Hallo allemaal,
Sinds een tijdje ben ik bezig om me een beetje te oriënteren op een reis naar Nieuw-Zeeland. Vijf jaar geleden heb ik rondgereisd en vrijwilligerswerk gedaan in Thailand voor drie maanden. Ik ben van plan over een paar maanden weer naar Azië te gaan en een reis aan Nieuw-Zeeland eraan vast te plakken.
Mijn vriend is al eerder in Nieuw-Zeeland geweest en heeft hier gehiked op het Zuid eiland. Hoewel ik zijn reisfoto’s heel gaaf vond, ben ik wel een beetje bang dat Nieuw-Zeeland me zal tegenvallen omdat ik minder cultuurverschil (met Europa) verwacht dan ik in Thailand heb meegemaakt, terwijl ik dat juist zo leuk vind aan reizen.
Kortom, heeft een van jullie ervaringen met reizen in Azie & daarna Nieuw-Zeeland en wat was jullie ervaring hiermee?
We zijn afgelopen zomer via Japan (Tokyo) naar Nieuw-Zeeland gegaan. Japan heeft een eeuwenoude cultuur en is een geweldig land om te bezoeken. Maar ik vind ook Nieuw-Zeeland prachtig en het kent ook een andere cultuur dan Europa. Zoals de Aziaten veel minder gehaast, minder agressief en de mensen zijn veel opener en socialer in de omgang, Ze hebben wel meer ruimte…… Er zijn ook veel Aziaten in Nieuw-Zeeland en die zijn wel allemaal geïntegreerd en hebben veelal een eigen bedrijfje (vaak restaurantjes). Wij vonden Nieuw-Zeeland na Japan toch echt niet tegenvallen!
Als je écht voor cultuur wilt gaan, ga dan niet naar NZ. Maar, het is een PRACHTIG land en voor mij het mooiste land ter wereld. Natuur is overweldigend. Op het noordereiland kun je wel wat Maori-cultuur vinden, maar dat is erg toeristisch allemaal. Het zuidereiland is echt veel mooier. Ik zou zeggen dóen als je van natuur houdt.
Wij zijn in september eerst 2 weken naar China geweest en daarna twee weken naar nieuw zeeland, ik vond de combintie ontzettend leuk. China vond ik een geweldig land vooral omdat het erg cultureel is, een hele andere manier van leven. Nieuw zeeland is geweldig om z’n prachtige natuur en de vriendelijke mensen (mensen in china zijn ook heel vriendelijk overigens :)) Maar inderdaad heb je in Nieuw zeeland niet zulke grote culturele verschillen die je in azie wel hebt.
Hoi Eline,
Wat een mooie reis heb je gemaakt! Zelfs ben ik helemaal fan van Nieuw Zeeland; ben er zelfs 3 maanden geweest. Maar China staat ook nog wel op mijn verlanglijstje!
Groetjes Marjolein
Wij waren na 7 maanden Azië toe aan wat anders en zijn daarom naar NZ gevlogen. Mijn vriend vond het geweldig maar ik was er na twee weken al flauw van.
Jep, de natuur is geweldig maar ik wilde wel op mijn blote knietjes terug naar Azië kruipen. Nou zit er nogal wat water tussen NZ en Azië dus dat ging niet. Ik heb de twee maanden netjes vol gemaakt en zelfs nog 6 weken Oz er achteraan gedaan. Toen zingend in het vliegtuig naar Indonesië.
Als je graag tussen de kippen op een zak rijst 10 uur achter elkaar in een bus door elkaar gerammeld wordt is NZ waarschijnlijk ook niet wat voor jou.
Ik vind het wel een leuke vergelijking, maar het is ook wel en verschil naar welk land in Azie je gaat. Indonesie is geen Japan; daar vind je geen kippen in de bus. Ik denk dat Tailand er ergens tussenin ligt (qua ontwikkeling dus). Maar de cultuur in heel Azie is overweldigend. Nieuw-Zeeland is minder cultuur, maar een overweldigende natuur. Het is waarvoor je kiest. Vandaag boerenkool en morgen nassi?
Zoals al word gezegd, de meesten gaan niet naar Nieuw Zeeland voor de CULtuur, maar voor de NAtuur.
Maar als je erg geinteresseert bent in andere culturen zou je je kunnen verdiepen in de Maoricultuur. Er zijn legio mogelijkheden om er mee kennis te maken, al zijn vrij veel er van meer uit commercieel oogpunt opgezet dan vanuit cultureel oogpunt.
Maar ik ben er van overtuigd dat als je jezelf er in verdiept en goed voorbereid, je zeker serieuze en authentieke Maoricultuur kunt ervaren in Nieuw Zeeland. Heb je achteraf thuis ook meteen een heel ander verhaal te vertellen dan de doorsnee Nieuw Zeeland reiziger!
Ik ben zelf nu zo’n 2 en een half jaar aan het rondreizen. Wij zijn hebben eerst 1 jaar in Azie rond gereisd en zijn toen eerst naar OZ gegaan. Voor ons was het een verademing na 1 jaar alleen maar het rijst gevoel te hebben gehad. Na ongeveer 5 maanden zijn we weer terug gegaan naar Azie ik vond het oke maar had liever in Australie gebleven. Tussendoor nog even terug naar NL geweest en daarna weer naar OZ en ben nu sindsd 1 week in NZ ik vind het geweldig. Het is hier alleen best fris, het is hier zomer maar ik heb het gewoon koud hier. Ik vind OZ beter kwa temperatuur. De natuur is wel heel erg mooi ze zeggen wel eens jammer dat er mensen wonen. Het verschil is er natuurlijk het is zoals in NL kwa levenstijl en dat is Azie zeker niet. Ik vind Azie ook wel wat hebben maar na een tijd ben je Azie ook wel weer zat.
ja bijna 2 en half jaar nu in totaal gaan we 3 jaar rondreizen. Dan hopen we een verblijfsvergunning rond te hebben voor Australie om daar een aantal jaar te kunnen wonen.
Hier zijn we nu heel druk mee bezig.
Zoals ik al vaker op het forum heb vermeld mijn man is hier de geldboom. Hij werkt nog steeds als freelancer voor Nederland hij zit in de IT en hij werkt voor een bedrijf die hem inhuurt. Hij heeft alleen maar een laptop en internet nodig en hij kan aan de gang. We leven van het geld wat hij verdient met 20 uur werken in de week.