De Britse low-cost vliegmaatschappij easyJet roept de Europese Commissie op om de nieuwe compensatieregels voor passagiers te herzien, als gevolg van de uitspraak van het Europese Gerechtshof hierover deze week.
De nieuwe EU-regels zijn vorig jaar geïntroduceerd om ervoor te zorgen dat luchtvaartmaatschappijen zaken als overboekingen en commerciële annuleringen terugdringen.
easyJet vraagt hiermee niet om minder passagiersrechten, maar om betere en logischere regelgeving, die niet ten onrechte slechts bepaalde luchtvaartmaatschappijen of bepaalde vormen van transport de dupe maken.
**Toby Nicol: 'Sanp ‘t niet’
**Toby Nicol, easyJet’s directeur Corporate Communicatie, zegt:
“Ik snap simpelweg niet waarom easyJet 250 Euro financiële compensatie moet geven, wanneer onze passagiers gemiddeld maar 60 Euro betalen. Of waarom easyJet voor hotelkosten moet opdraaien wanneer een overheid besluit om luchtruimte af te sluiten voor een groot evenement. De meerderheid van de vertragingen is te wijten aan de luchtverkeersleiding, iets waar de EU verantwoordelijk voor is. Toch kunnen luchtvaartmaatschappijen geen enkele vorm van compensatie vorderen voor het slechte functioneren van Eurocontrol. De Europese Commissie dupeert de low-cost vliegmaatschappijen en is blind voor de miljarden Euro’s die in maatschappijen als Alitalia of Olympic Airlines worden gestoken. Ondertussen hebben metro’s en spoorwegen geen enkele compensatieverplichting, terwijl miljarden worden gespendeerd aan hun infrastructuur. Ik hoop dat passagiers begrijpen dat dit voor easyJet onacceptabel is.”
**Regels bevestigd
**Twee luchtvaartassociaties, de ELFAA en de IATA, vochten de nieuwe EU-regels aan bij het Europese Hof van Justitie. De uitspraak van deze week bevestigt de starre regelgeving van de EU. easyJet heeft passagiersrechten altijd hoog in het vaandel gehad, door lage prijzen te hanteren en het vliegen door middel van continue vernieuwingen gemakkelijk en snel te maken. De compensatieregels van de EU maken duidelijk dat de EU geen waarde hecht aan lage prijzen en rechtvaardigheid ten aanzien van vervoersvormen. Daarom vraagt easyJet de EU nader te bekijken hoe zij (de EU) faalt op het gebied van luchtvervoer. Het feit dat er veel belastinggeld in de nationale luchtvaartmaatschappijen wordt gestoken, maakt het voor easyJet des te zuurder gestraft te worden omdat ze biedt wat haar passagiers willen: betaalbare en betrouwbare service naar aantrekkelijke bestemmingen in heel Europa.
**Werkbaar en eerlijk
**easyJet roept de Europese Commissie daarom op om met spoed de regelgeving met betrekking tot compensatie voor passagiers te bekijken en aan te passen, en wel zodanig dat het werkbaar en eerlijk blijft voor de luchtvaartmaatschappijen, door:
- vliegmaatschappijen van hun compensatieverplichting te ontslaan als het gaat om omstandigheden die buiten hun macht liggen of anders in ieder geval de maatschappijen zelf te compenseren als de oorzaak van de storingen ligt bij de luchtverkeersleiding, de luchthaven, stakingen of overheidsmaatregelen
- de financiële vergoeding in verhouding te brengen met de betaalde vliegprijs
- passagiers ervan te verzekeren dat ze, ongeacht de vervoersvorm, steeds dezelfde rechten hebben
Bron: Tourpress