een aantal vragen over vakantie Thailand

Goedemiddag,

na veel lezen op deze en andere websites zijn de meeste vragen al beantwoord. Wij (stel van 30) zijn van plan om eind oktober 3 weken naar Thailand te gaan. Ons plan is natuurlijk om zoveel mogelijk te zien maar wel vakantie te hebben (dus ook af en toe lekker niets doen :wink:
Graag zou ik jullie willen vragen of jullie onderstaand reisschema te doen vinden en eventueel tips hebben.

dag 1 vertrek Amsterdam
dag 2 aankomst Bangkok
dag 3 Bangkok
dag 4 Bangkok
dag 5 Kanchanaburi
dag 6 Kanchanaburi
dag 7 Kanchanaburi
dag 8 Chiang Mai
dag 9 Chiang Mai
dag 10 Chiang Mai
dag 11 Chiang Mai
dag 12 Chiang Mai
dag 13 Bangkok
dag 14 Koh Chang
dag 15 Koh Chang
dag 16 Koh Chang
dag 17 Koh Chang
dag 18 Koh Chang
dag 19 Koh Chang
dag 20 Bangkok
dag 21 Bangkok
dag 22 vertrek Bangkok

het idee is om Bangkok-Chiang Mai met Air Asia te vliegen, als de tijden goed uitkomen zullen we op dag 12 in 1 dag van Chiang Mai naar Koh Chang reizen (vroege vlucht) Anders nog een overnachting in Bangkok.

Op dit moment is het goedkoopste van Amsterdam naar Bangkok zo’n 550 euro met Etihad (overstappen in AbuDabi) Volgens mij is dit wel een mooie prijs. Iemand ervaring met Etihad? Anders zou het China Airlines worden voor 603 pp met overstap in China. Wat raden jullie aan?

Weet iemand nog een mooi hotel op Koh Chang voor ongeveer een euro of 80 per nacht? Mijn vriend is namelijk in onze vakantie jarig en zou hem graag willen verrassen met een of twee overnachtingen in een heel mooi hotel. De rest van de vakantie willen we namelijk niet meer dan zo’n 25 euro per nacht uitgeven, in Chiang Mai en Kanchanaburi een euro of 10 maar dat gaat wel lukken.

En dan nog even een vraagje over het budget, voor overnachtingen en binnenlands vervoer hebben we een apart budget waardoor we per dag zo’n €100,- te besteden hebben aan eten, drinken, tours ed. Ik ga er eigenlijk vanuit dat we overhouden van het budget maar wat is jullie ervaring?

Alvast heel erg bedankt voor het lezen en de reacties.

Grt. Mirjam

Ik zat op Koh Chang in een redelijk luxe bungalow in een klein complex met zwembadje en restaurant. Warapura Resort heette het:

http://www.pbase.com/cile/image/120453567/medium.jpg

De woon-/slaapkamer

http://www.pbase.com/cile/image/120453578/medium.jpg

De douche in open lucht

http://www.pbase.com/cile/image/120453587/medium.jpg

Het restaurant van Warapura

http://www.pbase.com/cile/image/120453644/medium.jpg

Elke avond viste deze man pal voor het restaurant van
Warapura. Een mooi model voor mijn zonsondergang-fotosessie
die ik elke avond hield!
(Elke avond een uur lang gratis entertainment door moeder aarde)

Het heeft een klein zwembadje. Het ligt wel aan zee maar met rotsen. Je moet even 700 meter lopen voor het dichtsbijzijnde strand (Lonely Beach… wat niet zo lonely is ha ha).

Ik betaalde destijds volgens mij €45 per nacht. Voordelen: lekker luxe plek, zwembadje, fijn restaurant met heerlijk eten en snacks en fruitsappen (die ze ook komen brengen bij het zwembad), prachtige zonsondergangen, aardig personeel, gratis dvd’s te leen om 's avonds films te kijken in je eigen appartementje, dichtbij zijn kraampjes met toeristische dingen te koop en massages voor weinig geld. Ook veel restaurantjes dichtbij, maar Warapura zelf heeft ook van alles, en soms BBQ’s. Nadeel: vlakbij zitten bars die harde muziek draaien. Blijkbaar hebben ze daar geen wetten over. Dus oordoppen in.

Ook bij andere dure hotels kun je daar onverwacht mee te maken krijgen… of kijk even op tripadvisor.com naar de reviews van mensen! Daarin lees je dat soort dingen wel. Warapura scoort redelijk goed in Tripadvisor:KLIK HIER.

Hier nog iets meer over mijn dagen op Koh Chang, en meer foto’s van die bungalow en de rest van de compound. (ook onder het blog). http://blog.travelpod.com/travel-blog-entries/cecilia74/6/1257684245/tpod.html

Jullie schema ziet er verder relaxed genoeg uit om ook te kunnen genieten, al ben ik niet op al die plekken geweest.
Misschien kan een dagje minder Koh Chang ook wel, of je zou bijvoorbeeld daar een kookcursus kunnen volgen, een dagje gaan snorkelen, en een brommertje huren. Maar misschien is het een beetje te klein voor zoveel dagen.
Als je er toch met een vliegtuig heen gaat, zijn er misschien ook wel mooiere eilanden dan Koh Chang. Ik koos Koh Chang omdat ik met de boot en bus terug naar Bangkok wilde gaan (uit milieuoverwegingen wilde ik zo min mogelijk lokale vluchten, die internationale was al erg genoeg).

Je zou eventueel ook met de trein naar Chiang Mai kunnen, best een leuke belevenis en je ziet nog wat van het land. Op www.seat61.com vind je info over prijzen, tijden, klasses, met zelfs foto’s en filmpjes erbij om te helpen kiezen welke klasse bij jou past. Eventueel kun je de nachttrein kiezen, ook dan heb je vaak 's avonds of 's ochtends nog wel daglicht en uitzicht. En het scheelt een hotelnacht betalen.
Ik heb zelf de nachttrein van Bangkok naar Nong Khai genomen, volgens mij een ongeveer even lange rit, was leuk. Wel een beetje schudden, dus het duurde even voordat ik sliep, maar daarna heb ik heerlijk geslapen. Ik hou wel van treinen: uitzicht, je kunt rondlopen, kijken wat mensen allemaal meenemen, aan boord eten bestellen etc. Je krijgt mee van de cultuur.

Nog een tip: neem niet teveel kleding mee, je kunt daar goedkoop en leuk shoppen! :wink:

Oh ja, en in Bangkok vond ik Riverview een relaxed en goedkoop hotel, pal aan de rivier dus je kunt makkelijk met die openbaar-vervoer-boten, en ook vlakbij het Hualamphong treinstation. Het zit midden in China Town, wat wel een paar toeristen trekt maar niet zo belachelijk veel als Khao San Road, Rambuttri en omgeving (daar loop je over de hoofden van buitenlanders). In China Town heb je veel leuke eettentjes 's avonds op straat en veel leuke winkeltjes. www.riverviewbkk.com > vraag een kamer op hoge verdieping met ‘river view’.
Het heeft alleen geen zwembadje, als je dat wilt, zoek dan even via www.booking.com ofzo, je kunt daar links onderaan aanvinken dat je alleen hotels met zwembad (en wifi?) zoekt. Maar dan vind je wel alleen de wat duurdere hotels; de goedkope guesthouses zitten niet op Booking.

Dit is ook een handige site waarop veel accommodaties in alle prijsklassen te vinden zijn, ook met reviews:
http://www.travelfish.org/country/thailand (let op, niet .com maar .org).

Goeie reis en veel plezier!