4WD echt nodig?

In julie gaan wij 3-4 weken rondreizen in Costa Rica met eigen auto. Onze route is San Jose Tortuguero, Puerto Viejo de Talamanca, Puerto Viejo de Sarapiqui, La Fortuna, Monteverde, Rincon de la Vieja, Samara, Manuel Antonio.
We zien vaak dat men een 4WD aanbeveelt. Is dit echt nodig? Is het ook niet met een gewone auto te doen? Graag tips van mensen die ervaring hebben met de wegen terplekke. En welke autoverhuur bedrijven zijn betrouwbaar en goedkoop?
Dank!

Hoi

Wij vonden de 4WD wel handig afgelopen maart. Vooral op weg naar Monteverde. De weg daar en bij Talamanca is erg slecht.
De rest van de route geen problemen met de wegen gehad (op grote gaten na, maar daar kun je omheen, als je tenminste oplet )

In Juli zal het wel vaker regenen, dus dan denk ik dat een 4WD noodzakelijker is dan in maart.

Wij hebben goede ervaring gehad met Adobe. Prima service.

Wel een super reis hoor. Wij hebben zo genoten. Ik heb voor eeuwig mijn hart verpand aan Costa Rica.:smile:

Pura Vida

1 like

neem nou maar een 4wheel drive, dat scheelt in prijs vrijwel niets. Een veel gebruikte auto is de Daihatsu Bego. Betrouwbaar en voordelig huren kan via bemiddeling door Peter en Flor van Dos Palmas, een hotelletje op 10 minuten van het vliegveld. ( Ze halen je op van het vliegveld als je aankomt) Kijk op: http://www.dospalmascr.com/lagarita/nl/car.htm

Je kunt ook informeren bij andere Nederlanders met een hotelletje of B&B in de buurt van het vliegveld.

Otto

www.elmonofeliz.com

Een 4x4 is vooral in de regenperiode heel handig.
Inderdaad scheelt het vrij weinig aan huur.

Niet alleen de wegen tussen de verschillende plaatsen kunnen slecht zij (met name La Fortuna - Monteverde en de weg naar Rincon zijn slecht), maar je moet er ook rekening mee houden dat de weg van de hoofdweg naar je hotel/lodge erg slecht kan zijn. Zeker een 4WD dus!

Hai!
Er is maar één antwoord en dat is: JA, echt nodig.
Gaten van halve meter (of dieper) in de weg worden na een aantal dagen normaal, maar trekt een gewoon autootje echt niet, zeker niet met bochten in de bergen en veeel regen als je pech hebt…(dus blijven opletten op de “snelweg”). Ik heb via D-reizen een auto gehuurd (contract met geloof ik Sunny Cars of zoiets), vanuit Nederland dus al geregeld. Relatief goedkoop en all risk verzekerd zonder extra kosten!
Daarnaast wil je soms opeens afwijken van de geplande route en inderdaad, daar worden de wegen ook niet beter op…
Houdt er trouwens rekening mee dat het aantal kilometers niet gelijk staat aan het aantal uren dat je in Nederland aan het rijden ben! Door de bergen met 70 km/u is soms al best hard…(de ergste die wij hadden was 2 uur over 40 km maar toen zaten we wel al half in het regenwoud en in the middle of nowhere…MET 4WD).
Oja en soms kom je megagrote trucks tegen die je met een leuke snelheid inhalen en zo. Lekker laten rijden! Zij hebben haast en kennen de wegen, jij niet.
Klinkt misschien erger dan het is (ben heel CR doorgecrosst, dus van alles wat gezien), maar je kan maar beter 1x te veel gewaarschuwd zijn…
Geniet er vooral van, het land is echt helemaal geweldig!
PURA VIDA,
Eva