Een algemeen verhaal over de zuidkust vanTurkije

http://www.wereldwijzer.nl/attachment.php?attachmentid=75618&stc=1

De zuidkust van Turkije ook wel de mediterrane kust en verder oostelijk de Cylicische kust genoemd. Samen met de westkust de (Egeïsche) kust verantwoordelijk voor een groot deel van het toerisme in Turkije. Ik ga het nu alleen hebben over de zuidkust die ongeveer loopt van Kaş t/m Antakya (Hatay).
Waarom deze kust zo populair is laat zich niet moeilijk raden. Het weer levert gemiddeld 300 zondagen per jaar. De seizoenen zijn wel enigszins verschillend per locatie langs deze c.a 1000 km lange kustlijn. In het algemeen is het, hoe oostelijker hoe heter in de zomer en de winters zijn er strenger.
Als voorbeeld Alanya (bij mij in de buurt) heb ik in 2015 c.a 70 dagen met regen geteld en bijna 100 dagen met temperaturen boven de 30 grd. Pas na de kerst was de zomer voorbij.
Het weer word niet alleen door de relatieve warme middellandse zee beïnvloed maar ook door het Taurus gebergte. De kust wordt als het ware tussen deze twee natuur elementen opgesloten. De kuststrook is niet overal even breed, tussen Alanya en Antalya is hij een paar KM maar daar voorbij tot ongeveer Anamur zakken de bergen als het waren de zee in. Door het subtropische klimaat vind je oost van Alanya veel bananen. De Alanya bananen zijn wat kleiner en erg zoet.
Plaatsen als Alanya, Antalya, Bodrum, Kaş, Kemer, Side zijn zomaar een greep die je in elke vakantie folder kunt vinden. De all inclusive hotels zijn er te kust en te keur, maar ook veel kleinere hotels. Elke plaats heeft zijn eigen hoogte punten en grappig genoeg zijn eigen toeristen groepen. Bodrum b.v erg populair onder de Engelse. Alanya veel Nederlanders waaronder veel jonge mensen die graag stappen.

Met zoveel kilometers kust is het ook niet verbazingwekkend dat er heel veel en mooie stranden te vinden zijn.
Minder bekent onder de grote groepen toeristen is dat de zuidkust altijd al bewoont is geweest. Ik schat dat er gemiddeld elke 50 KM een antiquiteit te vinden is langs deze 1000 km kustlijn.
Veel van die plekken hebben mijn hart verovert omdat ze nog niet “ontdekt” zijn en je kunt zwerven tussen de Romeinse en Griekse zuilen zonder iemand tegen te komen.
Een paar voorbeelden? Ik noem alleen de minder bekende antiquiteiten tussen Antalya en Alanya. Siliyon, Selge, Seleukiya, Kasteel Alara, Syedre.
Als je daar niet van houd maar avontuur wilt kun je in de Taurus gebergte Freestyle klimmen, Er zijn trials voor Enduro motor rijden, mountainbikes, wandelaars, en meer bekent activiteiten als, rafting, jeep safari’s, enz.

Zomaar een paar must sees (volgens mij)
Ik gebruik Fethiye als meest westelijk plaats van de zuidkust en ga dan naar het oosten
Fethiye met zijn Lycian stenen sarcofagen en mooie haven.
Kaş mooie huisjes beetje Engels, boottochten en o.a Antiphellos ruines.
Myra, St Nicholas museum, rots woningen.
Antalya, sfeer volle auto vrije oude binnen stad, om de stad een aantal parken met watervallen.
Side, leuke toeristen stad met één van de appolo theaters en een amfitheater dat regelmatig in gebruik is.
Alanya, met zijn kasteel op een uitstekende rotspunt en veel te beleven voor de toerist.
**Anamur, **Hier houd het toerisme langzaam op, Het Anamurium antieke stad en het grote kasteel.
**Kizkalesi, **Als Alanya maar dan van voor 1990 beginnend toerisme en een kasteel in de zee.
Tarsus, inmiddels een moderne Turkse stad maar met een prachtige oude binnen stad.
Antakya, de meest oostelijke stad van deze kust. Lekker eten en een mooi archeologisch museum.

Het is een redelijk random greep uit deze kust lijn ik zal later met aanvullende stukjes over de zuidkust komen.