Sorry dat ik niet meer gereageerd heb… Waarschijnlijk ben je nu al op reis! Voor het geval dat niet zo is en/of je leest het nog: wij hadden gewoon onze hele backpack mee naar de lodge, kan prima. We hebben onze klamboe niet gebruikt. Verder is het handig om een zaklamp mee te hebben, maar die kun je daar ook huren/lenen (weet niet meer precies of het dus huren of lenen was). Laarzen krijg je daar voor een aantal dagen, voor de wandeltochten.
Verrekijker was handig omdat we de hornbills en de oerang oetan die we daar in het wild hebben gezien beter konden bewonderen!
Nou misschien heb je er nog wat aan, zo niet, dan wens ik jullie heel veel plezier of als je al geweest ben: dan hoop ik dat jullie het naar jullie zin hebben gehad!
Bedankt voor je reactie. ik ben nog wel in maleisie maar al wel op borneo geweest. Ik vond het er geweldig, dus genoten van al het moois wat daar te zien was. Ook alles in de lodge was goed geregeld en leuke hutjes.
Zo… ik ben inmiddels terug uit Maleisie ( en Borneo) en het was fantastisch… Ook Singapore was erg leuk (vond ik persoonlijk 10 x leuker dan KL, we vonden KL erg tegenvallen). Verder waren Pulau Besar en Perhentian Kecil echte toppunten qua eilanden. Mabul daarentegen vonden we zwaar tegenvallen, wat een vies en vervuild eiland, stranden en het water vol afval… erg jammer! Het onderwaterleven is er wel prachtig… Gesnorkeld in Kapalai, dat was magisch. Maar Mabul als verblijf zou ik zwaar afraden.
Verder de jungletour bij Kinabatangan nature lodge gedaan, superleuk, lieve mensen, leuk georganiseerd, veel neusapen en makaken gezien, hornbills en het geluk gehad 2x een kudde olifanten (van zeer dichtbij) te zien! Verder werd ik wel erg verdrietig van het uitzicht op Borneo, overal waar je komt zie je enkel en alleen palmolieplantages…
De mensen zijn er superlief, zo behulpzaam en geinteresseerd. Het is een magische vakantie geweest, veel gezien met voornamelijk hoogtepunten!
Leuk om deze recente reisverhalen te lezen…goede voorbereiding voor me.
Ik vertrek over ongeveer 1 week naar Bangkok, enkele dagen later pak ik het vliegtuig richting Maleisië waarnaar ik ook nog graag naar Borneo wil vliegen. Dit alles zal ik in 4 weken tijd moeten doen.
Tijdens het lezen viel me op dat vele goed voorbereid met een planning/schema op reis gaan.
Dit is mijn aller eerste keer dat ik in mijn uppie ga backpacken…maar doe ik er wel verstandig aan om zonder enige planning , binnenlandse vlucht ticket, hotelboeking etc mijn reis te starten? Ik wilde namelijk de volle vrijheid ervaren en gaan/staan wanneer en waar ik op dat moment zin heb.
Ik heb namelijk alleen een ticket heen en een ticket terug naar NL.
Wat is jullie ervaring hieraan?
Weten jullie of ik ook ergens tijgers kan zien in Maleisië / Borneo?
Mijn planning was namelijk om een tijgertempel te bezoeken in Thailand, maar aangezien de weersomstandigheden nu niet helemaal oké zijn daar…ben ik uitgeweken naar Maleisië.
De meeste dingen kun je prima op de bonnevooi doen. Je loopt alleen het risico, dat je veel meer betaalt voor b.v. binnenlandse vluchten en dat bepaalde accomodaties en excursies vol zitten op het moment dat je daar aankomt. Maar ik geloof dat het nu geen drukke periode is, dus het zal vast wel loslopen.
Zonder planning op de bonnefooi is het beste! Je zult zien hoe makkelijk het is. Alleen klein beetje idee hebben van wat je wil doen en zien is wel handig, zodat je niet als je aankomt moet gaan bedenken wat er allemaal te doen is en waar je naartoe wilt, zeker als je maar 4 weken hebt.
Er zijn geen tijgers in Borneo, dus als je die wilt zien moet je in Thailand naar een tijgertempel gaan. Heb je al vluchten van Bangkok naar Maleisie geboekt? Dit zou ik nl wel zo vroeg mogelijk doen, als je weet wanneer je wilt vliegen, hoe langer je wacht hoe duurder de vliegtickets. Als je naar Borneo wilt, probeer dan op zijn minst 2 van de 4 weken te gaan, erg veel moois te zien!
Dit helpt me enorm … kan ik met een gerust hart (bijna) onvoorbereid mijn reis beginnen volgende week.
Jammer dat er geen tijgers te zien zijn in Maleisië…ik ga wel even googlen waar deze tijgertempel in Thailand zich bevind…om te kijken of ik het alsnog mee kan pikken…lijkt me namelijk grandioos om dit gezien te hebben.
Oei…alvast in NL boeken…anders gaat de prijzen omhoog… dat zal ik dan maar gauw doen. Ik dacht…ik ga daar wel beoordelen of ik met het vliegtuig of met de trein (ik las net dat dat ook tot één van de mogelijkheden behoort) naar Maleisië ga.
Ik vind het zelf ook wel prettig om niet vast te zitten aan een datum…stel dat ik Bangkok leuk vindt en graag meer wil zien…dan zou ik later willen vertrekken naar Maleisië… Maar ik zal alvast wat informatie inwinnen over de vliegticketprijzen.
2 weken Borneo… dat ga ik dan doen denk ik…ik begreep net ook al dat je 5dagen nodig hebt om een PADÏ te behalen…dan neem ik het wel gewoon ruim. Ik neem aan dat er dan wel genoeg te zien is in Borneo. O.a. de Mulu Caves…begreep dat ik hier zeker langs moet gaan.
Je kunt ook je padi in Thailand halen het zuiden is niet overstroomd in Thailand. Koh Tao is hier zeer bekend om en dat kan in 4 dagen en kost 9800 Bath voor je open water. Zou wel het weer dan even checken want het kan zijn dat het wisselvallig kan zijn.
Ja, dat hoorde ik al…maar omdat mijn plannen gewijzigd zijn en ik richting Maleisië vertrek…leek het me ook handiger om daar mijn PADI te halen…anders ben ik te veel tijd kwijt in Thailand… Heb namelijk maar 4 weken. Behalve Maleisië wil ik namelijk ook nog naar Borneo…
Het regenseizoen is toch van november tot maart als ik het mij goed herinner, dus grote kans dat het weer niet geweldig is op de Perhentians, Ko Tao e.d.
Als ik even teruglees wil je naar Maleisie, omdat vanwege de overstromingen in Thailand, maar dat valt nu als ik het goed begrepen heb allemaal wel mee, zeker in de toeristische gebieden heb je er nu geen tot nauwelijks last meer van. Tenminste dat heb ik gelezen op het forum.
Niet dat ik wil zeggen dat je niet naar Maleisie moet gaan, want ik zelf vond het daar geweldig, maar je kan niet alles en moet dus keuzes maken als je maar 4 weken gaat. Weet niet goed waar het het beste is op dit moment om je PADI te halen, maar probeer zoveel mogelijk tijd te nemen voor Borneo. Mulu NP en Sungai Kinabatangan moet je zeker gezien hebben als je van natuur, grotten en dieren houd. En voor zo’n korte tijd zou ik zeker je tickets naar en van Borneo van tevoren regelen. Tickets naar Mulu kan je ook paar dagen vooraf regelen, die prijzen blijven ongeveer hetzelfde in mijn ervaring. Maar zorg dat je ze hebt voordat de vliegtuigen zijn volgeboekt.
Het regenseizoen is meer in september tot november en in december kan het daar al weer geweldig weer zijn. Ik ben er zelf het gehele jaar geweest en de slechtste maanden op Koh Tao waren van september tot november.
De Perhentians zijn echt fantastisch, maar tijdens de monsoon is het niet altijd mogelijk om er te komen, omdat de zee dan te onstuimig is. Je kunt dan dus ook geen vaste plannen maken t.a.v de dagen dat je er wilt vertoeven. Het overgrote deel van de accomodaties en ook de duikscholen zijn gesloten in deze periode. Dus voor je Padi zul je toch ergens anders heen moeten.
Ik denk, dat het in deze periode het goedkoopst en wat het weer betreft het mooist is aan de westkust van Zuid-Thailand, maar je kunt ook leren duiken op Borneo.
DAt had ik inderdaad ook gelezen dat het nu wel mee valt…maar er zijn nog steeds plaatsen die niet begangbaar zijn. Van de week een stukje gelezen dat enkele plekken (dat was half nov.) niet toegankelijk zijn in Bangkok. Maar heb eerlijk gezegd geen zin om daar rekening mee te houden. Ook wil ik niet naar alleen de toeristische plekken. Ik wil juist ook andere plekken zien. En ik heb nu eenmaal gekozen voor Maleisië…wat ik overigens mooi kan combineren met Borneo. Die plekken die je noemt…ik ga ze straks googlen en dan neem ik ze op in mijn lijstje.
Watbetreft vliegticket…ik ga kijken of ik morgen al kan boeken… zou sonde zijn als ik hierdoor minder tijd er kan doorbrengen.
In december kan het echt weer erg mooi weer zijn maar tuurlijk hou je altijd wel kans dat het af en toe flink kan regenen. Maar waar is dat niet mogelijk? regentijd kun je echt niet met NL vergelijken. Het regent een aantal uur flink en dan is het weer klaar. Ik heb wel eens 1 hele dag regen gehad maar dan was het de volgende dag weer prachtig weer. Is geen pijl op te trekken al helemaal niet meer met de klimaat veranderingen.
je kunt er wel terecht maar niet alles zal open zijn dat is wat er staat. Ik praat ook niet over perhentian maar over Koh Tao mocht daar verwaring over bestaan.