:SOUTHAFRI Zuid-Afrika
http://img216.imageshack.us/img216/3232/boek2ine7lm.jpg
is een land met een buitengewone variatie aan stammen, culturen, religies en talen. Een veelzijdig land met prachtige landschappen, een rijke historie en een verscheidenheid aan flora en fauna. Vandaar dat Zuid-Afrika vaak aangeduid wordt als ‘Een wereld in één land’. Het is een land dat goed te bereizen valt. Wij hebben het land twee keer bezocht. We reizen altijd in een huurauto, voor ons de manier om zoveel mogelijk te zien en te beleven. Daarbij slapen we in B&B’s of kleine pensions.
We organiseren onze reizen altijd zelf. Alleen de vliegreis en de auto worden vanuit Nederland geboekt. De plaatsen en streken die we beslist willen zien zetten we op papier en verder komt het zo als het komt. Door deze manier van reizen komen we soms voor onverwachte gebeurtenissen en verrassingen te staan. Dit is wat we willen, ook kunnen we onze route, doordat er niets vooraf besproken is, tussentijds aanpassen. Natuurlijk bereiden we ons intensief voor. Lezen veel over het desbetreffende land en zitten avonden gebogen over land- en wegenkaarten. We genieten al van de voorbereiding! Tijdens en na de reis komen onze hobby’s volop aan de beurt. Lou fotografeert en exposeert, ik maak aantekeningen en vervolgens ontstaat er meestal een boek. Zo ook over Zuid-Afrika. Dit boek is net zoals mijn andere boeken over Ethiopië en Namibië ook weer gericht op lezers, die de reis en sfeer van onze reizen (lekker op de bank) thuis willen mee beleven. Daarnaast kan het ideeën, informatie en nuttige tips opleveren voor mensen die zelf reislustig zijn. ‘ Een wereld in één land, Zuid-Afrika, een belevenis’ ISBN 90 71794 25 3 geschreven door: Ine Andreoli Herziende druk 2006
…We vertrekken douvoordag. Al snel staan we stil want in een droge rivierbedding ligt een leeuwenpaar. Als een leeuw en een leeuwin zich afzonderen heeft dat meestal maar een doel, we kunnen erop wachten. En ja hoor, het mannetje komt overeind en bestijgt het vrouwtje. Tijdens de paring, dit gebeurt supersnel, blijft hij ons in de gaten houden. Na een flinke brul is het voorbij en rolt het vrouwtje op haar rug. Het is prachtig, dit gebeurt allemaal vlak voor onze ogen. En zoals bij leeuwen gebruikelijk is, kort maar vaak, duurt het maar even en volgt een tweede paring…
…Het is al donker en we zitten gezellig met een drankje op het terras. Ineens zie ik aan de zijkant van het terras iets bewegen. Een klein spits koppie met grote ogen kijkt om de hoek. Ik kan het in eerste instantie alleen zien want Lou zit er met zijn rug naar toe. Voor hem is het duidelijk dat ik iets bijzonders zie want zoals hij later zei, sperde ik mijn ogen wijd open. Lou draait zich voorzichtig om zodat hij het ook kan zien. Het beest, een genetkat schrikt hier gelukkig niet van en loopt heel rustig het terras op. Ze loopt een paar passen, kijkt in het rond en gaat vlak bij ons op het muurtje van het terras zitten. Haar lengte is ongeveer 80 centimeter, waarvan haar prachtige dikke staart zeker de helft beslaat. Ze heeft korte pootjes en lange ronde dunne oren. Het snoetje is een beetje spits. Haar pels is grijzig wit met donker bruine dotten en de staart heeft witte en bruine banen die eindigden in een witte stip. We blijven doodstil zitten. Allereerst omdat we haar niet willen wegjagen en op de tweede plaats weten we niet wat ze wil en gaat doen, want het is wel een roofdier…
Foto gemaakt
door Lou Andreoli.
http://img216.imageshack.us/img216/7517/sangomaklein6wv.jpg
Meer foto’s en informatie over onze reizen naar Ethiopie, Namibie en Zuid-Afrika op onze site: www.homepages.hetnet.nl/~louine