Een super chauffeur en hopelijk het begin van iets moois

Beste reiziger,

Mijn vriendin en ik zijn net terug van een 18-daagse Sri Lanka reis. Wat een geweldig land is Sri Lanka! Waanzinnig vriendelijke mensen, afwisselende landschappen en fantastisch eten.

Na internet afgespeurd te hebben waren we al snel enthousiast over het land en alles wat Sri Lanka te bieden heeft. We zaten in dubio over de manier van vervoer, en zette in eerste instantie in op het reizen met het openbaar vervoer. Op de eerste overnachting na wilden we ons nergens op vastpinnen en dus boekten we niets.

Eenmaal in Sri Lanka aangekomen kwamen we hier al snel op terug. Het openbaar vervoer viel tegen, doordat goede informatie veelal ontbreekt en Srilankanen geen bewegwijzering kennen. Daarnaast bleek een schoon guesthouse + goede keuken onderscheiden van een wat niet schone lastiger dan verwacht. Ook zijn lang niet alle guesthouses (gemakkelijk) vindbaar op internet/ tripadvisor.

Bij toeval stapten we in Colombo een tourist office binnen (naast het politiebureau op het treinstation van Colombo-fort) en zonder de intentie te hebben (we informeerden naar een treinticket) kwamen we aan de praat en bleek dat ze ook een auto+driver konden regelen, hotels, guesthouses en noem het maar op.

Om een lang verhaal kort te maken boekten we hier de volgende 10 dagen van onze reis gepland. Van Colombo met de trein naar Anaduaphura en daar werden we op dag 3 opgepikt door een driver die ons 6 dagen mee op pad nam door de culturele driehoek en het heuvelland (route: Sigiriya, Kandy, Nuwara Eliya, Adams Peak en vervolgens per trein naar Ella). De kosten: (inclusief treintickets 1e klas, overnachtingen in schone kleinschalige guesthouses met airco en warm water, auto, driver, kost en inwoning van de driver en zaken zoals benzine, verzekering etc) zo’n 40 euro per nacht.

Goede guesthouses, de lekkere ’rice & curries’ en het landschap maakten onze reis onvergetelijk. Echter werd de vakantie compleet gemaakt door onze driver Saman. Saman is 32 jaar, spreekt goed Engels en heeft goede manieren. Daarnaast is hij erg vrolijk, enthousiast, weet hij veel over het land en rijdt hij veilig.

Wanneer je ervoor kiest met driver te reizen, geef je een hoop privacy weg. Daarom wilden we ook liever per OV reizen, maar dat bleek al snel teveel tijd te kosten. Saman wist hier echter perfect mee om te gaan. Hij drong zich nooit op, wist ons de juiste lokale eettentjes en andere spots te wijzen die de vakantie authentieker maakte en kwam voor ons op wanneer bijvoorbeeld een hoteleigenaar ons de verkeerde rekening presenteerde.

Omdat hij ons zo’n goede vakantie heeft bezorgd, het zo’n sympathieke kerel is en op deze manier het geld direct bij hem komt zonder de tussenkomst van reisorganisaties breng ik jullie graag in direct contact met hem.

Voor meer info kan je me altijd een pmberichtje sturen !

Ik wil samen met Saman een website opzetten waarop Nederlanders/ Europeanen via hem op een onvergetelijke manier Sri Lanka kunnen beleven. Hij kan u dan niet alleen rondrijden en alles over het land vertellen, maar ook passende accommodaties voor u boeken.

Je moet ergens beginnen en zodoende wil ik hem eerst op diverse plaatsen aanprijzen. Een website zal wat mij betreft snel volgen.

Mochten jullie contact met hem leggen om van zijn diensten als driver gebruik te maken, of via hem ook guesthouses/ hotels te boeken, dan hoor ik graag jullie bevindingen. Hier in dit topic, of via een persoonlijk bericht.

Hartelijke groet,

Bart Ellenbroek.