(origineel bericht op be-more.nl)
Eerste blog
Het derde blog, alweer:maar niet heus. De derde poging dus.
Vakantie! Morgen begint kmer nieuwjaar, dus vrij van project. Want, ondanks dat er nog geen kinderen zijn heb ik er toch al 4 werkdagen op zitten. De ochtenden werden gevuld met studie-dagen voor de Chumkriel-Language- School volunteers en dus ook voor mij, de namiddagen met activiteiten ter voorbereiding op de komende periode MET kinderen.
Dus, onderwijskundig Nederland: ik ben (wederom) getraind in klassenmanagement, comprehensive reading, scaffholding (d.i.m.), zone of proximal development enz. Ik heb dus voor het komend schooljaar al weer mijn studie-uren gemaakt.
Zeker, bekende stof, had me e.e.a. Wel even anders voorgesteld, maar kijk er nu toch wel tevreden op terug en zie het vervolg ook wel zitten. Het gaf mij de kans om de mede lokale volunteers beter te leren kennen, als ook hun beheersing van het Engels: ondersteuning is geen overbodige luxe. Ook fijn om te kunnen samenwerken, kletsen, lachen (what do men do, when They meet a woman? Looking at her bottom!) Nou ja, zij formuleren het anders.
De pauzes zijn een verwennerij op zich: allerlei vers inheems fruit wordt aangeboden en gedeeld:mango’s al dan niet rijp met een zout/Chili combinatie, bananen, lychees, pinda s, appels…
Dit doet goed, want naast het drinken van liters!water verfrist het gelukkig wat.
Tja, De tropen he, heel, heel heet. Boven de 35 graden, maar zoals men zegt met een gevoelstemperatuur van 46. De dagen beginnen erg vroeg voor de Cambodjaan, en ook voor ons. Niet erg, want ik heb al gemerkt dat om 5 uur smorgens de temperatuur het aangenaamst is en na een tropische regenbui natuurlijk.Heerlijk om dan in de tuktuk door de straat als een rivier te rijden, letterlijk een coole ervaring.
De omgeving is prachtig. Ik zit weliswaar in de stad, maar als ik naar Het project rijd, zie ik al wat van het Conimex achterland, dat ik de komende dagen met medevrijwilligers wil verkennen.
Dat zijn er 4: samen met Lieven deel ik het project en de kamer, Nicole, Willem en Kyra gaan naar een ander project. S Avonds eten we -als dat lukt-samen. We maken al wilde plannen voor de komende koninginnedag, de voorpret doet al lachen.
Eten : ook nog wel even vermelden: niks Conimex! Heerlijke Currys, noodlesoepen, fruitcocktails, maar ook Westerse gerechten. En pittig? Sinds Eun Jung in onze familie is, draait mijn maag nergens meer voor om…
Het liefst zou ik dit verduidelijken met foto,s, maar dat komt nog wel: is een hoop georganiseer, (sinds ik in Hong Kongo het verkeerde kabeltje heb gescoord, Jos).
Tot slot:Doran : je brillen werden erg gewaardeerd, Daniël, Dominiek: jullie hebbedingetjes ook! En Joris en Daniël: van jullie bijdrage koop ik knutselspullen!