Een 4x4

Ik ga half juli en begin augustus door Costa Rica en Panama touren per
huurauto. Heb je daarvoor een 4x4 nodig ? Betaal je op de autoweg tol ?

Wanneer je niet de afgelegen gebieden in gaat is een 4x4 niet nodig. De wegen zijn redelijk goed over het algemeen.

Op een paar plekken, met name bij San Jose betaal je op een paar wegen tol en wij moesten bij Jaco tol betalen. Maar dit is niet veel en zeker niet overal.

Een 4*4 is altijd aan te raden. Je kunt eens van de hoofdwegen af om mooi plekjes te bezoeken.
En deze liggen niet aan de verharde wegen.
Rondom San José zijn een aantal tolposten. De kosten variëren van 75 tot 250 colones. (550 colones is 1 US$)
Op de route 27 betaal je ook tol. Het hele traject kost ongeveer US$ 3
In Panama betaal je tol van Panama City naar de luchthaven US$ 8

Johan
www.costaricaopmaat.nl

• Updated - - -

Een 4*4 is altijd aan te raden. Je kunt eens van de hoofdwegen af om mooi plekjes te bezoeken.
En deze liggen niet aan de verharde wegen.
Rondom San José zijn een aantal tolposten. De kosten variëren van 75 tot 250 colones. (550 colones is 1 US$)
Op de route 27 betaal je ook tol. Het hele traject kost ongeveer US$ 3
In Panama betaal je tol van Panama City naar de luchthaven US$ 8

Johan
www.costaricaopmaat.nl

De grotere wielen maken je tocht in de regen in in de nacht ook een stuk aangenamer. Na een regenbui kan er behoorlijk wat asfalt weggespoeld zijn met enorme gaten in de weg tot gevolg, dat kan al in een paar uur gebeuren. Zo is de weg die er goed en betrouwbaar uit zag in de morgen ineens een puinhoop om doorheen te rijden.
Ik heb eens per jaar wel een lekke band, en ik doe nog wel zo mijn best om het te voorkomen :frowning:

de 4*4 ligt ook nog eens hoger op zijn banden, je zult regelmatig op gravelwegen rijden en daar liggen veel stenen en als je dan hoger ligt rij je er makkelijker over. Als je met een gewone personen wagen op een steen rijdt en je oliebak raakt beschadigd ben je vaak de sigaar en zullen de kosten mits niet volledig verzekerd voor je zelf zijn.