebt een zeer goede keuze gemaakt, zowel wat de stad als het hotel betreft.
Wij verbleven enkele jaren geleden in de Sheraton en het is er super goed, dat kan ik je garanderen. Zeer mooie architectuur, ruime kamers, goede keuken, schitterende tuin met zwembaden…het is zonder twijfel een van de betere hotels. Bovendien is de ligging ook zeer goed. Net buiten het centrum, in een mooi park. Klein minpunt is de afstand naar het strand. Het hotel ligt namelijk niet meteen aan zee, maar op ongeveer 100m, klinkt niks, maar het is nogal een gedoe omwille van het hoogteverschil.
Je kan naar de stad met de Dolmus. Die chauffeurs herkennen toeristen vanop een mijl en stoppen spontaan. Maar er is ook een tram. Als je de sheraton buitenstapt is het rechts, richting centrum en dan meteen de eerste straat rechts. Op honderd meter heb je de eindhalte van de tram.

Veel plezier,

Geert

Oh Esther, ben bijna jaloers…Heerlijk hoor…
Kan je zeker de duden-watervallen aanraden. Kun je heen met de bussen of met een taxi. Het is er erg mooi, en je kunt onder de watervallen door lopen.

De stad zelf, genoe te doen. Ik weet niet of het oudheidkundig museum er nog is, maar ik vond dat erg interessant. En zo zal er nog wel veeeel meer zijn. In het oude gedeelte heb ik tot nu toe(en wij komen er al bijna 20 jaar!) de lekkerste Döner gegeten…zeker eens doen.

EN natuurlijk NIETSEN!!! Lekker genieten van de warmte en de zon. Het eten en drinken en ervan genieten

Transavia is prima om mee te vliegen, al zit er geen eten en drinken bij. Gewoon lekker een bakkie koffie nemen of een broodje, ja niet goedkoop maar het is in iedergeval TE koop!!

Heeeel veeeeel plezier(Maar vooral voorpret, laat dat niet wegvagen!)

Ik heb veel aan jullie lieve woorden. Begin er eindelijk een beetje zin in te krijgen.
Gek eigenlijk hé… Kun je zo’n reis maken en dan durf je niet eens wahahahah. Eigenlijk te gek voor woorden. Maar goed, ik ben blij met jullie reacties ze helpen me wel gelukkig. Begin er nu een beetje zin in te krijgen.
Lees net dat je beter ook geen groenten kunt nemen, want je weet immers niet of ze gewassen zijn met kraanwater. Zijn er dan nog genoeg andere opties dan? Want gan mijn prakje in een luxe hotel niet aan mijn tafeltje wassen hahaha. Of is een luxe hotel als het Sheraton Voyager daar op berekend…
Ik zal zeker die waterfallen bezoeken is de bedoeling! Heeft iemand daar een mooie foto van toevallig? Ben wel benieuwd.
Ook zal in nog ff contact opnemen met de ggd over entingen. Wat overigens ook niet goedkoop is zag ik op de site! 1 injectie iets van 45 euries en we zijn met z’n 2-en en dan die andere injectie iets van 20 euro en 18 euro consultkosten, dus do the math… Maar goed ik informeer nog effies. Ben niet bang voor prikken gelukkig.

Groetjes Esther en thanx!!!

@ Esther: De meeste zorgverzekeraars vergoeden de vaccinatie’s. Kijk maar even bij jou verzekering!

**Groetjes :wink: **

Heeey da’s een goeie tip!!!
Ga zo meteen effe een kijkje nemen.

Thanx!
Groetjes Esther

Mijn verzekering vergoedde vorig jaar 75%, moet dit jaar nog de herhalingsspuit halen.

Opletten met rauwe groenten, inderdaad, maar zeker ook met ijs. Het is ook aan te raden om geen kraantjeswater te drinken.
In de sheraton is er een zeer ruim buffet zowel van groenten, vlees als vis. Je zal niets tekort komen.

Geert

Hoe zit het dan als je je wel hebt laten enten zeg maar, is de kans dan nog steeds zo groot of kun je dan wat makkelijker een “gokje” wagen qua eten zeg maar. Wat een gedoe joh dat je overal zo op moet letten. Maar goed misschien valt het ook wel weer mee als de keuze ruim is. We zullen zien.
En ik moet nog even informeren bij het ziekenfonds of enten vergoed wordt. Kon er zo snel niks van vinden op de site namelijk. Komen we ook wel achter:-)
Weet iemand of er op loopafstand een pinautomaat is? Of bankgebouw?
Hoorde dat op vliegveld aldaar pinnen ook nog duur net als wisselen op bankgebouw op het vliegveld en buiten het vliegveld me dus aangeraden is.

Groetjes Esther!

tja je laat je inenten tegen weet ik veel wat (heb de prik ook wel gehad, maar alleen omdat ik langer ging… anders had ik het niet gedaan veels te duur voor een weekje) maar buikgriep e.d. kan je nog steeds krijgen hoor! Dus altijd oppassen met water drinken en groentes…

in het centrum zijn zat bankgebouwen en er zit er vast een bij het hotel denk ik!

als ik jou was zou ik of lira’s pinnen of wisselen bij de wisselkantoortjes op de straat, niet bij de bank want dat is inderdaad giga duur!

Als je vanuit de sheraton op de grote boulevard komt is er meteen een pinautomaat (in zo’n apart hokje), en verder in de stad zijn er automaten zat.

Ok thanx, dan wijst zich dat vast wel.
Heeft nog iemand een idee waar een mooi strand is in de buurt? Dan bedoel ik die mooie lichtblauw/groene zee zeg maar, wat je ook wel regelmatig in de folders ziet staan. Die dichtbij ons Hotel is kiezel (ook prima hoor), maar wil ook wel es een kijkje nemen bij zo’n mooie bounty strand zeg maar. Of moet je dan een end reizen nog.
Meestal heb je dat met wit zand strandjes wel, maar die kan ik zo snel niet vinden als ik kijk in de buurt, of ik kijk niet goed genoeg:-)

Groetjes Esther