Ik ben nieuw hier en zal mij dus even heel kort introduceren. Ik ben 22 jaar en begeef mij op dit moment inhet laatste jaar van mijn studie informatica aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen te Arnhem. Vanaf januari kan ik beginnen met afstuderen en komende zomer ben ik dan, als alles goed gaat, klaar met deze opleiding.
Voordat ik daarna ga werken wil ik dolgraag een jaar naar Italie. Sinds mijn eerste vakantie daar (7 jaar terug) ben ik gek op dat land en na afgelopen zomer (in Spanje, waar ik na 7 jaar mijn italiaanse vriendin weer heb mogen zien) heb ik besloten om te beginnen met een cursus Italiaans aan de volksuniversiteit Utrecht.
Nou zou ik graag van jullie willen horen hoe ik deze wens het beste in vervulling kan laten gaan. ZIjn er hier mensen die ditzelfde al hebben gedaan? Of die dit ook willen doen?
Helaas heeft er niemand gereageerd, hopelijk zijn er toch mensen die mij van tips kunnen voorzien, dus vandaar dat ik dit topic even opnieuw onder de aandacht breng.
Tip: Iedere Nederlander is vanaf zijn of haar 15e jaar verzekerd voor de AOW. Elk jaar bouw je dan 2 procent op voor je AOW uitkering op je 65e jaar. Dat betekent dat je op je 65e 100 procent hebt opgebouwd. Als je dus een jaar naar Italie gaat dan ben je dus niet in Nederland en trekken ze op je 65e 2 procent van je AOW uitkering af. Als je dus 5 jaar in Italie bent dan trekken ze 10 procent van je uitkering af. Dat kan dan veel geld zijn. Veel weten dit niet en komen daar dan later achter als het te laat is. Neem altijd voor je vertrek even contact op met de Sociale Verzekeringsbank. Die kunnen je hierover meer vertelen. Je kunt je namelijk voor een klein bedrag dan verzekeren.
Dank je wel. Dat is wel zo natuurlijk. Maar aan de andere kant is het ook je eigen verantwoordelijkheid om daar rekening mee te houden en te zorgen dat je wat reserve je hebt.
Ik gaf alleen mijn visie op jouw reactie?
Ik vind het een beetje jammer dat je nu zo reageert terwijl ik helemaal niets verkeerds bedoelde met mijn reactie…