Een eerste ontmoeting met Chayof

(origineel bericht op be-more.nl)

Een eerste ontmoeting met Chayof

Gister ben ik dan eindelijk aangekomen bij mijn project, Chayof. Ik werd bij het hostel opgehaald door mijn projectleider Thonix en toen we uitstapten bij het project werd ik gelijk verwelkomd door ongeveer 15 superlieve kindjes die me allemaal een high five wilden geven. Het vrijwilligershuisje zit midden in het dorp, wat echt leuk is omdat je dan echt tussen de lokale mensen leeft. De douche bestaat uit een emmer water die je met kopjes over je hoofd moet gooien (wat overigens nog een verbazingwekkend fijne douche is). Het toilet is een diep gat in de grond met een klein gebouwtje eromheen. ’s Avonds kruipen alle kakkerlakken uit het gat en zitten ze op de muren, wat er gister in resulteerde dat ik uiteindelijk naast het toiletgebouwtje ben gaan plassen haha, tot groot vermaak van mijn medevrijwilligers die dit natuurlijk intussen helemaal gewend zijn.

Voordat ik bij het project aankwam, had ik gehoord dat de twee meisjes waarmee ik hier zit al hele goede vriendinnen waren geworden. Ik was een beetje bang om het derde wiel te worden, maar dat is gelukkig helemaal niet het geval en we kunnen het juist heel goed met elkaar vinden! Ook onze Malawiaanse huismoeder Rachel is echt heel leuk en maakt de hele tijd grapjes. En ze zorgt heel goed voor ons!

Vanochtend ben ik voor het eerst meegeweest naar het schooltje, waar de kinderen van 8 tot 11 ’s ochtends les krijgen. Dit loopt echter al vrij goed, dus wij zijn daar eigenlijk alleen bij om de kinderen veel aandacht te geven, waaraan het bij hen thuis vaak ontbreekt. De les bestaat vooral uit zingen en dansen en het leren van het alfabet. De kinderen uit deze klas zijn ongeveer tussen de 2 en de 7 en kunnen echt bizar goed dansen, echt heel leuk om te zien. Toen het schooltje uit was, hadden we een meeting met de lokale vrijwilligers en de projectleider. We hebben daar veel ideeen besproken over wat we kunnen doen met het geld dat ik mee heb genomen en ik ben daarover heel enthousiast! Allereerst is er laatst een nieuw klaslokaal gebouwd die we willen gaan schilderen. We gaan er een grote wereldkaart op schilderen met een aantal hoofdsteden, en op een andere muur komen allerlei cijfers door elkaar. De kinderen kunnen namelijk wel tellen, maar als je een afzonderlijk cijfer aanwijst hebben ze geen idee welke dit is. Ze hebben alleen het rijtje uit hun hoofd geleerd. Het is de bedoeling dat dit wordt gebruikt tijdens de les, zodat de kinderen de cijfers ook echt leren. Verder is er een ruimte gebouwd om een kliniek in te maken en van mijn donatiegeld gaan we deze inrichten en medicijnen kopen. Hier kunnen dan de mensen uit de community naartoe komen voor bijvoorbeeld paracetamol, verband en condooms.

Een derde plan wat we deze maand gaan oprichten is de Children’s Corner. Deze bestaat al bij een aantal andere projecten en dit willen we nu ook bij Chayof gaan beginnen. Elke dinsdag en donderdag organiseren we dan een programma waarbij de kinderen spelletjes kunnen doen, kunnen knutselen en bij elkaar kunnen komen. We hopen ze hiermee niet alleen vrolijk te maken en aandacht te geven, maar we willen ze ook van de straat houden en voorkomen dat ze aan de drugs of alcohol gaan, wat hier soms een groot probleem is.
Verder is hier een dramagroep, die toneelstukken maakt over problematische, alledaagse gebeurtenissen. Zo is een probleem dat heel veel mensen naar een witch doctor gaan in plaats van naar het ziekenhuis. We willen mensen stimuleren om juist naar het ziekenhuis te gaan, waar ze zich fatsoenlijk kunnen laten testen en behandelen, met een opname van een van de toneelstukken van de dramagroep. Deze gaan we dan laten zien op verschillende plekken, maar ook verkopen op DVD wat weer inkomsten genereert.

Een lang verhaal, maar ik heb wel het gevoel dat al het gedoneerde geld goed wordt gebruikt en dat er daadwerkelijk vooruitgang wordt geboekt, als al onze plannen gaan lukken! Ik zal natuurlijk overal foto’s van maken en plaatsen als ik weer thuis ben, zodat de mensen die hebben gedoneerd kunnen zien wat er met het geld is gedaan.

Liefs!

(origineel bericht op be-more.nl)