een maand vrijwilligerswerk doen in ghana

hallo, ik wil graag volgend jaar een maand(kan niet meer vrij krijgen)naar afrika om daar ontwikkelingswerk/vrijwilligerswerk te gaan doen.

Zijn er mensen die weten bij wie je dat kan doen (ik heb al op veel sites gekeken maar daar kan je min 2 of 3 maanden naar toe en ik heb maar een maand vrij).

Kortom hoe/wat/waar etc.
alvast bedankt voor het reageren.

Groetjes Natasja

hoi

kijk eens op kids world wide. bij hun kun je net zo lang blijven als je zelf wilt. zelfs een of twee weken.

http://www.kidsworldwide.org

Ze hebben diverse projecten in Ghana, zelf ben ik in Ejura geweest.

hoi, dank je, ik ga gelijk even kijken

ik wilde eerst zelf ook naar Ghana en toen kwam ik deze zeer interessante Nederlandse organisatie tegen: http://www.ontmoetafrika.nl

Succes! groetjes Jessy

www.childaid.nl klinkt ook erg goed!!
Succes!!

childaid, is een goeie organisatie, maar je kan alleen minstens 3 maanden blijven.ik ga zelf ook met childaid!! Gaan er nog meer mensen met childaid?

kijk eens op www.vrijwilligafrika.nl

Ik heb een berichtje vlak onder die van jou geplaatst op het forum. Ik en mijn Ghanese vrouw wonen in Ghana en helpen o.a. mensen die vrijwilligers werk in Ghana willen doen.
Als je interesse hebt hoor ik het graag!
Melvin

Een maandje Ghana is echt te kort. Het is geen vakantie! Je gaat naar een derdewereldland mens, vergeet niet dat dat heel wat voorbereiding, aanpassing en inkasseringsvermogen vergt. Als je daadwerkelijk vrijwilligerswerk wilt gaan doen moet je daar echt langer de tijd voor uittrekken. Daar heeft de lokale gemeenschap veel meer aan, dan iemand die ven snel langswipt om z’n CV op te fraaien.

Overigens is Ontmoet Afrika geloof ik wel een organisatie die dit soort mensen uitzendt en - hoewel commercieel - wel oké. Zoals ik eerder al op dit forum vertelde zou ik nooit met ChildAid gaan na wat ik daarvan heb gezien en gehoord. Vrijwillig Afrika zegt me niets.

Bye, Michiel

Jeetje Michiel, wat doe jij negatief!!!
Ten eerste over Childaid… het is een hartstikke goeie organisatie, en ik vind dat je er ook niet over mag oordelen als je niet in contact geweest bent met een van de medewerkers. Bovendien moet je niet zo snel een oordeel hebben over iemands situatie!!Ik vind je berichtje echt walgelijk. Wie ben jij om te oordelen over de situatie van Natasja?? Ze kan niet langer vrij krijgen dan een maand, dus ik vind dat je er niet zo lullig over moet doen. En bovendien, iedereen gaat naar Ghana om te helpen, ik ook, maar dat zegt toch niet dat ik niet ook ga om wat van de wereld te zien?? In Ghana zijn ze blij met alle hulp die ze krijgen, ook voor een maandje!!!
En voor Natasja, heb je al wat gevonden?? Childaid heeft haar programma aangepast, waardoor je nu ook voor 2 maanden kan gaan. Misschien dat twee maanden toch gaat lukken??
Liefs Patricia

Hoi!

Ik vind ook dat Michiel een beetje negatief is, maar geef 'm wel voor een deel gelijk. Je moet je afvragen wat je voor een land kunt betekenen als vrijwilliger als je er maar een maand bent. Ben je er net, moet je al weer weg… Misschien kan je dan beter op vakantie gaan, maar dat moet iedereen natuurlijk zelf weten.

Wat de organisaties betreft: toen ik vorig jaar in Ghana (Tamale) was, heb ik ook negatieve verhalen gehoord van childAid-vrijwilligers. 't Schijnt niet goed georganiseerd te zijn. Hopelijk heb jij geen slechte ervaringen, Patricia. Ghana is zowiezo top!!!

Groetjes,
Marielle

Een maand is inderdaad kort, en het kost zeer zeker tijd om te wennen aan alles, maar ook in een maand kun je denk ik veel betekenen.

Als je over het nut van vrijwilligerswerk gaat denken kun je je daar zowiezo van afvragen of dat wel echt nuttig is. Of een vrijwilliger nu 1 maand, 3 maanden, 6 maanden, 1 jaar of langer blijft.
Tuurlijk helpen alle kleine beetjes, maar het verandert niet echt structureel iets. Soms werkt het misschien zelfs nadelig. Ik gaf op een school in Ejura les waar vrijwilligers komen met het resultaat dat de directeur die eigenlijk de engelse les geeft dit aan de vrijwilligers overdraagt. Zodra een vrijwilliger in een klas was om de aanwezige leraar te assisteren, deed de leraar bijna niets meer.
De vrijwilligers konden op andere punten zeker wat voor de school betekenen, maar je kan erover nadenken of dat positief is, omdat de school daardoor wel afhankelijk is van de komst van vrijwilligers.

Tuurlijk kom ik daar om te helpen, maar ik heb ondertussen ook geleerd dat je daar niet teveel van moet verwachten. En natuurlijk doe ik het ook voor mezelf. Om er zelf van te leren en een ontzettend mooi land te zien. En daarbij wil ik niet alleen maar de mooie dingen zien, maar ook de mensen en de realiteit leren kennen.

Ik kan het iedereen aanraden, ook al is het maar voor een maand. Natuurlijk hoe langer je blijft hoe beter. Een maand is inderdaad kort voor een ontwikkelingsland. Ik ben zelf twee maanden in Ghana geweest en zou echt willen dat ik er veel langer had kunnen blijven.

Zelf ben ik trouwens met Kids world wide gegaan http://www.kidsworldwide.org. Daar kun je ook 1 maand mee gaan of zelfs korter. Het is geen erg bekende organisatie, maar ik was er wel tevreden over. Ik werd opgehaald en werd door de andere vrijwilligers goed begeleid in het begin.

Maistro,

SIW projecten duren meestal 2 of 3 weken en ze vragen ook geen belachelijke vergoedingen! Ook is er de mogelijkheid om 2 projecten achter elkaar te doen of alleen de afrika-orientatie… Erg nuttig als je die kant op wilt gaan en ERG gezellig (-:

Hallo, hallo,

Ik wil helemaaal niet verveled doen. integendeel. Ik wil mensen gewoon behoeden voor verkeerderde keuzes. Ik heb in Ghana ik weet niet hoeveel mensen van Childaid gesproken en er zat er eerlijk waar niet eentje bij die positief was. Ik neem toch aan dat zij niet allemaal liegen? Er zijn tal van goede organisaties in Ghana, die wél een goede begeleiding geven en ik wil die met alle plezier aanbevelen:

Ik hoop dat mensen hier wat aan hebben. En nog steeds ben ik van mening dat je met een maandje Afrika echt niet iemand helpt.

Veel succes.
Liefs, Michiel